نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

مقایسه نیسان سیلفی و تویوتا لوین هیبرید؛ کدام هیبرید ژاپنی بهتر است؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه نیسان سیلفی و تویوتا لوین هیبرید؛ کدام هیبرید ژاپنی بهتر است؟

آخرین خودرو/ نیسان سیلفی و تویوتا لوین هیبرید دو سدان هیبرید ژاپنی هستند که رقیب یکدیگر به حساب می آیند. اما کدام یک گزینه بهتری است؟

مدتی است که پای خودروهای جدید و بروز ژاپنی به لطف واردات خودرو به ایران باز شده و روز به روز به تعداد آن ها افزوده می شود. در این میان، با توجه به اینکه توجه دولت بر روی گسترش خودرو های هیبرید و برقی بوده، بسیاری از شرکت ها به سمت خودرو های هیبرید رفته اند و سعی در واردات خودرو های هیبرید و برقی ژاپنی دارند. مسلما با توجه به شرایط فعلی واردات خودرو های هیبرید می تواند مزایای بسیار خوبی چه برای خریدار و چه برای دولت ها داشته باشد چرا که قیمت خودرو های هیبرید به دلیل تعرفه واردات خودرو، به قیمت های جهانی نزدیک تر بوده و مصرف سوخت بسیار پایین تری نسبت به خودرو های بنزینی دارند. نکته جالب تر این است که به دلیل سقف تعرفه واردات خودرو های هیبرید، می توان امکانات بیشتری را نسبت به بسیاری از خودرو های وارداتی در این خودرو ها تجربه کرد.

ما در این مطلب به سراغ مقایسه دو سدان هیبرید ژاپنی یعنی تویوتا لوین هیبرید و نیسان سیلفی رفتیم و سعی داریم نقاط قوت و ضعف هر کدام را به طور خلاصه بیان کنیم.

درباره تویوتا لوین هیبرید و نیسان سیلفی
نیسان سیلفی و تویوتا لوین هیبرید دو سدان جذاب ژاپنی هستند که و در کشور های بسیاری به فروش می رسند. اگر تویوتا لوین همان تویوتا کرولا بدانیم، باید بگوییم که این خودرو قدمت و محبوبیت بیشتری نسبت به نیسان سیلفی دارد و تا کنون ۱۲ نسل از این خودرو در بازار های جهانی عرضه شده و آخرین نسل آن که با کد اتاق E210 شناخته می شود از سال ۲۰۱۸ روی خط تولید رفته است. شایان ذکر است که این خودرو در چین توسط نشان مشترک GAC- TOYOTA در چین تولید می شود و شرکت های مختلفی نظیر برساوش و معین خودرو واردات این خودرو را به ایران انجام می دهد.

اما در نقطه مقابل نیسان سیلفی از سال ۲۰۰۰ روی خط تولید رفته و تا کنون ۴ نسل از این خودرو تولید شده و عرضه آخرین نسل آن از سال ۲۰۱۹ آغاز شده است و توسط همکاری گسترده بین دانگ فنگ موتور چین و نیسان ژاپن به تولید می رسد. این خودرو نیز توسط شرکت های مختلفی نظیر آمیتیس خودرو و نامی خودرو در بازار ایران عرضه می شود. نکته جالب در مورد این خودرو این است که به تازگی پای نسخه فول آپشن نیسان سیلفی یا همان مکس ادیشن به بازار ایران باز شده است.

مقایسه طراحی ظاهری
خوشبختانه هر دو این خودرو ها طراحی بسیار خوبی داشته و به لحاظ سبک طراحی جزو سدان های جذاب ژاپنی به حساب می آیند. با این حال طراحی لوین، کمی طراحی محافظه کارانه تر و یکنواخت تری نسبت به نیسان سیلفی دارد و نیسان سیلفی مخصوصا در نسخه مکس ادیشن طراحی بروزتر و تهاجمی تری را رائه می دهد.

به لحاظ کاربری می توانیم بگوییم هردو این خودرو ها جزو سدان های خانوادگی محسوب می شوند با این حال نیسان سیلفی کمی ابعاد بزرگ تری نسبت به تویوتا لوین هایبرید دارد.

در مجموع می توانیم بگوییم که تویوتا لوین هایبرید طراحی عامه پسند تری نسبت به نیسان سیلفی داشته اما طراحی و دیزاین نیسان سیلفی جوان پسندانه تر است.

مقایسه فنی تویوتا لوین هایبرید و نیسان سیلفی
تویوتا لوین هیبرید از پیشرانه برقی- بنزینی ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی بهره می برد. پیشرانه بنزینی این خودرو به تنهایی می تواند ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کند و پیشرانه برقی تویوتا لوین هایبرید روی هم رفته 96 اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند. اما نیروی تولید شده در تویوتا لوین هیبرید به صورت ترکیبی به چرخ ها منتقل می شود و در این صورت این خودرو قادر است ۱۳۶ اسب بخار قدرت تولید کرده و نیرو تولید شده را از طریق جعبه دنده E-CVT به چرخ های جلو منتقل کند.

در نیسان سیلفی نیز از پیشرانه ها نوع برقی و بنزینی استفاده شده اما تامین نیروی محرکه لازم صرفا از طریق موتور برقی این خودرو تامین می شود و موتور بنزینی صرفا همانند یک ژنراتور عمل کرده و وظیفه شارژ باتری های این خودرو را بر عهده دارد و پیشرانه بنزینی در مدار قدرت حضور ندارد.

با این تفاسیر پیشرانه برقی این خودرو می تواند نهایت قدرت ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. پیشرانه بنزینی نیسان سیلفی نیز یک پیشرانه ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی است و همان طور که گفته شد تنها وظیفه شارژ باتری ها را برعهده دارد.

نکته مهم در خودرو های هیبریدی مصرف سوخت آن ها است که در تویوتا لوین ۴.۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر بوده و در نیسان سیلفی این عدد نهایتا به ۳.۹ لیتر می رسد.

در مجموع می توان نتیجه گرفت که نیسان سیلفی فناوری و سیستم تولید قدرت بروز تری دارد اما تویوتا لوین هیبرید خودرو کم استهلاک تری به شمار می رود.

اما در بخش سیستم تعلیق تویوتا لوین هیبرید می تواند نرمی و چسبندگی بهتری را نسبت نیسان سیلفی ارائه دهد چرا که در محور عقب این خودرو از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده شده است اما در بخش عقب نیسان سیلفی شاهد استفاده از سیستم توییست بیم هستیم.

خودروتویوتا لوین هیبریدنیسان سیلفی
موتور۴ سیلندر- ۱۶ سوپاپ- تنفس طبیعی- هیبرید۳ سیلندر-۱۲ سوپاپ-تنفس طبیعی- هیبرید
حجم موتور۱.۸ لیتر۱.۲ لیتر
توان خروجی۱۳۶ اسب بخار- ۱۸۵ نیوتن متر۱۳۴ اسب بخار- ۳۰۰ نیوتن متر
گیربکساتوماتیک E-CVTتک سرعته اتوماتیک
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۹.۵ ثانیه۹.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۴.۱۳.۹
بیشترین سرعت۱۷۵کیلومتر بر ساعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۴۲۰ کیلوگرم۱۴۸۰ کیلوگرم
حجم باک۴۳  لیتر۴۱ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۳۵-۱۷۸۰-۴۶۴۰ میلی متر۱۴۴۵-۱۸۱۵-۴۶۴۹ میلی متر
فاصله محوری۲۷۰۰ میلی متر۲۷۱۲ میلی متر
حجم صندوق عقب۳۷۱ لیتر۵۴۶ لیتر

مقایسه طراحی داخلی
اگر بخواهیم در مورد طراحی داخل کابین نیسان سیلفی و لوین هیبرید نظر بدهیم و این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که مسلما در نیسان سیلفی شاهد طراحی بروزتری نسبت به تویوتا لوین هیبریدی هستیم چرا که کابین این خودرو به راحتی می توان اِلمان های طراحی خودرو های روز را در این خودرو مشاهده کرده و استفاده از متریال نرم و با کیفیت می تواند احساس لوکس بودن را به مخاطب انتقال دهد. علاوه بر این موارد بهره مندی نیسان سیلفی از امکانات متنوعی نظیر صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا ، سیستم صوتی حرفه ای BOSE و… لذت رانندگی با این خودرو را افزایش می دهد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که ابعاد نیسان سیلفی کمی بزرگتر از تویوتا لوین هایبرید بوده و این بدان معنا است که کابین این خودرو کمی بزرگتر از تویوتا لوین است.

در نقطه مقابل تویوتا لوین هیبرید طراحی و دیزاین  داخل کابین ساده تر و یکنواخت تری دارد اما نمی توان به لحاظ کیفیت مونتاژ و قطعات استفاده شده در داخل کابین این خودرو، ایراد گرفت و چرا که به راحتی می توان مهندسی ژاپنی را در این خودرو مشاهده کرد.

مقایسه امکانات نیسان سیلفی و تویوتا لوین هیبرید
تا کنون شرکت های وارد کننده نیسان سیلفی تیپ های مختلفی از این خودرو را وارد ایران کرده اند و خریداران می توانند در نسخه های فول آپشن این خودرو، امکانات بیشتری را نسبت به تویوتا لوین مشاهده کنند اما این بدان معنا نیست که تویوتا لوین هیبرید خودرو کم آپشنی است چرا که در این خودرو امکانات مختلف و کاربردی دیده می شود و شرکت های وارد کننده این خودرو سعی کرده اند تا یکی از نسخه های فول آپشن این خودرو را وارد کنند.

هشدار دهنده ترافیک عقب، کروز کنترل تطبیقی، سامانه کنترل حرکت خودرو در سربالایی، سیستم صوتی BOSE با نمایشگر ۱۲.۳ اینچی به همراه ۸ بلندگو، شارژر وایرلس، سیستم هوشمند هشدار برخورد از جلو، سیستم هوشمند هشدار خواب آلودگی راننده، هدآپ دیسپلی، سانروف برقی، آینه‌ های جانبی تاشو برقی با گرمکن، سیستم هشدار ترمز اضطراری، سیستم کنترل پایداری، سیستم ترمز کنترل لغزش در زمان شتابگیری، سیستم ProPILOT یا کمک راننده هوشمند، ترمز پارک برقی، چراغ روشنایی روز، کنترل دینامیک خودرو، سامانه پایش فشار باد تایرها، کنترل ردیابی هوشمند، ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم هشدار خروج از خطوط و… از جمله امکاناتی است که در نسخه مکس ادیشن نیسان سیلفی به یکی از تیپ های فول آپشن دیده می شود.

از طرفی امکاناتی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار خط خوان، استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، فناوری LED چراغ ها، پاکسازی هوای داخل کابین، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم تهویه اتوماتیک، پشت آمپر دیجیتال، دوربین دنده عقب، کروز کنترل تطبیقی و… از جمله امکاناتی است که در این خودرو دیده می شود.

نام خودروتویوتا لوین هیبریدنیسان سیلفی
کیسه هوادارد (۶ کیسه هوا)دارد (۶ کیسه هوا)
کروز کنترل تطبیقیدارد صرفا در نسخه مکس ادیشن
آینه الکتروکرومیکنداردصرفا در نسخه مکس ادیشن
صندلی برقی رانندهصرفا در نسخه اسپرتدارد
رادار تابلو خوانداردندارد
سنسور بارانندارددارد
پشت آمپر دیجیتالداردندارد
سیستم هشدار برخورد از جلودارددارد
سیستم هشدار خروج از خطدارددارد
پاکسازی هوای داخل کابینداردندارد
شارژر بی سیمندارددارد
ترمز اضطراری اتوماتیکدارددارد
نوربالای اتوماتیکدارددارد
رانندگی خودکار بین خطوطداردصرفا در نسخه مکس ادیشن

نتیجه گیری؛ نیسان سیلفی یا تویوتا لوین هیبرید
مطمئنا انتخاب بین این دو سدان جذاب ژاپنی کار ساده ای نیست و انتخاب بین این دو بستگی به ملاک های خریدار این محصولات دارد. اما به طور خلاصه می توان گفت تویوتا لوین هیبرید اصالت و قدمت بیشتری از نیسان سیلفی داشته و سابقه نشان داده که محصولات تویوتا در بحث استهلاک جزو خودرو های کم استهلاک و کم دردسر به حساب می آیند و خوشبختانه تاکنون واردات تویوتا لوین هیبرید به شکل گسترده ای در حال انجام است.

اما در نقطه مقابل نیسان سیلفی کمی طراحی جوان پسندانه تری دارد و فناوری های بروز در بخش قوای فنی این خودرو به کار رفته است. از طرفی این خودرو در تیپ های مختلفی در بازار ایران عرضه می شود که بستگی به تیپ می تواند امکانات بیشتر و یا کمتری از نیسان سیلفی داشته باشد.

ویدیوی تست و بررسی تویوتا لوین

ویدیوی معرفی نیسان سیلفی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir