logo
  1. جذاب ترین ها
خودرو

کمپانی چینی شیائوپنگ مدعی ساخت آیرودینامیک‌ ترین خودروی جهان شد

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
کمپانی چینی شیائوپنگ مدعی ساخت آیرودینامیک‌ ترین خودروی جهان شد

آخرین خودرو/ کمپانی چینی شیائوپنگ (Xpeng) اخیراً ادعای بزرگی را مطرح کرده و گفته سدان جدید مونا M03 آیرودینامیک‌ ترین بدنه را در بین تمامی خودروهای جهان دارد. این شرکت ضریب درگ سدان برقی خود را ۰.۱۹۴ اعلام کرده است. برای مقایسه باید گفت مرسدس بنز EQS به عنوان یکی از آیرودینامیک‌ ترین خودروهای دنیا ضریب درگی برابر با ۰.۲۰ دارد.

شیائوپنگ برای اثبات ادعای خود تصاویری را منتشر کرده و در آنها به ویژگی‌های مختلفی که باعث دستیابی مونا M03 به این عنوان شده، پرداخته است. این کمپانی نوپای چینی تاکید دارد آیرودینامیک فوق پیشرفته، نقشی کلیدی در افزایش میزان برد حرکتی خودرو ایفا کرده است.

به گفته شیائوپنگ توجه به مباحث آیرودینامیک، باعث کاهش ۰.۰۸۵ واحدی در ضریب درگ مونا M03 شده؛ این امر به نوبه خود باعث کاهش مصرف انرژی تا ۱۵ درصد در هر ۱۰۰ کیلومتر و افزایش میزان برد حرکتی خودرو تا ۶۰ کیلومتر شده است.

مهمترین فاکتور در کاهش ۰.۰۸۵ واحدی ضریب درگ، استفاده از جلو پنجره فعال با عرض تقریباً یک متری است که به تنهایی ۰.۰۲۳ Cd در کاهش ضریب درگ نقش دارد. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم استفاده از این نوع جلو پنجره میزان برد حرکتی مونا M03 را تا ۱۵.۶ کیلومتر افزایش داده است. دیگر اقداماتی که در راستای کاهش ضریب درگ صورت گرفته، عبارتند از: نصب صفحه مخصوص در انتهای بدنه، استفاده از رینگ‌های آیرودینامیک مخصوص و طراحی خاص لبه صندوق عقب.

طبق اطلاعاتی که در سایت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین منتشر شده، می‌دانیم که شیائوپنگ مونا M03 در تیپ‌های مختلف خود به ترتیب ۱۶۳۱، ۱۶۶۱ و ۱۷۳۹ کیلوگرم وزن دارد. چنین ارقامی برای یک سدان برقی، پایین به حساب می‌آیند.

مونا M03 هنوز به طور رسمی رونمایی نشده و مشخصات آن به طور کامل در دست نیست. برخی گزارش‌های اولیه میزان برد حرکتی این خودرو را چیزی در حدود ۵۵۰ کیلومتر برآورد می‌کنند، البته طبق استاندارد چینی CLTC.

ابعاد شیائوپنگ مونا M03
محصول جدید شیائوپنگ طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۷۸۰، ۱۸۹۶ و ۱۴۴۵ میلیمتر دارد و فاصله محوری آن به ۲۸۱۵ میلی‌متر می‌رسد. با چنین ابعادی مونا M03 کوچکترین محصول کمپانی به شمار رفته و جثه‌ای مشابه با تسلا مدل ۳ دارد.

مشخصات فنی شیائوپنگ مونا M03
مونا M03 ابتدا در دو نسخه و با موتورهای ۱۸۸ و ۲۱۵ اسب بخاری راهی بازار خواهد شد. این موتورها توسط پک باتری لیتیوم آهن فسفات که ساخت شرکت FinDreams است، تغذیه می‌شوند. شاید بدانید این شرکت جزو زیرمجموعه‌های کمپانی بزرگ بی وای دی است. انتظار می‌رود این سدان الکتریکی با قیمتی در حدود ۱۵۰ هزار یوان، معادل حدوداً ۱.۲۵۰ میلیارد تومان، از فصل سوم امسال وارد بازار چین شود.

ناگفته نماند سری مونا با همکاری شیائوپنگ و شرکت Didi پایه گذاری شده؛ نام این سری از عبارت Made of New AI برگرفته شده است.  با توجه به این موضوع می‌توان متوجه شد که در سری مونا هوش مصنوعی و قابلیت‌های مبتنی بر آن جز اولویت‌های اصلی است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir