نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

فرصت‌هایی که از دست می‌روند؛ اولین خودروی کارخانه BYD در ازبکستان از خط تولید خارج شد

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
فرصت‌هایی که از دست می‌روند؛ اولین خودروی کارخانه BYD در ازبکستان از خط تولید خارج شد

آخرین خودرو/ اولین گروه از خودروهای مجهز به پیشرانه پاک، خطوط تولید کارخانه بی وای دی (BYD) در ازبکستان را ترک کرد. نخستین مدلی که در مجموعه این شرکت چینی در ازبکستان تولید شده، یک دستگاه کراس اوور سانگ پلاس DM-i نسخه Champion Edition است.

بی وای دی و گسترش حضور در بازارهای بین‌المللی
حتماً می‌دانید که بی وای دی یکی از بزرگترین و با کیفیت‌ ترین خودروسازان چینی بوده و وارن بافت مشهور جزو سرمایه‌گذاران اصلی آن به حساب می‌آید. این شرکت با ایجاد کارخانه‌های محلی به دنبال گسترش حضور خود در بازارهای بین‌المللی است. یکی از کارخانه‌هایی که این شرکت اخیرا احداث کرده، در کشور ازبکستان قرار دارد. در کنار مونتاژ خودرو در خاک این کشور، بی وای دی با دولت ازبکستان قراردادی را در راستای ارتقای صنعت حمل و نقل امضا کرده است. به موجب این قرارداد در ناوگان حمل و نقل عمومی ازبکستان از خودروهای پاک بی وای دی استفاده می‌شود.

مجموعه بی وای دی در ازبکستان در منطقه جیزک واقع شده؛ این کارخانه توسط شرکت مشترکی که سال گذشته با همکاری بی وای دی و گروه خودروسازی UzAuto Motors پایه گذاری شد، مدیریت می‌شود. در این کارخانه انواع مدل‌های تمام الکتریکی و هیبریدی شارژی تولید خواهد شد. در فاز نخست، تولید سالانه ۵۰ هزار دستگاه از محصولات بی وای دی در این کارخانه هدفگذاری شده است. پس از تکمیل فاز دوم ظرفیت تولید ۵۰ هزار دستگاه دیگر افزایش خواهد یافت. با شروع به کار فاز سوم هم ظرفیت تولید به ۳۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

برنامه‌های بی وای دی برای حضور در بازارهای بین‌المللی از سال ۲۰۰۷ آغاز شد. در آن مقطع این کمپانی چینی یک استراتژی بلندپروازانه را تدوین کرد. به موجب این استراتژی بی وای دی باید تا سال ۲۰۲۵ به خودروساز شماره یک دنیا تبدیل شود. اگرچه از لحاظ تیراژ تولید این کمپانی فاصله زیادی با رقبایی مثل تویوتا و فولکس واگن دارد، اما در بازار خودروهای پاک جزو پیشتازان به شمار می‌رود.

علاوه بر کشورهای آسیایی، بی وای دی در اروپا و آمریکا نیز حضور نسبتاً پررنگی دارد. این کمپانی چینی در سال ۲۰۱۷ با سرمایه‌گذاری ۲۹۰ میلیون دلاری یک کارخانه بزرگ ساخت اتوبوس‌های برقی را در ایالات متحده احداث کرد. همزمان با این کارخانه، مجموعه بی وای دی در هند نیز تولید اولین خودروی خود را جشن گرفت. کارخانه‌ای که در این کشور پرجمعیت ساخته شده، ظرفیت تولید سالانه ۱۸۰ هزار دستگاه از محصولات کمپانی را دارد. سال ۲۰۱۷ برای بی وای دی بسیار شلوغ بود، چرا که علاوه بر آمریکا و هند، این شرکت قراردادی را با دولت مراکش برای ساخت یک مجموعه در این کشور امضا کرد.

در طول سال‌های اخیر بی وای دی توانسته در کشورهای دیگری مثل تایلند، برزیل و مجارستان نیز کارخانه‌های اختصاصی خود را احداث کند. مجموعه ازبکستان در واقع جدیدترین کارخانه‌ای است که به شبکه تولید بی وای دی اضافه شده، این کارخانه ماموریت تولید محصولات کمپانی برای آسیایی مرکزی را بر عهده دارد.

ازبکستان و ترکیه به جای ایران
با توجه به جایگاهی که ایران در خاورمیانه دارد، کشور ما می‌توانست به یکی از قطب‌های اصلی مونتاژ محصولات بی وای دی و سایر خودروسازان بزرگ دنیا در منطقه تبدیل شود. اما وجود تحریم‌های بین‌المللی این پتانسیل را از کشور ما سلب کرده است. در حال حاضر ترکیه این نقش را در منطقه ایفا می‌کند و شماری از برندهای مطرح جهانی در خاک این کشور دارای خط تولید هستند.

شاید بگویید به دلیل روابط نزدیک ایران و چین، بی وای دی می‌تواند مثل ازبکستان در ایران نیز کارخانه اختصاصی خود را احداث کند. از آنجایی که این شرکت به دنبال گسترش حضور خود در بازارهای بین‌المللی است، طبیعتاً دوست ندارد کاری انجام دهد که شامل تحریم‌ها شده و از فروش محصولات در سایر بازارها محروم شود. بنابراین تا زمانی که مشکل تحریم‌ها پابرجاست، خبری از حضور مستقیم برندهای بزرگ در داخل خاک ایران نخواهد بود.

ناگفته نماند پیشتر پای محصولات بی وای دی با شرکت کارمانیا به ایران باز شده، اما به دلیل خلف وعده و عدم تحویل به موقع، محصولات این شرکت برای ایرانیان ناشناخته باقی ماندند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره