نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
کتاب

وقتی نویسنده می‌فهمد، کارش تمام شده!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
وقتی نویسنده می‌فهمد، کارش تمام شده!

ایسنا/ هوشنگ مرادی کرمانی گفت: وقتی به یک نفر می‌گویند قرار است جایزه‌ای به نامش بدهند، او وظیفه دارد که بداند کارش تمام شده است.

به نقل از روابط عمومی جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت، هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده نام‌آشنا در مراسم پایانی جایزه که در خانه هنرمندان برگزار شد، در سخنانی ظهار کرد: جوایز زیادی گرفته‌ و اهدا کرده‌ام اما قصه اهدای جوایز به نام خودم متفاوت است. وقتی به یک نفر می‌گویند قرار است جایزه‌ای به نامش بدهند، او وظیفه دارد که بداند کارش تمام شده است. سه سال قبل، از نوشتن خداحافظی کردم و امشب دوباره یادآوری شد. اگر این جایزه ادامه داشته باشد تبدیل به نام می‌شوم و این یعنی هرکسی که جایزه‌ای به نامش وجود دارد باید کارهایش به گونه‌ای باشد که نسل‌های مختلف آثار او را ادامه دهند.

او افزود: خیلی از بزرگان بنام و تبدیل به الگو شده‌اند و تمام جوانان آرزوی تبدیل شدن به این افراد را دارند. من آرزو داشتم چخوف شوم و به این فکر می‌کنم کسانی که می‌خواهند من باشند، چه خواهند شد؟ نام‌ها نردبانی هستند که نوجوانان آن را طی می‌کنند؛ ده نویسنده الگویم بودند اما امروز به من یادآوری شد من یک پله هستم و امیدوارم این پله لرزان نباشد.

هوشنگ مرادی کرمانی گفت: از میان آثار داستانی، «ماه پرتقال» را به خاطر نثر درست و لحن فانتزی انتخاب کردم. آینده درخشانی برای نویسنده این اثر در انتظار است.

در ادامه جایزه ویژه استاد هوشنگ مرادی کرمانی در نخستین جایزه بین‌المللی داستان کوتاه گارنت در بخش نوجوان به زرتشت چاوشی برای داستان «ماه پرتقال» اهدا شد.

وقتی نویسنده می‌فهمد، کارش تمام شده!

شعار سروش صحت، زندگی است

سروش صحت نیز در این مراسم گفت: چقدر این جشنواره صمیمی و لذت بخش بود و چقدر مهم است که حضور زنان و دختران ما در ادبیات هر روز پررنگ‌تر می‌شود.

او ادامه داد: از صمیم قلب آرزو می‌کنم این جایزه ادامه پیدا کند. تداوم جایزه‌ها آن‌ها را معنادار می‌کند؛ هر چقدر جوایز مستمرتر باشد، غنای جایزه بیشتر می‌شود و امیدوارم با همین کیفیت این جایزه ادامه یابد.

صحت گفت: شعارِ قصه زندگی است و زندگی یک قصه برای من دلنشین است. همه داستان‌ها روی زندگی ما تاثیر می‌گذارد و روی زندگی من نیز داستان تاثیر گذاشته است. وقتی غمی داریم، از طریق ادبیات با غم‌ها و رنج‌های بزرگتری آشنا می‌شویم و می‌بینیم کسانی رنج‌های بزرگتری را از سر گذراندند.

او افزود: قصه است که ما را بزرگوار و بخشنده می‌کند، گریه می‌کنیم، می‌رنجیم، زندگی را زندگی‌تر می‌کنیم و با قصه بیشتر زندگی می‌کنیم. خوش به حال ما که این همه نویسنده خوب در آینده خواهیم داشت. منتظر کارهای بعدی برگزیدگان این رویداد هستم.

وقتی نویسنده می‌فهمد، کارش تمام شده!

 

 معرفی برگزیدگان

در بخش داستان‌نویسی کودک و نوجوان از ستایش بهرام‌نژاد برای داستان «تنهاتر از تهی»، اشکان محمودی برای داستان «راه موسی»، هومان روحی برای «داستان معما در مدرسه من: دختر گمشده»، امیرحسین مددکار بی‌ریا برای داستان «من کجا اینجا کجا؟» تقدیر شد.

همچنین نفرات برتر در این بخش عبارتند از:

نفر اول: زرتشت چاوشی برای داستان «ماه پرتقال»

نفر دوم: ماهور هژبری برای داستان «ما سه تاییم با گوسفندها می‌شویم هزارت»»

نفر سوم: ابوالفضل حقی برای داستان «ماموسیک»

وقتی نویسنده می‌فهمد، کارش تمام شده!

در بخش داستان نویسی جوان و بزرگسال از هانیه مقدس برای داستان «حاشیه در حاشیه»، علیرضا رضایی برای داستان «در انتظار مونا»، گلاره چگینی برای داستان «بدون اسم»، فهمیه سجادیه برای داستان «گفت نه»، سارا جهان آرای برای داستان «سایگی»، معصومه قدردان برای داستان «خانه»، حسین رمضانی برای داستان «OVS»، فاطمه چگنیزی برای داستان «دختر احمدآباد»، فاطمه اکبرزاد سراج برای داستان «فاسق»، فاطمه لیالی برای داستان «پرده آخر» تقدیر شد.

همچنین نفرات برتر این بخش عبارتند از:

نفر اول: مهسا غفاری مقدم برای داستان «بین ما فقط یک دریای شمال فاصله است»

نفر دوم: مهدی پورفرد برای داستان «خاک سی ساله»

نفر سوم: بهار اصلانی مقدم برای داستان «در تمنای سانستول»

جایزه ویژه رزیدنسی فرانسه به یاسین کیانی برای داستان «ابن السبیل» اهدا شد.

پیمان سرحدی، مدیرعامل پلتفرم گارنت نیز در این مراسم اظهار کرد: در باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو کارهای متعددی کردیم و جای خالی یک پلتفرم مرکزی در آموزش احساس می‌شد. دغدغه من این بود که چرا پلتفرم جامع آموزش برای فارسی‌زبانان نداریم.

او ادامه داد: در سوییس به مدرسه «روزه» برخوردم و با مدل جدیدی از آموزش در کشورهای پیشرفته روبرو شدم. مدل مدرسه‌های ما به اصطلاح «Parking School» است و مدل آموزش این مدارس شبیه یک سپرده‌گذاری کوتاه مدت است. ما در یونسکو کمیته یادگیری مادام‌العمر داریم. از ابتدای تاسیس گارنت با همراهمی اساتید بزرگ برای آموزش آنلاین شروع به کار کردیم و به دلیل آموزش ۵۰ هزار نفر توسط نخبگان رشته‌های مختلف، تقدیری انجام دادیم. در ادامه تصمیم گرفتیم این اتفاق را  به یک پلتفرم تبدیل کنیم و در کشورهای فارسی‌زبان کارمان را ادامه دادیم.

عضو بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: در این نگاه موفق شدیم ۵۰۰ هزار نفر را آموزش دهیم. هزار دوره در گارنت داشتیم و در ۳۷۰ مدرسه در مناطق کمتر برخوردار، استعدادیابی کردیم. در افغانستان مدرسه دخترانه آنلاین راه‌اندازی کردیم، در تاجیکستان و ازبکستان آموزش جامع شاهنامه و همچنین آموزش‌های فرهنگی و هنری را به زبان فارسی داشتیم و ۱۰۰ معلم افغان را نیز آموزش تخصصی دادیم.

سرحدی در ادامه درباره پایه‌گذاری ۷ جایزه توضیح داد: جایزه داستان کوتاه گارنت را برگزار کردیم؛ نزدیک به ۱۵۰۰ اثر در دو بخش کودک‌ونوجوان و جوان‌وبزرگسال دریافت کردیم و اولین جایزه هوشنگ مرادی کرمانی را در این دوره اهدا می‌کنیم. در نهایت از ۱۷ کشور، فارسی زبانان هزار و خرده‌ای اثر به دبیرخانه ارسال کردند. نخستین جایزه داستان‌نویسی گارنت به طور مستقل برگزار شد.

اوبا تشکر از سارا سالار دبیر این رویداد افزود: امیدوارم این جایزه را ادامه دهیم و معتقدم باید همه کنار هم باشیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar