نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

مقایسه شاهین پلاس و فردا ۵۱۱؛ جدال سدان های چینی و ایرانی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه شاهین پلاس و فردا ۵۱۱؛ جدال سدان های چینی و ایرانی

آخرین خودرو/ شاهین پلاس و فردا ۵۱۱ هر دو از جمله سدان های نسبتا اقتصادی بازار هستند. در این مطلب بررسی می کنیم که کدام یک از این دو خودرو بهتر است.

متاسفانه خرید یک سدان خانوادگی با قیمت معقول و منطقی در ایران به آرزو تبدیل شده است. در نتیجه، محصولات نسبتاً قدیمی تولید داخل و یا تولیدات مونتاژی چینی با قیمت بالاتر از ارزش واقعی جهانی، در ایران نسبتا پرتقاضا هستند؛ چراکه مشتریان دسترسی به خودروهای روز دنیا در سطح قیمتی جهانی ندارند و همین موضوع سبب شده تا محصولات رده پایین در بازار ما خودنمایی کنند. در سال‌های اخیر مدل‌های جدیدی به این دسته اضافه شده که از جمله می‌توان به خودروهای شاهین و فردا ۵۱۱ اشاره کرد.

شاهین پلاس نسخه‌ای جدیدتر از خانواده شاهین به حساب می‌آید که به کمک موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی نیروی خود را تامین می‌کند. در این مطلب به مقایسه شاهین پلاس با فردا ۵۱۱ می‌پردازیم تا مشتریانی که قصد خرید سدان خانوادگی دارند، اطلاعات نسبتاً کامل‌تری در مورد این دو خودرو به دست آورده و گزینه مناسب‌تر را انتخاب کنند.

درباره شاهین پلاس و فردا ۵۱۱
خودرو شاهین اولین سدان ملی شرکت سایپا در سگمنت C محسوب می‌شود که روی پلتفرم SP100 توسعه پیدا کرده است. این خودرو ابتدا با نسخه G و موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به بازار آمد، اما به دلیل انتقادات زیاد مشتریان نسبت به نوع موتور خودرو، حالا نسخه جدیدی از آن با موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی در دسترس مشتریان قرار گرفته است. این نسخه شاهین پلاس نام دارد و از سال ۱۴۰۳ در سبد محصولات شرکت سایپا جایگاهی برای خود به دست آورده است.

اما فردا ۵۱۱ با نام اصلی چانگان آلسوین از سال ۱۴۰۰ در لیست خودروهای مونتاژی فردا موتور حضور پیدا کرده و بعد از وقفه‌ای که در عرضه آن به وجود آمد، از سال ۱۴۰۳ با تیراژ بیشتر در بازار حاضر است. فردا ۵۱۱ در واقع نسل سوم چانگان آلسوین بوده و تاریخ تولد آن به حوالی سال ۲۰۱۷ میلادی برمی‌گردد.

مقایسه شاهین پلاس با فردا ۵۱۱ از نظر طراحی بدنه
اگر کمی روی طراحی این دو خودرو دقت کنید، متوجه می‌شوید که شاهین دارای خطوط کشیده‌تر، هماهنگ‌تر و ظریف‌تری در طراحی خود است و در مجموع زیبایی بصری بیشتری را در نمای بیرونی خود به نمایش می‌گذارد. سبک طراحی شاهین به گونه‌ای عضلانی‌تر دیده شده و استایل اصطلاحاً ورزشکارانه‌تری می‌توان برای آن متصور بود.

اما المان‌های طرح بدنه فردا ۵۱۱ کمی ناهماهنگ‌ با یکدیگر به نظر می‌رسند و در شمایل بیرونی آن نمی‌توان عناصر اسپرت و جوان‌پسند به اندازه شاهین پلاس پیدا کرد. بنابراین احتمالاً شما هم با ما موافق هستید که شاهین طراحی هماهنگ و نسبتاً دلچسب‌تری نسبت به فردا ۵۱۱ ارائه می‌دهد. محصول فردا موتور به ویژه در نمای روبرو از هماهنگی کمتری با سایر قسمت‌های بدنه خود بهره می‌برد و در مجموع استایل آن خیلی برای مشتریان سال ۲۰۲۴ به بعد جذاب به نظر نمی‌رسد. هرچند که این موارد کاملاً سلیقه‌ای است و شاید بعضی مشتریان نمای متفاوت و تقریباً جدیدتر فردا ۵۱۱ را به ظاهر حالا تکراری شده شاهین ترجیح بدهند.

مقایسه فنی
بزرگترین پیشرفت شاهین پلاس نسبت به شاهین اتوماتیک معمولی تغییر کامل قوای فنی آن است. یعنی در نسخه پلاس دیگر اثری از موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ به عنوان بزرگترین نقطه ضعف شاهین دیده نمی‌شود. در اینجا از یک موتور نسبتاً جدید اما تقریباً قدیمی با نام ME16 استفاده شده که در اصل یک نمونه به‌روز شده از موتور TU5 پلاس ایران خودرو به حساب می‌آید.

موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ ME16 حدود ۱.۶ لیتر حجم دارد و می‌تواند قدرتی نزدیک به ۱۱۵ اسب بخار به علاوه ۱۴۷ نیوتن متر را به سوی شفت گیربکس روانه کند. هم نمونه دستی پنج سرعته و هم گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته DAE برای شاهین پلاس در نظر گرفته شده که ما در این مطلب به سراغ نمونه اتوماتیک آن رفته‌ایم. این گیربکس شش سرعته در اصل با جعبه دنده اتوماتیک محصولات ایران خودرو نظیر تارا کاملاً مشابهت دارد و به همین دلیل می‌تواند خیال مالک شاهین پلاس را از جهت تعمیر، نگهداری و یافتن قطعات یدکی تا حد زیادی راحت کند.

مشخصات فنی فردا ۵۱۱ نیز به ویژه در بخش موتور خیلی از شاهین پلاس فاصله ندارد. این سدان مونتاژی چینی می‌تواند قدرتی نزدیک به ۱۰۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر را به واسطه یک گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته دو کلاچه تر به محور چرخ‌های جلو خود انتقال دهد. با توجه به اینکه فردا ۵۱۱ چیزی بیش از ۲۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از شاهین پلاس است، بنابراین در بحث شتاب‌گیری و چابکی می‌تواند حداقل بین ۱ تا ۱.۵ ثانیه نسبت به محصول سایپا چالاک‌تر عمل کند.

 بر این اساس، از آنجا که شتاب صفر تا صد FMC 511 تقریباً حدود ۱۴ ثانیه به طول می‌انجامد، انتظار داریم که شاهین پلاس نیز حداقل ۱۵ ثانیه زمان نیاز داشته باشد تا از حالت توقف کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. البته این اعداد و ارقام برای شرایط استاندارد است و قطعاً با افزایش سرنشین، میزان بار، تغییر شرایط جاده و … می‌تواند متفاوت شود. از نظر مصرف سوخت فردا ۵۱۱ شرایط بهتری دارد؛ چراکه حدود ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند که تقریباً نیم لیتر کمتر از حریف سایپایی آن است.

خودروفردا ۵۱۱شاهین پلاس اتوماتیک
موتورتنفس طبیعیتنفس طبیعی
حجم موتور۱۴۸۰ سی سی۱۵۷۸ سی سی
توان موتور۱۰۶ اسب بخار – ۱۴۵ نیوتن متر۱۱۵ اسب بخار-۱۴۷ نیوتن متر
گیربکس۵ W-DCT۶AT
شتاب ۰-۱۰۰۱۴ ثانیه۱۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن۱۱۱۵ کیلوگرم۱۳۲۰ کیلوگرم

مطابق انتظارمان سیستم تعلیق در هر دو خودرو یکسان بوده و از نوع مستقل مک‌فرسون در جلو به همراه سامانه یکپارچه تویست بیم یا همان اکسل نیمه مستقل است که سواری نه چندان خشک به همراه هندلینگ و پایداری متعادل در سرعت‌های معقول را به ارمغان می‌آورد. البته در سرعت‌های بالا به ویژه هنگام دور زدن، احتمال کم‌فرمانی و انحراف قسمت عقب این خودروها وجود دارد که خوشبختانه به دلیل حضور سیستم ESP، این ایراد نیز تا حد زیادی قابل پیشگیری خواهد بود.

مقایسه کابین و طراحی داخلی
هرچند سایپا در مورد طراحی بیرونی شاهین نسبتاً خوب عمل کرده، اما با پا گذاشتن به فضای داخل کابین متوجه عقب‌گرد آن خواهید شد. احتمالاً سایپا در نظر داشته تا با یک طراحی ساده داخلی، هزینه‌های تولید را پایین بیاورد و با ارائه یک داشبورد از جنس نه چندان مرغوب، چیزی تحویل مشتری دهد که اصطلاحاً نه سیخ بسوزد و نه کباب. به هر حال، طراحی داخلی شاهین تاحدی ساده‌ و قدیمی‌تر از فردا ۵۱۱ دیده می‌شود و با وجود اینکه در نسخه پلاس از مالتی‌مدیای بزرگ‌تر و تریم جدید استفاده شده، اما باز هم در مجموع فضای داخلی، طراحی خیلی جدید و مدرنی ارائه نمی‌دهد.

اما فردا ۵۱۱ از لحاظ طراحی داخلی وضعیت نسبتاً بهتری دارد. سبک داشبورد آن تقریباً اسپرت و مدرن دیده می‌شود و در مجموع می‌تواند نظر مشتری را بیشتر به خود جلب کند. البته افرادی که طرح‌های ساده و کلاسیک‌تر را می‌پسندند، احتمالاً با نمای داخلی کابین شاهین پلاس بیشتر ارتباط برقرار خواهند کرد. از لحاظ کیفیت متریال و دقت مونتاژ نیز می‌توان گفت که کابین فردا ۵۱۱ در رده کمی بالاتر قرار می‌گیرد و از این جهت نیز نسبت به شاهین پلاس مقداری برتری دارد.

در مورد میزان فضای داخل کابین به ویژه صندلی‌های ردیف دوم، شاهین پلاس برتر است و این خودرو کابین بزرگتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. گنجایش صندوق عقب دو خودرو نسبتاً به یکدیگر نزدیک است، اما باز هم شاهین با صندوق ۴۲۰ لیتری، حدود ۳۰ لیتر نسبت به صندوق عقب FMC 511 برتر ظاهر شده است.

مقایسه امکانات و آپشن‌های شاهین پلاس و فردا ۵۱۱
در بحث آپشن‌های رفاهی و ایمنی، فردا ۵۱۱ و شاهین پلاس در سطح نسبتاً معمولی برای یک خودروی امروزی ارزیابی می‌شوند. البته نبود کروز کنترل، تهویه اتوماتیک و تیپ ترونیک جعبه دنده به صورت استاندارد در فردا ۵۱۱ کاملا توی ذوق می‌زند و باعث می‌شود که شاهین پلاس از این جهت در رتبه بالاتری قرار بگیرد. ضمناً گفته شده که تنظیم برقی صندلی راننده و گرمکن صندلی‌های جلو نیز جز امکانات استاندارد شاهین پلاس خواهد بود.

امکاناتی مانند کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل پایداری، دیلایت، سنسور نور، نمایشگر مالتی‌مدیا لمسی، دوربین عقب، سانروف، فرمان کمکی برقی، دو کیسه هوا و … جز تجهیزات و آپشن‌های مشترک این دو خودرو به حساب می‌آیند.

خودرو شاهین پلاسفردا ۵۱۱
کروز کنترلداردندارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
سنسور فشار باد تایرهادارددارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه‌های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
کیسه هوادارد (۲عدد)دارد(۲عدد)
تهویه اتوماتیکداردندارد
ورود و استارت بدون کلیدداردندارد
تنظیم برقی صندلی‌ رانندهداردندارد
گرمکن صندلی جلوداردندارد
آینه تاشو برقیداردندارد
تنظیم برقی آینه های جانبیدارددارد
آینه تاشو برقیداردندارد
سانروفدارددارد

نتیجه‌گیری: شاهین پلاس اتوماتیک ارزنده‌تر است یا فردا ۵۱۱؟
با توجه به اینکه قیمت خرید کارخانه‌ای شاهین پلاس اتوماتیک نسبت به FMC 511 پایین‌تر است، باید گفت که این محصول سایپا علاوه بر قیمت پایین‌تر، از مزایایی همچون طراحی ظاهری جذاب‌تر، کابین بزرگتر، امکانات کمی متنوع‌تر، خرید و فروش پررونق‌تر، قطعات یدکی و لوازم بدنه در دسترس‌تر، خدمات پس از فروش گسترده‌تر، استهلاک پایین‌تر جعبه دنده اتوماتیک AT نسبت به فردا ۵۱۱ سود می‌برد و می‌تواند گزینه جذاب‌تری برای مشتریان ایرانی باشد.

از سوی دیگر، فردا ۵۱۱ کیفیت ساخت کلی بالاتری نسبت به شاهین پلاس اتوماتیک دارد، کابین آن زیبا و باکیفیت‌تر به نظر می‌رسد و به دلیل تیراژ کمتر، احتمالاً می‌تواند پرستیژ اجتماعی بالاتری را برای مالک خود به ارمغان بیاورد.

ویدیوی تست و بررسی فردا ۵۱۱

ویدیوی معرفی شاهین پلاس

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir