نماد آخرین خبر

سرمقاله جهان صنعت/ روسیه به دنبال کنشگری فعال در احیای برجام است

منبع
جهان صنعت
بروزرسانی
سرمقاله جهان صنعت/ روسیه به دنبال کنشگری فعال در احیای برجام است

جهان صنعت/ « روسيه به دنبال کنشگري فعال در احياي برجام است » عنوان سرمقاله روزنامه جهان صنعت به قلم مرتضي مکي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

برخي نسبت به توئيت‌ها و اظهارنظرات فراوان برجامي روسيه انتقاداتي را بيان مي‌کنند و معتقدند روسيه نه در قامت يک متحد بلکه در برخي موارد درباره برجام در کسوت يک مقام مسوول بلندپايه ايراني اظهارنظر و خط و مشي تعيين مي‌کند.
مثلا روز گذشته اوليانوف نماينده روسيه در مذاکرات وين در توئيتي نوشت که براي کشور‌هاي منطقه خاورميانه هيچ توافقي بهتر از برجام وجود ندارد و همچنين از احتمال توقف غني‌سازي ۶۰ درصد در ايران خبر داد که به زودي در جريان مذاکرات وين رخ مي‌دهد؛ اظهارنظراتي که از نظر برخي خوشايند نيست.
اما روسيه تلاش دارد نقش يک کنشگر جدي و فعال را در روند احياي مذاکرات برجام ايفا کند و تنها ناظر بر روند مذاکرات احياي برجام نباشد. البته با شدت کمتري مواضع برجامي چين را نيز در اين باره شاهد هستيم که اظهار خوش‌بيني مي‌کند، اما روس‌ها مي‌کوشند به نوعي اظهارات ظريف را که در فايل صوتي گفته بود روسيه نقش يک کنشگر فعال و همراه را در روند امضاي برجام نداشته و به نوعي رفتار کرده‌ که نشانگر عدم تمايل آنها از روابط ايران و غرب در قالب توافق برجام بوده است را تغيير دهند. بنابراين روس‌ها اين بار سعي دارند نقش جدي‌تر و تعيين‌کننده‌تري درباره احياي برجام ايفا کنند. يعني مي‌خواهند در قامت يک کشور متحد و همراه در مذاکرات احياي برجام در وين، نقش‌آفرين باشند.
به همين دليل در هر دور از مذاکرات وين شاهد توئيت‌هاي اوليانوف در وين و وزير خارجه روسيه درباره احياي برجام هستيم و اعلام مي‌کنند که برجام به نقطه نهايي خود رسيده است. پس روس‌ها با جنبه سياسي- تبليغاتي که در احياي برجام ايفا مي‌کنند، مي‌خواهند نشان دهند مثل کشورهاي اروپايي نقش جدي در گفت‌وگو با ايران و آمريکا در مذاکرات احياي برجام دارند. يعني قصد دارند نشان دهند که در احياي برجام نقش تعيين‌کننده و پررنگي داشته‌اند. هر چند که قطعا کنشگري روس‌ها در روند احياي برجام موثر بوده و گفت‌وگوها و مذاکراتي که با ايران و کشورهاي غربي خواهند داشت، مي‌تواند به کمک سياست منطقه‌اي روس‌ها بيايد.

اگرچه برخي اين حضور پررنگ روس‌ها را دخالت در امور ايران تلقي مي‌کنند، اما روس‌ها به دنبال اين هستند که به عنوان يک کشور متحد و دوست هيچ نقش تهديدکننده‌اي در مواضع ايران ايجاد نکنند. البته ايران از اين نقش روسيه نگراني ندارد و اين نقش روسيه مي‌تواند تا حدي توازن‌بخش احياي برجام باشد. يعني ايران به اتکاي مواضع روسيه و چين نشان دهد که طرف‌هاي ايران، تنها اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها نيستند و از اين پشتوانه سياست‌هاي منطقه‌اي روسيه و چين بهره‌برداري کند.در نهايت با توجه به همه سيگنال‌هايي که در جهت احياي برجام از وين مي‌رسد، بيش از حد به احياي برجام نزديک شده‌ايم و اين احتمال وجود دارد که دور پنجم مذاکرات وين، نقطه نهايي و احياي برجام باشد و تمايل ايران براي تمديد توافقنامه با آژانس بين‌المللي اتمي نيز گوياي اين مطلب است.
اگرچه مخالفان برجام مشکلاتي را براي جو بايدن ايجاد مي‌کنند، اما ظريف در آخرين مواضع خود اعلام کرد که اين تصميم سخت را بايد آمريکايي‌ها بگيرند که چگونه به برجام برگردند. پس به نظر مي‌رسد ايران و آمريکا از خواسته‌هاي حداکثري خود کمي عقب نشسته‌اند تا احياي برجام تحقق يابد و اين موضوع در روزهاي پيش‌رو دور از ذهن نيست.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar