logo
  1. جذاب ترین ها
خودرو

سیستم ترمز بی سیم؛ اختراع جدید شیمانو برای دوچرخه های آینده

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
سیستم ترمز بی سیم؛ اختراع جدید شیمانو برای دوچرخه های آینده

آخرین خودرو/ شرکت ژاپنی شیمانو که از بزرگترین سازندگان قطعات دوچرخه به شمار می‌رود، گواهی اختراع جدیدی را در رابطه با یک سیستم ترمز پیشرفته ثبت کرده است. در این سیستم خبری از کابل یا مجاری هیدرولیک نیست، بلکه عملکرد ترمز گیری به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

تکنولوژی ابداعی شیمانو در صورت عرضه نهایی احتمالاً شامل سه نوع سیستم مختلف خواهد بود. در سیستم اول که هیبریدی است، از ترکیب قطعات الکتریکی و هیدرولیکی استفاده می‌شود. سیستم دوم هم هیبریدی بوده و از مکانیسم الکترو مکانیکی در آن استفاده خواهد شد. اما سیستم سوم کاملاً الکتریکی است و تمامی قطعات ترمز به صورت برقی کار می‌کنند. جالب اینکه این سیستم به صورت بی سیم وظیفه خود را انجام می‌دهد!

تکنولوژی جدید شیمانو وابسته به باتری است. این موضوع می‌تواند خطراتی را در پی داشته باشد، زیرا در صورت تمام شدن باتری، فرایند ترمزگیری با اختلال مواجه خواهد شد. البته در دو سیستم هیبریدی به دلیل وجود ارتباط مکانیکی بین دسته ترمز و لنت‌ها، دوچرخه سوار می‌تواند سرعت حرکت خود را کاهش دهد. اما در سیستم سوم که کاملاً الکتریکی است، تمام شدن شارژ باتری یا هرگونه اختلال در عملکرد آن ممکن است به معنای از دست رفتن قدرت ترمزگیری باشد. بدیهی است که این امر در یک سرازیری و یا هنگام حرکت در صورت‌های بالا بسیار خطرناک بوده و می‌تواند به حوادث تلخ منجر شود.

پیش بینی می‌شود شیمانو در ترمز جدید خود از سیستم‌های پیشرفته‌ای مثل ABS یا کنترل حرکت در سرازیری استفاده کند. باز هم باید اشاره کنیم که سیستم ترمز الکترونیکی شیمانو بی سیم بوده و خبری از ارتباطات فیزیکی در آن نیست. به عبارت دقیق‌تر اهرم‌های موجود روی فرمان با کالیپرها و دیسک‌ها به صورت بی سیم در ارتباط هستند و دستورهای دوچرخه‌سوار از طریق سیگنال‌های الکترونیکی به ترمزها منتقل می‌شود.

با توجه به این محدودیت‌ها، احتمال می‌رود شیمانو از تکنولوژی جدید خود در دوچرخه‌های برقی مخصوص حمل لوازم و تحویل کالا استفاده کند، چرا که نصب چنین سیستمی روی دوچرخه‌های کوهستان یا دوچرخه‌های جاده‌ای با ریسک‌هایی همراه است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره