نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

چرخش سنتی‌ها به سوی لاریجانی؟

منبع
شرق
بروزرسانی
چرخش سنتی‌ها به سوی لاریجانی؟

شرق/متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

 سيد رضا تقوي، نماينده جامعه روحانيت در شوراي وحدت گفته بود: «نمي‌دانم آقاي باهنر بر چه اساسي گفته که آقاي لاريجاني مي‌تواند کانديداي شوراي وحدت شود. بنده به‌عنوان عضو شوراي وحدت هيچ اطلاعي از اين موضوع ندارم. در جلسات اخير شوراي وحدت نيز هيچ بحثي براي حمايت از کانديداتوري آقاي لاريجاني انجام نشده و البته نشانه کانديداتوري آقاي لاريجاني نيز ديده نشده است».

آيا ممکن است وقايع انتخابات به سمتي پيش برود که اصولگرايان متقدم به سمت لاريجاني تغيير جهت دهند؟ جامعه روحانيت مبارز و شاکله ائتلافي آن يعني شوراي وحدت اصولگرايان از مدت‌ها قبل متهم به اين شده بودند که مي‌خواهند علي لاريجاني را نامزد انتخابات کنند. برخي چهره‌هاي سرشناس اين جريان مانند محمدرضا باهنر، دبير جبهه پيروان خط امام و رهبري و دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين سال‌ها نايب‌رئيس مجلس و از نزديکان علي لاريجاني بود.

به گزارش شرق؛ او در همين ارديبهشت‌ماه هم از احتمال اينکه لاريجاني گزينه نهايي شوراي وحدت اصولگرايان شود خبر داده بود. باهنر علت حمايت‌نکردن شوراي وحدت اصولگرايان از لاريجاني را تمايل‌نداشتن او به نامزدي اعلام کرده بود.
 
او در مصاحبه‌اي گفته بود: «اواخر ماه شعبان من با آقاي لاريجاني ملاقات داشتم، ايشان به‌صورت جدي مي‌گفت «من نامزد نيستم». شوراي وحدت تا جايي که ما اطلاع داريم، سراغ کساني رفته که اين‌ها خودشان اعلام کردند «ما نامزد هستيم» يا يکي از نزديکانشان گفته ايشان نامزد است».

اين گفته باهنر يعني دليل نبود لاريجاني در ميان گزينه‌هاي اصولگرايان، مخالفت يا مرزبندي‌هاي سياسي نبوده است؛ اما همان زمان سيدرضا تقوي، نماينده جامعه روحانيت در شوراي وحدت گفته بود: «نمي‌دانم آقاي باهنر بر چه اساسي گفته که آقاي لاريجاني مي‌تواند کانديداي شوراي وحدت شود. بنده به‌عنوان عضو شوراي وحدت هيچ اطلاعي از اين موضوع ندارم. در جلسات اخير شوراي وحدت نيز هيچ بحثي براي حمايت از کانديداتوري آقاي لاريجاني انجام نشده و البته نشانه کانديداتوري آقاي لاريجاني نيز ديده نشده است».

به نظر مي‌رسد درون جريان اصولگرايي برخي چهره‌ها بي‌تمايل به حمايت از رئيس سابق مجلس نيستند؛ اما يا دست بالا را ندارند يا به علت وجود مخالفان سفت و سخت لاريجاني در جريان اصولگرايي از ترس تشتت، جرئت ابراز آن را پيدا نکرده‌اند يا نمي‌کنند. در نهايت شوراي وحدت اصولگرايان هم براي دورکردن اتهامات از خود و نگراني از چندپاره‌شدن اصولگرايان به سمت رئيسي اقبال نشان داد.

نگراني از اقبال اصلاح‌طلبان به سمت لاريجاني هم دليل ديگري بود که باعث شد طيف سنتي علنا حاضر به حمايت از لاريجاني نشود. چنانچه سخنگوي شوراي وحدت اصولگرايان هم در نهايت اعلام کرد نبود نام علي لاريجاني بين ۱۰ نامزد اصلي اين جريان نشان مي‌دهد که اتهامات به ما درباره حمايت از آن نامزد خاص (لاريجاني) بي‌اساس بوده است.

بااين‌حال نشانه‌هايي که برخي چهره‌هاي شاخص اصولگرايي از طيف سنتي و متقدم نشان مي‌دهند، حاکي از اين است که زاويه‌هاي تندي ازقضا با لاريجاني ندارند. خود باهنر صراحتا اعلام کرده اين شوراي ائتلاف اصولگرايان است که آبش با لاريجاني در يک جوي نمي‌رود نه شوراي وحدت.

او در همان مصاحبه گفته بود: «از روز اول که شوراي وحدت راه افتاد، شوراي ائتلاف نيرو‌هاي انقلاب يک بي‌معرفتي کرد و گفتند «اين شوراي‌وحدتي‌ها دنبال نامزدي آقاي پورمحمدي هستند و اگر نشد، آقاي لاريجاني نامزد شوراي وحدت مي‌شود. در کل شوراي ائتلاف خيلي آبش با آقاي لاريجاني در يک جوي نمي‌رود؛ نه، شوراي وحدت. به همين دليل شايد شوراي وحدت يک مقدار محتاطانه دارد برخورد مي‌کند، اما اين رويکرد نه لَهِ آقاي لاريجاني و نه عليه آقاي لاريجاني است». به نظر مي‌رسد در نهايت هم شوراي وحدت از ترس شوراي ائتلاف ديگر سمت لاريجاني نرفت!

حالا ديروز هم باهنر در نشست اخير جامعه اسلامي مهندسين با ارائه تحليلي از وضعيت رقابت‌هاي انتخاباتي رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ و اينکه اين رقابت‌ها به احتمال زياد سه‌قطبي خواهد شد و آقايان رئيسي، لاريجاني و يک نفر از اصلاح‌طلبان (جهانگيري يا پزشکيان) رقابت‌کنندگان اصلي اين دوره خواهند بود، گفته است: «مشارکت حداکثري در انتخابات اولويت اول و بالاتر از هر انتخابي است و از حضور هر فرد و جرياني که در چارچوب نظام به افزايش مشارکت و سرمايه اجتماعي کمک کند، استقبال مي‌کنم».

اگرچه او در اين نشست گفته: «به‌طور رسمي اعلام کردم که جامعه اسلامي مهندسين و جبهه پيروان خط امام و رهبري ذيل شوراي وحدت اصولگرايان در انتخابات نقش‌آفريني خواهد داشت و بحمدلله با حضور جناب آقاي رئيسي وحدت اصولگرايان رنگ‌و‌بوي تازه‌اي به خود گرفت و همه جريان‌هاي اصولگرايي از ايشان حمايت خواهند کرد»؛ اما در ادامه به انتقاد از برخي رفتار‌ها در ستاد رئيسي پرداخته است.

به نظر مي‌رسد ستاد ابراهيم رئيسي تمايل چنداني به بازي‌دادن جريان‌هاي سنتي با وجود حمايت از او ندارد. اين مسئله ممکن است با وجود توصيه‌هاي فعلي باهنر، در ادامه باعث انشقاق و شکاف و چه‌بسا به شيفت از رئيسي به سمت لاريجاني منجر شود. تا جايي که در همان جلسه جامعه اسلامي مهندسين، هريک از دبيران و برخي از اعضاي شوراي مرکزي به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند و در مواردي از يک‌سويه‌شدن ستاد‌هاي رئيسي گلايه کردند.

باهنر هم در واکنش گفته است: «اين گلايه و دغدغه وجود دارد که بعضي رفتار‌ها در ستاد مرکزي آقاي رئيسي انحصارگرايانه باشد و بنده هم به ايشان و هم به مسئولان ستاد ايشان عرض مي‌کنم که بايد از همه ظرفيت‌ها و سلايق اصولگرايي که خالصانه براي پيروزي اين جريان به ميدان آمده‌اند بهره برد و خداي ناکرده با رفتار‌هاي انحصارگرايانه ديگران را دلسرد نکرد؛ اما دبيران استاني جام نيز بايد آگاه باشند که براي پيروزي در اين ميدان بايد منيت‌ها کنار گذاشته شود و هرگونه همکاري که لازم است در اين خصوص انجام شود».

سخنگوي جامعه روحانيت هم ديروز در گفتگو با ايلنا اذعان کرده که بخشي از آراي رئيسي جذب لاريجاني مي‌شود: «من احتمال آن را خيلي دور نمي‌دانم که آقاي لاريجاني اگر تا آخر در انتخابات بماند، مقداري از آراي آقاي رئيسي را جذب کند». او درباره اينکه برخي از اعضاي شوراي وحدت و ائتلاف مي‌گويند بعد از ثبت‌نام لاريجاني اجماع از روي رئيسي برداشته شده، توضيح داده است: «البته آقاي لاريجاني شخصيت محترمي است؛ اما، چون اين مجموعه روي آقاي رئيسي توافق دارند، نشنيدم که هيچ‌گونه تمايلي نسبت به آقاي لاريجاني ابراز کرده باشند».


عليرضا افشار، از فرماندهان سابق جنگ و نامزد انتخابات رياست‌جمهوري هم درباره علي لاريجاني گفته است: قضاوت درباره جناح ايشان سخت است. به نظر من حضور ايشان از رأي اصولگرايان کم مي‌کند. البته رأيشان بالا نيست، ولي همان مقدار هم از سبد رأي اصولگرايان کم مي‌کند.

ناصر ايماني، تحليلگر اصولگرا نيز پيش‌تر گفته بود: «بخشي از اصولگرايان مي‌خواهند از لاريجاني حمايت کنند» يا واعظ‌آشتياني گفته بود: «بخشي از مجموعه بزرگ اصولگرايي به لاريجاني نگاه مثبتي دارد».

جبهه پايداري منشأ اخبار رد صلاحيت
يک کانال تلگرامي نزديک به جبهه پايداري چند روز پيش شايعه رد صلاحيت محسن رضايي را منتشر کرده بود که ازسوي شوراي نگهبان رد شد. رسانه‎‌هاي اصولگرا ازجمله کيهان حتي خواستار رد صلاحيت نامزد‌هاي منتسب به دولت شده بودند. نمايندگان مجلس هم با ارسال نامه‌اي به شوراي نگهبان مدعي وجود مستنداتي قضائي براي رد صلاحيت جهانگيري شده بودند. حالا ديروز هم سايت رجانيوز که باز به جبهه پايداري نزديک است مدعي خبري مشابه درباره لاريجاني شده است.

در خصوص احراز صلاحيت دو نفر از داوطلبان انتخابات رياست‎‎‌جمهوري بدون نام‌بردن از اسحاق جهانگيري و علي لاريجاني نوشت: برخي کانال‌هاي خبري ادعا کردند که احراز صلاحيت دو نفر از کانديدا‌هاي اصلي جريان نزديک به دولت با مشکلات جدي مواجه شده‌اند.

به گفته اين منابع خبري يکي از اين کانديدا‌ها به جهت پرونده‌هاي متعدد که از کميسيون اصل ۹۰ مجلس به شوراي نگهبان ارسال شده، با مشکل جدي تأييد صلاحيت روبه‌رو شده است. مشکل ديگر کانديداي نزديک به دولت نيز به حضور و اقامت فرزندان وي در خارج از کشور بازمي‌گردد که با مصوبه يک شوراي عالي بالادستي در خصوص احراز مقامات عالي اجرائي مغايرت دارد. برخي هم مدعي شده بودند، چون محل تولد لاريجاني عراق است شوراي نگهبان مي‌تواند اين را مستمسک قرار دهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره