نماد آخرین خبر

بیانیه انتقادی انجمن زبان فارسی درباره اقدام آموزش و پرورش

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بیانیه انتقادی انجمن زبان فارسی درباره اقدام آموزش و پرورش

ايسنا/ اين انجمن در متن بيانيه خود که در روز دوشنبه (۲۴ شهريورماه ۹۹) منتشر کرده، آورده است: «در آستانه بزرگداشت روز شعر و ادب فارسي و در اقدامي ناباورانه و نسنجيده در دفترچه آزمون استخدامي کشوري متني منتشر شد که نگراني و اعتراض جمع زيادي از استادان، معلمان، دانش‌آموختگان و دانشجويان زبان و ادبيات فارسي را موجب شد.

بر اساس دفترچه راهنماي اين آزمون، براي احراز شغل دبيري رشته زبان و ادبيات فارسي، دارندگان مدارک سطح ۲ و ۳ حوزه با دانش‌آموختگان کارشناسي و کارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي از نظر تخصص در حوزه زبان و ادبيات فارسي برابر دانسته شده‌اند تا سند ديگري باشد بر مظلوميت معيار تخصص آن هم در رشته زبان و ادبيات فارسي در آموزش و پرورش.

انجمن علمي (استادان) زبان و ادبيات فارسي به نمايندگي از استادان زبان و ادبيات فارسي دانشگاه‌هاي کشور ضمن محکوم کردن قاطع اين اقدام، از وزارت آموزش و پرورش مي‌خواهد نسبت به اصلاح بند مذکور، اقدام مقتضي و عاجل انجام دهد.

اي کاش متوليان امور در اين وزراتخانه از اشتباهات گذشته درس مي‌گرفتند و پيش از اتخاذ چنين تصميمي به تبعات فرهنگي و آموزشي و عواقب ناگوار آن نيز مي‌انديشيدند.

اي کاش اين کارگزاران دلسوز، پاسخ خردپسندي براي اين پرسش مي‌آوردند که  چگونه مي‌شود براي احراز سمت دبيري ادبيات فارسي، دانش‌آموخته کارشناسي ارشد ادبيات فارسي که نزديک به ۲۰۰ واحد درسي مرتبط با رشته را گذرانده و پايان‌نامه نوشته است، با عزيزاني که درس‌هاي تخصصي رشته زبان و ادبيات فارسي را نخوانده‌اند، برابر دانست؟ 

اين متوليان کاردان، برخلاف تاکيدات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در خصوص اهميت زبان و ادبيات فارسي و ضرورت توجه به آن و بي‌اعتنا به مندرجات  اسناد بالادستي نظام (نقشه جامع علمي کشور، سند تحول راهبردي علم و فناوري و برنامه پنجم توسعه) درباره آموزش و گسترش زبان فارسي، با اقداماتي از اين دست، به قلع و قمع آموزش روشمند و تخصصي زبان فارسي در مدارس کمر بسته‌اند.

بدون شک ادامه چنين اقداماتي نه تنها موجب کم‌رنگ شدن زبان و ادبيات فارسي در مدراس خواهد شد که انگيزه و اشتياق جوانان را براي تحصيل دانشگاهي و کسب تخصص علمي در رشته‌اي که مبناي هويت ملي، زباني و فرهنگي ايرانيان است بر باد خواهد داد.

اين تصميم نسنجيده موجب شده در اين وانفساي نبود شغل مناسب،  همين کورسوي اميد هم از دانش‌آموختگان پرشمار و مظلوم رشته زبان و ادبيات فارسي دريغ شود و موجي از ياس و اندوه و حرمان وجودشان را فراگيرد. 

وقتي معناي تخصصي بودن رشته‌هاي دانشگاهي با تصميم نامعقول و غيرکارشناسانه جماعتي همه‌چيزدان، از معنا و اعتبار مي‌افتد، ديگر اين همه آموزش و تتبع و پژوهش به چه کار مي‌آيد؟ استادان اين رشته که متاع‌شان به ثمن بخس در چهار سوق منفعت‌طلبي و بي‌تمييزي عده‌اي کارناشناس کارنابلد حراج ‌شده، ديگر با چه استدلالي دانشجويان‌شان را به ضرورت خواندن ده‌ها درس تخصصي براي آماده شدن در تدريس درس‌هاي زبان و ادبيات فارسي ترغيب و تشويق کنند؟

انجمن (استادان) زبان و ادبيات فارسي بار ديگر در پاسداشت زبان و ادبيات فارسي و در دفاع از منافع دانش‌آموختگان اين رشته، اين تصميم نسنجيده را محکوم کرده، از وزارت آموزش و پرورش مصرانه مي‌خواهد با در نظر گرفتن مصالح عالي نظام آموزشي و در دفاع از  جايگاه زبان و ادبيات فارسي، با صدور اطلاعيه‌اي نسبت به لغو تصميم مذکور اقدام کند و از تداوم تبعات و اعتراض‌هاي بيشتر استادان، معلمان، دانشجويان و دوستداران زبان و ادب فارسي به اين تصميم ناروا جلوگيري کند.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar