نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

ورق خودروهای برقی برگشت؟

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
ورق خودروهای برقی برگشت؟

دنیای اقتصاد/ طی پنج سال گذشته خودروسازان جهان میلیاردها دلار را در رقابتی دیوانه‌‌وار برای توسعه وسایل نقلیه برقی و ساخت کارخانه‌هایی برای افزایش تولید این نوع خودروها صرف کرده‌اند؛ به این امید که تولیدات آنها با استقبال روزافزون مشتریان مواجه شود. اما طی ۱۲ ماه گذشته، نرخ رشد فروش خودروهای برقی به‌‌شدت کاهش ‌یافته است، زیرا برخی از خریداران خودرو از قیمت بالای خودروهای برقی و دردسرهای شارژ آنها به‌ویژه در طول سفرهای طولانی شکایت داشته‌اند. بر اساس گزارش نیویورک ‌تایمز، تضعیف اعتماد مصرف‌کننده در‌حال‌حاضر بسیاری از خودروسازان را مجبور کرده است که از پیگیری برنامه‌های سرمایه‌گذاری تهاجمی‌ عقب‌نشینی کنند و حداقل بخشی از تلاش خود را به سمت تولید و عرضه خودروهای احتراقی که همچنان بیشترین فروش را در میان خودروهای نو و بیشترین نقش را در افزایش سود شرکت‌ها دارند، معطوف کنند.

آخرین نمونه از این اقدامات هفته گذشته هنگامی روی داد که فورد موتور اعلام کرد کارخانه‌ خود در کانادا را که پیش ‌از این قرار بود به تولید وسایل نقلیه برقی شاسی بلند اختصاص ‌یابد، برای تولید وانت‌های بزرگ تغییر کاربری خواهد داد.

این اقدام فورد یک روز پس از آن صورت گرفت که جنرال موتورز اعلام کرد انتظار دارد امسال بین ۲۰۰هزار تا ۲۵۰هزار خودروی باتری‌دار تولید کند؛ که حدود پنجاه‌‌هزار دستگاه کمتر از پیش‌بینی قبلی است.آرون کومار، مدیرعامل واحد خودرو و صنعت گروه مشاوران آلیکس پارتنرز، در این باره می‌گوید، «زمانی شور و شوق زیادی حول خودروهای برقی وجود داشت، و بسیاری از تولیدکنندگان تصور می‌کردند اقبال به سمت این خودروها ادامه‌‌دار باشد. اما واقعیت این است که این‌گونه نشد و در این برهه، هوشمندانه به نظر می‌رسد که شرکت‌ها با اتخاذ اقداماتی اطمینان یابند بازار خودروهای احتراقی را از دست نخواهند داد.»

ملاحظات سیاسی
تردید شرکت‌های خودروسازی در مورد وسایل نقلیه برقی در مقطعی پر‌تنش از نظر سیاسی بروز کرده است. درصورتی ‌که دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر پیروز شود، مقررات بخش خودرو در ایالات متحده ممکن است دستخوش تغییرات قابل‌‌توجه شود. ترامپ متعهد شده است بسیاری از سیاست‌های بایدن، ازجمله سیاست‌هایی که استفاده از خودروهای باتری‌دار برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی را ترویج می‌کنند، لغو کند.

اما حتی پیش از اوج‌‌گیری مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری، فورد و جی‌ام در کنار دیگر شرکت‌های خودروسازی، سرمایه‌گذاری در حوزه تولید خودروهای برقی را کاهش داده‌اند، و معرفی مدل‌های جدید و همچنین توسعه کارخانه‌های ساخت باتری را به تاخیر انداخته‌اند. همین چند سال پیش، جی‌ام و فورد انتظار داشتند ظرف مدت پنج سال، به ظرفیت تولید بیش از یک‌میلیون خودروی برقی در سال دست یابند.

 در یکی از رویدادهای اخیر که از شبکه تلویزیونی شبکه سی‌ان‌بی‌سی پخش شد، مری تی‌بارا، مدیر اجرایی شرکت جی‌ام، اظهار کرد، به دلیل روند کند فروش خودروهای برقی برخلاف انتظارات، برای دستیابی به ظرفیت فوق‌‌الذکر زمان بیشتری مورد نیاز است.

در این میان، حتی شرکت تسلا، تولیدکننده پیشروی خودروهای برقی در جهان، در برنامه‌های خود تجدید‌نظر کرده است، زیرا دیگر انتظار ندارد فروش این شرکت سالانه ۵۰ درصد رشد کند. فروش جهانی تسلا در شش‌ ماه اول سال ۶.۶درصد کاهش یافت. این شرکت پیشبرد برنامه‌ ساخت یک کارخانه خودروهای برقی در مکزیک را کند کرده است و نشست ماه آوریل بین مدیرعامل خود، ایلان ماسک، و نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی، با هدف بررسی ساخت یک کارخانه جدید در این کشور را لغو کرد.

کارخانه فورد در اوک‌ویل، انتاریو، اخیرا ساخت خودروی شاسی‌بلند فورد اج با موتور بنزینی را متوقف کرد و قرار بود به نسخه‌های برقی جدید فورد اکسپلورر و لینکلن اویاتور که هردو مدل شاسی‌بلند سه‌ردیفه هستند، روی آورد. در عوض، فورد کارخانه مذکور را به سومین محل تولید وانت پیکاپ سوپر دیوتی، یکی از سودآورترین مدل‌های خود، تبدیل خواهد کرد.  جیم فارلی، مدیر اجرایی فورد، در این باره می‌گوید، کارخانه‌های سوپر دیوتی این شرکت در کنتاکی و اوهایو دیگر نمی‌توانند به ‌اندازه‌ای که مشتریان تجاری آن تقاضا دارند، خودرو تولید کنند.

فورد اعلام کرده است که کارخانه اوک‌ویل باید در سال ۲۰۲۶ تولید وانت‌های سوپر دیوتی را با ظرفیت صد‌هزار خودرو در سال آغاز کند. این شرکت قصد دارد ۳میلیارد دلار برای توسعه تولید این محصول هزینه کند.

در اواخر دهه جاری، فورد قصد دارد وانت‌های به‌روز‌شده سوپر دیوتی را معرفی کند. در میان طرح‌های جدید، یک مدل برقی وجود دارد که به ‌احتمال زیاد یک محصول هیبریدی است که یک موتور احتراق داخلی قدرتمند را با یک موتور برقی ترکیب می‌کند. یک پیشرانه صرفا برقی قدرت بوکسل و برد رانندگی مورد نیاز مشتریان سوپر دیوتی را فراهم نمی‌کند.

مدل‌های سوپر دیوتی شامل مدل‌های F-۲۵۰ و F-۳۵۰ هستند که اغلب به قیمت هفتاد‌هزار دلار یا بیشتر به فروش می‌رسند و معمولا به‌ عنوان وسیله نقلیه کاری در حوزه ساخت‌‌وساز، جنگل‌داری، معدن و سایر صنایع استفاده می‌شوند.


اقدام برای ساخت وانت‌های سوپر دیوتی در اوک‌ویل، حدود ۱۸۰۰ شغل در کارخانه و همچنین ۵۰ شغل دیگر را در یک کارخانه موتور در انتاریو تضمین می‌کند. برای حمایت از افزایش تولید این محصول، فورد همچنین انتظار دارد اضافه‌‌کاری و تعداد کارمندان در یک کارخانه انتقال نیرو در اوهایو و کارخانه‌های قطعات و محور در میشیگان افزایش یابد.

در ماه آوریل، فورد اعلام کرد که شروع تولید فورد اکسپلورر و لینکلن اویاتور برقی در اوک‌ویل را از سال ۲۰۲۵ به ۲۰۲۷ به تعویق می‌اندازد. این خبر موجب ایجاد نگرانی در مورد وضعیت مشاغل در این کارخانه شده بود.

اتحادیه کارگران خودروی کانادا، موسوم به یونیفور، از طرح جدید تولید پیکاپ استقبال کرده است. لانا پین، رئیس یونیفور، در بیانیه‌ای گفت: «به توافقی رسیدیم که نه ‌تنها اعضای ما را زودتر به کار بازمی‌گرداند، بلکه از امنیت شغلی اعضای ما در آینده محافظت می‌کند.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir