نماد آخرین خبر

نگاهی به سروده‌های ۴۰ شاعر غیر ایرانی در دیدار با رهبر انقلاب

منبع
تسنيم
بروزرسانی
 نگاهی به سروده‌های ۴۰ شاعر غیر ایرانی در دیدار با رهبر انقلاب

تسنيم/ محمدحسن مقيسه، پژوهشگر از انتشار اثر جديدي همزمان با روز شعر و ادب فارسي خبر داد و گفت: کتاب «با کاروان شعر فارسي»، دربردارنده 65 قطعه شعر از 40 شاعر غير ايراني است که در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي در شب‌هاي نيمه ماه مبارک رمضان در حسينيه امام خميني(ره) به شعرخواني پرداختند.

وي ادامه داد: اين کتاب با مقدمه کوتاه و ادبي از عليرضا قزوه که حدود 10 سال مجري اين مراسم‌ها بود و همچنين يک مقدمه علمي نيز به قلم خود بنده منتشر مي‌شود.

مقيسه در ادامه به بخش‌هاي مختلف کتاب اشاره و اضافه کرد: در اين کتاب علاوه بر اينکه اشعار گوناگون با موضوعات مختلف که جهان اسلام و غير اسلام با آن درگير هستند، از شاعران گوناگوني از کشورهاي اسلامي و غير اسلامي مي‌خوانيم، با نقطه نظرهاي رهبر معظم انقلاب درخصوص نقد و نظريه‌هاي ادبي ايشان نيز آشنا مي‌شويم.

اين پژوهشگر با بيان اينکه کتاب «با کاروان شعر فارسي» نشان‌دهنده دو موضوع مهم است، تصريح کرد: نخست اهتمام رهبر معظم انقلاب به شعر به عنوان يکي از هنرهاي فاخر، کارا، فرهنگي و به روز که در جامعه ايران ريشه‌اي بس عميق و کهن دارد. ديگري، اهتمام ايشان به گسترش زبان فارسي در کشورهاي پيراموني ايران و جهان. اينکه ايشان اصرار دارند اين جلسات به طور منظم برگزار شود، مؤيد همين نکته است. اين کتاب نشان مي‌دهد که جلسات شعرخواني نيمه ماه مبارک رمضان از سال 68- که ايشان به عنوان رهبر انتخاب شدند- تا سال 98 دائماً اين جلسات برگزار شده است؛ البته تنها سال 99 اين جلسه به دليل احتمال شيوع ويروس کرونا برگزار نشد. اين استمرار نشان مي‌دهد که ايشان در کنار موضوعات مختلفي که رهبري جامعه با آن مواجه است؛ از انرژي هسته‌اي گرفته تا سياست بين‌الملل، موضوعات اجتماعي و ... به شعر و زبان فارسي اهتمام ويژه‌اي داشتند.

مقيسه ادامه داد: منتشر شدن اين کتاب در آستانه روز شعر و ادب فارسي از سوي انتشاراتي که وابسته به دفتر ايشان است، نشان مي‌دهد که دست اندرکاران دفتر ايشان نيز به موضوع شعر و ادب فارسي اهتمام ويژه‌اي دارند.

نويسنده کتاب «با کاروان شعر فارسي» همچنين در ادامه به مقدمه علمي اين کتاب و موضوعاتي که در آن پرداخته است نيز اشاره و اضافه کرد: در اين مقدمه به پيشينه، کارکرد و ويژگي‌هاي زبان فارسي به طور مبسوط پرداختم. علاوه بر اين، درباره ويژگي‌هاي شعرهاي خوانده شده در اين جلسه نيز مطالبي ارائه شده است. شعرها دسته‌بندي شده و بر برخي از اشعار نيز تحليل و واکاوي صورت گرفته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره