نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

«هوندا سوپر کاب ۵۰» به تاریخ می پیوندد

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
«هوندا سوپر کاب ۵۰» به تاریخ می پیوندد

آخرین خودرو/ شرکت هوندا که بزرگترین سازنده موتورسیکلت دنیا به حساب می‌آید، اعلام کرد سال آینده از بازار موپدها (موتورسیکلت‌های مجهز به موتور کم حجم) خارج خواهد شد. این امر به معنای آن است که مدل بسیار محبوب و پرطرفداری مثل هوندا سوپر کاب ۵۰ هفته‌ها و ماه‌های پایانی عمر خود را سپری می‌کند و سال آینده دیگر خبری از آن در بازار نخواهد بود.

احتمال می‌رود دلیل اصلی تصمیم هوندا، قوانین آلایندگی جدیدی باشد که تا پایان سال جاری در ژاپن اجرا خواهد شد. این قوانین بسیار سختگیرانه بوده و عرصه را برای بسیاری از موتورسیکلت‌ ها و موپدهای مجهز به موتوری کم حجم‌ تر از ۵۰ سی سی تنگ‌تر خواهد کرد.

به دلیل ماهیتی که موتورهای کوچک و کم حجم دارند، طراحی و ساخت مبدل کاتالیست برای آنها هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ اقتصادی با چالش‌های زیادی همراه است. علاوه بر این‌ها باید گفت با ظهور دوچرخه‌های الکتریکی، استقبال از موپدها به میزان قابل توجهی افت کرده است. بر اساس گزارش اخیر نشریه نیکی آسیا، در سال گذشته تنها ۹۲۸۲۴ دستگاه موپد در ژاپن فروخته شده؛ برای مقایسه بد نیست بدانید بیشترین رکورد فروش این نوع وسایل نقلیه در سال ۱۹۸۲ ثبت شده است. در آن سال مشتریان بیش از ۲.۷۸ میلیون دستگاه موپد خریداری کردند.

در حال حاضر، هوندا حکمران بلامنازع بازار موپدهای ژاپن بوده و سهمی ۸۰ درصدی از آن را در اختیار دارد. با آنکه سوپر کاب از دید بسیاری از رسانه‌ها و نشریات بهترین موتورسیکلت دنیاست، اما هوندا نمی‌تواند آن را در بازار حفظ کند. از زمان معرفی در سال ۱۹۵۸ این سری اقتصادی رکورد فروش بیش از ۱۱۰ میلیون دستگاه را ثبت کرده است. با چنین رکوردی هوندا سوپر کاب عنوان پرفروش‌ترین موتورسیکلت تاریخ را در اختیار دارد.

ناگفته نماند اگر هوندا بخواهد سری سوپر کاب ۵۰ را با قوانین جدید سازگار کند، قیمت آن به ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار ین افزایش خواهد یافت. این ارقام به ترتیب معادل ۱۲۵۰ و ۱۸۸۰ دلار می‌شوند. نکته تامل برانگیز اینکه با این بودجه می‌توان یک موتورسیکلت ۱۲۵ سی سی خریداری کرد. بنابراین، تلاش برای حفظ سوپر کاب ۵۰ روی خطوط تولید توجیه منطقی و اقتصادی ندارد.

گفتنی است هوندا چند موپد با موتور زیر ۵۰ سی سی تولید می‌کند که عبارتند از سوپر کاب، کراس کاب، اسکوتر بنلی و مدل مسابقه‌ای CRF50F که مخصوص نوجوانان است. این را هم اضافه کنیم که سری سوپر کاب با موتورهای حجیم‌تر نیز تولید می‌شود که C125 یکی از آنهاست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره