نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

سوپر اسپرت «استون مارتین» به سفارش فرناندو آلونسو ساخته شد

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی

آخرین خودرو/ استون مارتین از یک خودروی تولید محدود جدید رونمایی کرد. این خودرو ولینت (Valiant) نامگذاری شده و برای تجربه هیجان در پیست توسعه یافته است. البته این خودروی فوق العاده هیجان انگیز خیابانی هم بوده و مجوز تردد در مسیرهای عمومی را دارد.

اشتراکات زیاد با استون مارتین ولر
ولینت در واقع بر مبنای کوپه جذاب ولر (Valour) ساخته شده و به نوعی پاسخ استون مارتین است به تقاضای مشتریان خود برای خودروهای مجهز به موتور حجیم. این اتومبیل انگلیسی خوش استیل نیروی خود را از همان موتور ۱۲ سیلندر توئین توربو دریافت می‌کند. طبق کاتالوگ این موتور توانایی تولید بیش از ۷۳۰ اسب بخار قدرت را دارد. نیروی این موتور حجیم و قدرتمند از طریق گیربکس ۶ سرعتی دستی به سمت چرخ‌ها ارسال می‌شود.

آورده جدید استون مارتین را می‌توان مشابه پورشه ۹۱۱ GT3 RS دانست. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، این خودرو نسخه ارتقا یافته از ولر به حساب می‌آید و در مقایسه با آن عملکرد و خصوصیات اسپرت‌تری دارد. نکته جالب اینکه به گفته استون مارتین، ولینت به پیشنهاد راننده تیم فرمول یک این شرکت، یعنی فرناندو آلونسوی معروف طراحی و تولید شده است.

تمرکز ویژه روی آیرودینامیک
استون مارتین ولینت برای افزایش پایداری و پیاده‌سازی تمام پتانسیل‌های خود، از آیرودینامیک پیشرفته‌تری نسبت به ولر برخوردار است. به منظور بهبود آیرودینامیک، مهندسان استون مارتین قطعات متعددی را به بدنه این خودرو اضافه کرده‌اند که از مهمترین آنها باید به اسپلیتر بزرگ جلو، باله بزرگ عقب و دیفیوزر حجیم انتهای اتاق اشاره نمود. علاوه بر این، برخی از پنل‌های بدنه برای عبور بهتر جریان هوا بازطراحی شده‌اند. ناگفته نماند تمامی پنل‌های بدنه جنسی از فیبر کربن دارند و رینگ‌های ۲۱ اینچی آن منیزیمی هستند. این رینگ‌ها برای بهبود آیرودینامیک به یک قالپاق یا به عبارت بهتر دیسک مخصوص مجهز شده‌اند. آنطور که آستون مارتین اعلام کرده، در طراحی این رینگ‌ها از رینگ‌های خودروی RHAM/1 که در اواخر دهه ۷۰ میلادی در مسابقات لمان حضور داشت، الگوبرداری شده است.

وظیفه متوقف کردن استون مارتین ولینت به ترمزهای کربن سرامیکی قدرتمند محول شده است. دیسک‌های ترمز موجود در جلو ۱۶.۱ و دیسک‌های نصب شده در محور عقب ۱۴.۱ اینچی هستند.

مشخصات فنی استون مارتین ولینت
تفاوت‌های استون مارتین ولینت با ولر، در زیر پوسته بیشتر می‌شود. بخشی از فریم شاسی این خودرو در قسمت عقب با کمک فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده و بعضی از قطعات مربوط به سیستم انتقال قدرت و ترمز از تیتانیوم هستند. بهره‌گیری از این تدابیر در کنار استفاده از باتری سبک‌تر لیتیوم یونی باعث کاهش وزن ۲۳ کیلوگرمی شده است.

سیستم تعلیق به کار رفته در استون مارتین ولینت، نسبت به سیستم تعلیق ولر پیشرفته‌تر بوده و عملکرد بسیار بهتری دارد. به گفته خودروساز با سابقه انگلستانی، سیستم تعلیق ولینت تطبیق پذیر است و می‌تواند میزان نرمی یا سفتی هر یک از چرخ‌ها را در ۶ میلی ثانیه تنظیم کند، آن هم به طور کاملاً مستقل.

موتور موجود در سینه استون مارتین ولینت حجمی برابر با ۵.۲ لیتر دارد. این موتور V12 توئین توربو ۷۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۲ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. با این میزان خروجی باید گفت که ولینت در مقایسه با ولر ۳۰ اسب بخار قدرت بیشتری دارد. همانگونه که در بالا نیز اشاره شد، نیروی پیشرانه از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. برای توزیع وزن بهتر، گیربکس در قسمت عقب نصب شده است. همانند ولر، دیفرانسیل لغزش محدود این خودرو نیز تماماً به صورت مکانیکی عمل می‌کند.

در داخل کابین استون مارتین ولینت با فضایی مشابه به کابین خودروهای مسابقه‌ای طرف هستیم. چرا که فقط از تجهیزات ضروری استفاده شده و کابین از طریق لوله‌های مقاوم محافظت می‌شود. صندلی‌های این شوالیه انگلیسی ساخت ریکارو بوده و چهار اتصالی هستند. قطعات فیبر کربنی در داخل کابین نیز به وفور به چشم می‌خورد و از پوشش آلکانترا برای قسمت‌های مختلف استفاده شده است. استون مارتین تاکید دارد زمان زیادی را روی حسی که اهرم تعویض دنده منتقل می‌کند، صرف کرده؛ از این رو راننده هنگام استفاده از اهرم و تعویض دنده تجربه‌ای بسیار متفاوت و ناب خواهد داشت.

تیراژ تولید بسیار محدود
بر اساس برنامه‌ ریزی‌ها آستون مارتین فقط ۳۸ دستگاه از ولینت را تولید و روانه بازار خواهد کرد. تمامی این ۳۸ دستگاه از پیش مشتری خود را پیدا کرده‌اند و امکان ثبت سفارش جدید نیست. نکته جالب اینکه به دلیل تفاوت در آپشن‌ ها و سفارش‌های مشتری، قیمت تمام شده از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت خواهد بود. با این حال قیمت میانگین برای این سوپر اتومبیل بسیار زیبا چیزی در حدود ۲ میلیون پوند یا ۲.۵ میلیون دلار برآورد می‌شود. تحویل سفارشات مشتریان برای سه ماهه پایانی امسال برنامه‌ریزی شده است. انتظار می‌رود فرناندو آلانسوی معروف اولین شخصی باشد که ولینت خود را دریافت می‌کند. گفتنی است این خودرو به طور رسمی در ماه جولای و در فستیوال سرعت گودوود به همگان معرفی خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir