نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

معرفی کامل ابرخودروی وارداتی جدید «ام جی»

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
معرفی کامل ابرخودروی وارداتی جدید «ام جی»

آخرین خودرو/ ام جی سایبرستر یک سوپرکار برقی است که توسط فرداموتورز به ایران آمده است و مشخصات فنی بی نظیری ارائه می دهد.

ام جی سایبرستر خاص‌ترین محصول برند بریتانیایی تحت مالکیت شرکت چینی سایک موتورز است که حالا زمزمه‌های ورود آن به ایران توسط فردا موتورز به گوش می‌رسد. در این مطلب به بررسی ام جی سایبرستر می‌پردازیم تا به صورت دقیق‌تر با مشخصات این رودستر برقی جذاب آشنا شوید.

درباره ام جی سایبرستر (MG Cyberster)
سایبرستر یک رودستر برقی کانورتیبل به حساب می‌آید که ابتدا قرار بود نسخه کانسپت آن در سال ۲۰۲۰ به نمایش گذاشته شود، اما محدودیت‌های مرتبط با بیماری کووید ۱۹ این رونمایی را به سال ۲۰۲۱ موکول کرد. نهایتا نسخه تولیدی این ماشین جذاب الکتریکی طی سال ۲۰۲۳ به نمایش درآمد و مشخصات فنی دقیق آن به اطلاع عموم رسید.

تیم طراحی سایک موتورز بریتانیا به رهبری کارل گاتهام طرح پردازی این محصول را بر عهده داشته و آن را بر اساس خودروی کلاسیک MGB رودستر پدید آورده است. شرکت فردا موتور طی سال ۱۴۰۳ یک نمونه از ام جی سایبرستر را به شوروم مرکزی خود آورد تا زمزمه‌های جدی پیرامون حضور آن در ایران را روی لب‌ها بیندازد.

طراحی بدنه
واضح است که طراحان سعی داشته‌اند تا با الهام گرفتن از خودروهای مفهومی موجود در بازی‌های کامپیوتری، یک ماشین رودستر جذاب با طراحی جوان‌پسند را در سبد تولیدات سایک-ام جی قرار دهند. انصافاً باید گفت که تلاش‌های آنها نتیجه داده و چیزی که مشاهده می‌کنیم یک خودروی اسپرت جذاب دونفره با سقف بازشو پارچه‌ای است و شکوه و تجلل از تک‌تک بخش‌های بدنه آن به چشم بیننده می‌رسد.

انحناهای جذاب و قوس‌های به‌شدت گیرا، از ناحیه دماغه گرفته تا قسمت‌های جانبی و بخش پشت خودرو دیده می‌شوند که ضمن رعایت اصول آیرودینامیک، کارنامه ام جی سایبرستر را در بخش طراحی بدنه به یک نمره بسیار بالا مزین می‌کنند. روی بدنه در محدوده پشتی صندلی‌ها، یک جفت بازوی محافظ به رنگ متفاوت وجود دارد تا در صورت واژگونی، میزان آسیب احتمالی به سرنشینان کاهش پیدا کند. گرافیک چراغ‌های عقب نیز به صورت نوک فلش طراحی شده ولی در اصل به پرچم کشور بریتانیا اشاره دارد.

درهای خودرو از طریق دکمه‌های الکتریکی و به صورت قیچی مانند به سمت بالا باز می‌شوند تا هم فرم اسپرتتری به خودرو ببخشند و هم قابلیت پارک در فضاهای باریک را به حداکثر برسانند. درهای این ماشین اسپرت برقی در شرایط اضطراری به صورت دستی هم قابل باز و بست هستند و به دلیل مجهز شدن به انواع سنسورها، احتمال برخورد آنها با مانع یا فشار آوردن روی دست و پای سرنشینان هنگام پیاده یا سوار شدن، به صفر می‌رسد.

مشخصات فنی ام جی سایبرستر
این رودستر برقی در بازارهای جهانی به صورت تک موتوره دیفرانسیل عقب برای نسخه پایه و دو موتوره تمام چرخ محرک در مدل فول عرضه می‌شود. نسخه‌ای که فردا موتور در ایران به نمایش گذاشته است، از نوع دیفرانسیل عقب بوده و توان خروجی موتور آن معادل ۳۱۰ اسب بخار به علاوه ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور است. این نسخه به کمک پکیج باتری ۶۴ کیلووات ساعتی، تحت شرایط استاندارد و ایده‌آل می‌تواند مسافتی نزدیک به ۵۰۱ کیلومتر را بدون شارژ مجدد بپیماید.

اما همین مدل تک موتوره سایبرستر با باتری ۷۷ کیلووات ساعتی نیز به برخی بازارها راه یافته که حداکثر قدرت موتور آن تا حدود ۳۳۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. نهایت گشتاور این نمونه از ام جی سایبرستر تغییری نکرده ولی میزان پیمایش خودرو با یک مرتبه شارژ تحت شرایط ایده‌آل به ۵۸۰ کیلومتر می‌رسد.

برندام جی
مدلسایبر استر
کلاس بدنهکانورتیبل
سال تولید۲۰۲۴
حجم موتوربرقی
ظرفیت باتری۶۴ کیلووات ساعت
تعداد سیلندر---
تعداد سوپاپ---
فناوری موتوربرقی
قدرت۳۱۰ اسب بخار
گشتاور۴۷۵ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰۴.۹ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۳ کیلومتر بر ساعت
گیربکستک سرعته اتوماتیک
انتقال قدرتدیفرانسیل عقب
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمولتی لینک
طول۴۵۳۵ میلی متر
عرض۱۹۱۳ میلی متر
ارتفاع۱۳۲۹ میلی متر
فاصله محوری۲۶۹۰ میلی متر
وزن۱۸۵۰ کیلوگرم
حجم باک
مصرف سوخت۱۴ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر
پیمایش در حالت برقی۵۰۱ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیکجلو ۲۴۵/۴۵R19 / عقب ۲۷۵/۴۰R19
شرکت عرضه کنندهفردا موتورز
برند نشان مادرام جی
کشور سازندهچین

قوی‌ترین مدل ام جی سایبر استر، نمونه دو موتوره این ماشین اسپرت خواهد بود که حدود ۵۳۶ اسب بخار قدرت و ۷۲۵ نیوتن متر گشتاور را به سوی چرخ‌های خود ارسال می‌کند. انرژی مورد نیاز این نمونه از باتری ۷۷ کیلووات ساعتی تامین می‌شود و حداکثر برد حرکتی آن با یک مرتبه شارژ نزدیک ۵۲۰ کیلومتر است.

نکته هیجان‌انگیز در مورد ام جی سایبرستر دوموتوره، شتاب صفر تا صد حدود ۳.۲ ثانیه‌ای این ماشین برقی است که آن را به محدوده خودروهای سوپر اسپرت بنزینی وارد می‌کند. مدل تک موتوره سایبر استر نیز می‌تواند به طور تقریبی ظرف مدت زمان ۴.۹ تا ۵.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. البته برخلاف اسپرت‌های بنزینی، در اینجا خبری از حداکثر سرعت‌های آن‌چنانی نیست و گفته می‌شود ام جی سایبرستر نهایتاً تا ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد که رقم کاملاً معمولی برای محصولات احتراقی و بنزینی به حساب می‌آید.

طراحی کابین و امکانات
داخل کابین ام جی سایبرستر با یک فضای مدرن و تا حدودی متمایل به خودروهای اسپرت احتراقی روبرو می‌شوید که ادوات کنترلر آن به سمت صندلی راننده متمایل شده‌اند. سه نمایشگر باکیفیت مقابل چشمان راننده قرار گرفته تا هر کدام وظایف مخصوص به خود را انجام بدهند. یک پنل لمسی دیگر نیز در کنسول میانی جهت تنظیمات تهویه وجود دارد. همه چیز با روکش‌های نرم و متریال مرغوب پوشش داده شده تا سطح کیفی کابین به حداکثر برسد. طراحی کنسول میانی و به ویژه فرم دسته روی آن ما را به یاد نمای داخلی کوروت C7 می‌اندازد که از لحاظ نوع کارکرد و کلاس بدنه اشتراکات نسبتاً زیادی با ام جی سایبر استر دارد.

قاعدتاً داخل کابین یک ماشین رودستر خبری از صندلی‌های ردیف عقب نیست اما فضایی باریک پشت صندلی‌ها وجود دارد تا برخی لوازم را بتوان در آن جا داد. اصل محفظه بار در قسمت پشت خودرو تعبیه شده که البته چندان بزرگ نیست ولی به هر حال می‌تواند از لوازم دو نفر پذیرایی‌ کند. در قسمت جلو خبری از محفظه بار نیست و یک روکش پلاستیکی دارای دو دریچه به منظور چک کردن یا تعویض مایعات سیستم خنک‌کننده در زیر کاپوت ام جی سایبرستر تعبیه شده است.

در مورد امکانات و تجهیزات رفاهی-ایمنی نیز قطعاً انتظارات زیادی از این ماشین مدرن می‌رود که ام جی سایبرستر نیز به خوبی به آنها پاسخ داده است. هنوز معلوم نیست که نسخه وارداتی احتمالی ام جی سایبرستر به بازار ایران به طور دقیق چه تجهیزاتی دارد اما به احتمال قوی موارد زیر جزو آپشن‌های نسخه وارداتی فردا موتور خواهد بود :

کروز کنترل تطبیقی یا هوشمند، رادار هشدار تصادف از جلو و عقب، هشدار نقطه کور، دستیار کمکی بین خطوط، رادار هشدار خط‌خوان، گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ و عقب، تنظیم برقی صندلی‌ها، کنترل کشش و پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، شارژر بیسیم تلفن همراه، نمایشگرهای مالتی مدیا و کلاستر و… .

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنیچهار کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - رادار نقطه کور - رادار خط خوان - اخطار برخورد از جلو - ترمز اضطراری اتوماتیک
امکانات رفاهیتریم داخلی چرم و جیر - درهای جانبی برقی - سقف تاشو - فناوری LED چراغ ها - سیستم صوتی حرفه ای - دوربین ۳۶۰ درجه - تنظیم حالت رانندگی - تهویه اتوماتیک دو کاناله - گرمکن و سردکن صندلی های جلو - صندلی های برقی جلو با حافظه - فرمان کمکی برقی - سنسور پارک جلو و عقب - رانندگی خودکار بین خطوط - شارژر بیسیم تلفن همراه - کروز کنترل تطبیقی - نور بالای اتوماتیک - رادار تابلوخوان - حرکت دادن خودرو از روی ریموت

مزایا و معایب

مزایاکیفیت ساخت بالا - شتاب خوب - پایداری مناسب - فناوری بالا - امکانات ایمنی و رفاهی مناسب
معایبقیمت نه چندان ارزان - ارتفاع کم با سطح زمین با توجه به شرایط خیابان های کشور - عدم عرضه در نسخه چهار چرخ محرک و قوی تر

رقبای ام جی سایبرستر
در بازار کم تنوع ایران که مدت‌هاست واردات خودرو به ویژه محصولات لوکس و گران‌قیمت کاملاً ممنوع است، قطعاً رقیب چندانی برای سایبرستر وجود ندارد. با این وجود اخیراً گروه بهمن از نتا GT، یک ماشین اسپرت کوپه برقی رونمایی کرده که ‌می‌تواند نزدیک‌ترین رقیب سایبر استر در ایران به شمار برود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir