نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
کتاب

کرسی «آلیس مونرو» در دانشگاه کانادایی لغو شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
کرسی «آلیس مونرو» در دانشگاه کانادایی لغو شد

ایسنا/  دانشگاه وسترن آنتاریوی کانادا در پی حواشی ایجاد شده درباره «آلیس مونرو»، کرسی ایجاد شده به افتخار این نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات را لغو کرد.

این اقدام دانشگاه وسترن آنتاریو در کانادا در پی افشاگری‌های اخیر صورت گرفته توسط «آندریا رابین اسکینر» دختر این نویسنده، اتخاذ شده است.

دختر «آلیس مونرو» نویسنده تازه درگذشته و برنده نوبل ادبیات در یک مقاله در روزنامه تورنتو استار کانادا فاش کرد که مادرش از تجاوز به او از سوی «جرالد فراملین» ناپدری‌اش در دوران نوجوانی آگاه بوده اما در این باره سکوت کرده و حتی پس از اعتراف ناپدری‌اش به این آزار، در کنار او مانده است.

در سال ۲۰۰۵، «اسکینر» به پلیس مراجعه کرد و «جرالد فراملین» که در آن زمان ۸۰ سال داشت به تجاوز متهم شد و به جرم خود اعتراف کرد و به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد اما «آلیس مونرو» تا زمان مرگ فراملین در سال ۲۰۱۳ با او زندگی کرد.

اسکینر در این باره گفت: «اولین بار در سال ۱۹۹۲، زمانی که ۲۰ ساله بودم به مادرم درباره این آزار اطلاع دادم و مادرم همسرش را موقتا ترک کرد. فراملین در نامه‌هایی به سوء استفاده اعتراف کرد، اما تقصیر را به گردن من انداخت ومادرم نیز گفت که خیلی دیر به او اطلاع داده‌ام و در واقع هر اتفاقی که افتاده بین من و ناپدری ام بوده و ربطی به او ندارد».

«ایلینا پل» سرپرست دانشکده هنر و علوم انسانی وسترن، در بیانیه‌ای نوشت: «در حال حاضر، ما کرسی خلاقیت آلیس مونرو را متوقف می‌کنیم و میراث مونرو و پیوندهای او با دانشگاه وسترن را به دقت بررسی می‌کنیم. وقتی از تجربه آزار جنسی آندریا رابین اسکینر را در دوران کودکی آگاه شدیم، به شدت نگران شدیم. خانم اسکینر از حمایت بی دریغ ما برخوردار است».

کرسی خلاقیت آلیس مونرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ با هدف رهبری فرهنگ خلاق دانشکده هنر و علوم انسانی و همچنین ایجاد پیوند بین دانشگاه و جامعه خلاق محلی معرفی شد.

به گزارش سی‌بی‌سی، در میان اساتیدی که در مورد داستان‌های کوتاه مونرو در دانشگاه وسترن تدریس می‌کنند نیز تردیدهایی ایجاد شده است و «مانینا جونز» پروفسور انگلیسی که سالها آثار مونرو را تدریس کرده، می‌گوید: «آلیس مونرو استاد داستان کوتاه بود. او داستان‌هایی با جزئیات می‌نوشت که جزئیات آشنای چیزها را آشکار می کردند و جنبه های تاریک روابط انسانی را کشف می‌کردند. با این حال، اکنون درباره محتوای دوره‌های خود محتاطانه ‌تجدید نظر می‌کند».

آلیس مونرو که به‌عنوان یکی از بزرگترین داستان‌نویسان تمام دوران شناخته می‌شد و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۳ شد، در ماه می امسال در سن ۹۲ سالگی درگذشت. این نویسنده کانادایی سال پیش از دنیای نویسندگی اعلام بازنشستگی و اعلام کرد احتمالا دیگر چیزی نخواهد نوشت. وی با اعلام اینکه «بهتر است ناگهانی بروم»، از علاقه‌مندان‌ آثارش خواسته کتاب‌های قدیمی او را دوباره و چندباره بخوانند که تعدادشان هم زیاد است.

«آلیس مونرو» که گاه همپای «چخوف» روس محسوب می‌شود، در سال ۲۰۰۹ جایزه بین‌المللی  بوکر را دریافت کرد.

این نویسنده که دو بار در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۴ جایزه ادبی گیلر را کسب کرد، در سال ۱۹۹۸ جایزه انجمن ملی منتقدین کتاب آمریکا را برای «عشق یک زن خوب» به دست آورد. وی دو بار در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ جایزه داستان کوتاه «اُهنری» را دریافت کرد و جایزه نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع نیز در افتخارات او دیده می‌شود.

این نویسنده کانادایی همچنین در سال ۲۰۰۵ مدال افتخار ادبیات را از انجمن ملی هنرهای آمریکا گرفت و در سال ۲۰۱۰ نیز با دریافت نشان شوالیه فرانسه مورد تقدیر قرار گرفت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar