نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

مقایسه دنا جوانان و آریزو ۵ اسپرت FL؛ اسپرت ایرانی یا چینی؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه دنا جوانان و آریزو ۵ اسپرت FL؛ اسپرت ایرانی یا چینی؟

آخرین خودرو/ دنا جوانان و آریزو ۵ اسپرت دو سدان توربو و اسپرت بازار هستند که پیش بینی می شود در بازار آزاد در یک رده قیمتی قرار بگیرند.

شاید بعضی از مشتریان بین خرید ماشین ایرانی دارای قطعات یدکی فراوان و ارزان‌تر در مقایسه با بعضی خودروهای چینی دچار شک شده باشند؛ چرا که برخی محصولات داخلی از لحاظ قیمتی به محدوده خودروهای چینی نزدیک‌تر شده و حالا انتخاب را برای مشتری به امری دشوارتر تبدیل کرده‌اند.

از جمله این موارد می‌توان به رویارویی دنا جوانان با ام وی ام آریزو ۵ اسپرت اف ال اشاره کرد. در این مطلب به مقایسه دنا جوانان با آریزو ۵ اسپرت می‌پردازیم تا خریداران احتمالی نسبت به جنبه‌های مثبت و منفی انتخاب هر یک از این دو سدان جمع‌وجور اطلاعات بیشتری به دست آورند و درنهایت خریدی آگاهانه‌تر انجام دهند.

درباره دنا جوانان و آریزو ۵ اسپرت FL
دنا جوانان در واقع محصول چندان جدیدی در فهرست محصولات ایران خودرو به حساب نمی‌آید. این خودرو در سال ۱۴۰۳ به بازار آمد و صرفاً از لحاظ برخی تزیینات ظاهری به علاوه بهره‌گیری از موتور به‌روز شده EFP، تفاوت آن‌چنان شاخص و قابل توجهی نسبت به دنا پلاس توربو اتوماتیک ندارد.

ام وی ام آریزو ۵ اسپرت اف ال نیز در اصل یک نسخه فیس لیفت از مدل‌های قبلی این سدان قدیمی بازار ایران است که حالا به واسطه جلوپنجره جدید خود با چهره کمی اسپرت‌تر  در مقابل مشتریان ایرانی خودنمایی می‌کند. این خودرو در سال ۱۴۰۲ معرفی شده و با قیمت تقریباً اقتصادی‌تر نسبت به دیگر محصولات مونتاژی، مورد توجه بعضی از مشتریان قرار گرفته است.

مقایسه طراحی بدنه دنا جوانان و آریزو ۵ اسپرت
در رابطه با مقایسه ظاهری این دو سدان نه‌چندان جدید بازار باید گفت که بسته به سلیقه شما هر دو خودرو می‌توانند با معیارهای مشتریان همخوانی داشته باشند. اما بدون تعصب باید بگوییم که آریزو ۵ اف ال به دلیل هماهنگی بیشتر بدنه، انحناهای ظریف‌تر و چهره اسپرت‌تری که به واسطه جلوپنجره جدید خود به دست آورده است، در مقایسه با دنا جوانان که از لحاظ طراحی هیچ فرق اساسی با مدل‌های قدیمی این خودرو ندارد، زیباتر به نظر می‌رسد.

به ویژه که بدنه دنا پلاس از لحاظ هماهنگی و تطابق نماهای اصلی چندان درخشان ظاهر نشده و به عنوان مثال طرح هندسی المان‌های نمای روبرو در قیاس با فرم کلی بدنه و یا استایل چراغ‌های عقب اصلا هم‌خوانی ندارد. با این وجود هنوز هم بسیاری از مشتریان استایل مردانه و کمی خشن دنا پلاس را نسبت به طرح‌ بدنه زیبا اما خانوادگی‌تر آریزو ۵ ترجیح می‌دهند.

مقایسه مشخصات فنی دنا جوانان و آریزو ۵ اسپرت
در مبحث فنی به نظر می‌رسد که محصول ایران خودرو حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد؛ چرا که از موتور ۱.۷ لیتری توربوشارژ‏ EFP خود قدرتی نزدیک به ۱۶۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر دریافت می‌کند. گیربکس این محصول ایران خودرو نیز از نوع شش سرعت اتوماتیک AT بوده و در مقایسه با دیگر انواع جعبه دنده کارآمدی بیشتر و استهلاک پایین‌تری از خود نشان می‌دهد. بهره‌گیری از این ترکیب فنی باعث شده تا شتاب صفر تا صد دنا جوانان تقریباً چیزی حدود ۹.۸ ثانیه باشد و جزو سدان‌های نسبتاً چابک در رده قیمتی خود به حساب می‌آید.

در سمت دیگر ام وی ام آریزو ۵ اسپرت‌FL  همان موتور همیشگی ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر خود با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را به خدمت گرفته و توان حاصل را به یک گیربکس اتوماتیک سی وی تی با ۹ دنده شبیه‌سازی‌شده تحویل می‌دهد. این گیربکس در اصل نسخه کپی شده از گیربکس نیسان تیانا به حساب می‌آید که البته از لحاظ کیفی و عملکرد قطعا به پای نمونه ژاپنی نمی‌رسد.

این مدل جعبه دنده معمولاً در کارکردهای ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر نیاز به سرویس یا تعویض زنجیر CVT دارد که اگر انجام نشود، هزینه‌های بسیار بالایی روی دست مالک می‌گذارد و هزینه قطعات آن نیز نسبت به قطعات گیربکس دنا بالاتر است.

بنابراین از لحاظ استهلاک نسبت به جعبه دنده اتوماتیک معمولی دنا جوانان حساسیت نگهداری بالاتری دارد و هزینه‌های آن معمولاً بیشتر خواهد بود.

در بحث شتاب و چابکی، ام وی ام آریزو ۵ اسپرت به دلیل توان پایین‌تر پیشرانه، استفاده از گیربکس سی‌وی‌تی و با وجود حدود ۷۰ کیلوگرم وزن کمتر، نسبت به حریف ایرانی خود کمی تنبل‌تر عمل می‌کند و شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۰.۴ ثانیه است. البته در زمینه مصرف سوخت، ام وی ام آریزو ۵ اسپرت عملکرد بهینه‌تری دارد و حدود ۶.۹ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند؛ این در حالی است که میزان مصرف سوخت دنا پلاس جوانان ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر طی سیکل ترکیبی است.

سیستم تعلیق هر دو خودرو از گونه‌های مستقل مک فرسون در جلو و یکپارچه توییست بیم یا همان اکسل‌دار در بخش عقب است که سواری نسبتا اسپرت و تا حدودی خشک را برای این دو سدان بازار ایران به وجود می‌آورد‌.

خودرودنا جوانانام وی ام آریزو ۵ اسپرت FL
موتورچهارسیلندر توربوشارژچهارسیلندر توربوشارژ
حجم موتور۱۶۴۵ سی سی۱۴۹۸ سی سی
توان موتور۱۶۰ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر۱۴۷ اسب بخار-۲۱۰ نیوتن متر
گیربکس۶ATCVT اتوماتیک با ۹ دنده مصنوعی
شتاب ۰-۱۰۰۹.۸ ثانیه۱۰.۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن۱۴۰۰ کیلوگرم۱۳۳۰ کیلوگرم

مقایسه طراحی داخلی و کابین
طرح کابین خودروهای چینی طی سال‌های اخیر بسیار جذاب‌تر شده و آریزو ۵ اسپرت هم از این موج نوآوری بی‌بهره نمانده است. طرح داخل کابین این خودرو سیار مدرن‌تر از دنا جوانان به نظر می‌رسد و نظم و هارمونی داشبورد به همراه متریال نسبتا باکیفیت باعث می‌شود تا به طرز محسوسی از حریف ایرانی خود در بخش طراحی و کیفیت کابین جلو بیفتد.

اما دنا جوانان همان کابین قدیمی شده دنا معمولی با طراحی اصطلاحا سوناتایی را ارائه می‌دهد که اگرچه در مقایسه با کابین سورن پلاس یا پژو پارس زیباتر دیده می‌شود، اما هیچ امتیاز مثبتی نسبت به محصول جدیدی همچون آریزو ۵ اف ال در آن وجود ندارد.

کیفیت متریال دنا جوانان نیز در سطح پایین‌تر قرار می‌گیرد و دسته‌گل طراحان در نحوه دیکات کردن غربیلک فرمان نیز کاملاً توی ذوق می‌زند. بنابراین اگر داشتن یک کابین باکیفیت، نوین و بسیار دلنشین‌تر جزو اولویت‌های اصلی شماست، قطعاً آریزو ۵ اف ال بهتر می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند.

میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو تقریباً در یک سطح بوده و افراد بزرگسال در ردیف جلو و عقب محدودیت چندانی را تجربه نمی‌کنند. اما باید گفت که فرم و کیفیت صندلی‌های آریزو ۵ در رده بالاتری نسبت به محصول ایرانی قرار می‌گیرد و راحتی بیشتر به همراه ارگونومی اصولی‌تر را ارائه می‌دهد.

اگر سری به صندوق عقب این دو خودرو بزنید، متوجه می‌شوید که دنا جوانان ظرفیت نزدیک به ۵۰۰ لیتر را به لوازم کاربران خود اختصاص داده است اما  صندوق عقب ام وی ام آریزو ۵ اسپرت معادل ۴۳۰ لیتر ظرفیت دارد.

مقایسه امکانات و آپشن‌ها
سطح امکانات هر دو خودرو تقریباً در یک ردیف قرار می‌گیرد و تجهیزات نسبتاً حداقلی و نه چندان مدرن در آنها وجود دارد. در این بین دنا جوانان دارای امکاناتی مثل تهویه اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، سنسور باران، اتولایت و… است که در آریزو ۵ اف ال وجود ندارند. بنابراین از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی وضعیت دنا نسبت به حریف چینی کمی بهتر به نظر می‌رسد. جدول زیر جزئیات بیشتری در مورد نوع تجهیزات این دو خودرو به اطلاع شما می‌رساند.

خودرو ام وی ام آریزو ۵ اسپرتدنا جوانان
کروز کنترلدارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل کششدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
سنسور بارانندارددارد
سنسور فشار باد تایرهادارددارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه‌های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
کیسه هوادارد(۶عدد)دارد(۴عدد)
تهویه اتوماتیکندارددارد
ورود و استارت بدون کلیددارددارد
روشن شدن با ریموتداردندارد
تنظیم برقی صندلی‌های جلودارد(فقط صندلی راننده)دارد
گرمکن صندلی جلوداردندارد
آینه تاشو برقیدارددارد
آینه الکتروکرومیکندارددارد
سانروفدارددارد

نتیجه‌گیری دنا جوانان ارزنده‌تر است یا آریزو ۵ اسپرت؟
نکته قابل توجه در مقایسه دنا جوانان و آریزو ۵ اسپرت بحث اختلاف قیمتی میان این دو خودرو است. اگرچه اختلاف آنها در بازار آزاد کمتر است اما قیمت کارخانه‌ای آنها از یکدیگر فاصله زیادی دارد؛ بنابراین اگر می‌توانید دنا جوانان را به قیمت کارخانه‌ای خریداری کنید، قطعاً معامله بسیار پرسودتر و گزینه کاملاً برتر نسبت به قیمت را انتخاب کرده‌اید. در بازار آزاد نیز دنا جوانان ارزان‌تر از حریف چینی خود است اما اختلاف قیمتی آنها به‌مراتب کمتر بوده و همین مسئله می‌تواند انتخاب را برای مشتری سخت‌تر کند.

جدا از بحث قیمت اگر به یک خودروی پرشتاب‌تر با خدمات پس از فروش گسترده‌تر، قطعات یدکی فراوان، لوازم بدنه ارزان‌تر و صندوق عقب بزرگتر نیاز دارید، دنا جوانان می‌تواند انتخاب اول شما باشد. اما افرادی که به دنبال یک ماشین جدیدتر با پرستیژ اجتماعی بالاتر، کابین باکیفیت و بسیار زیباتر و صندلی‌های راحت‌تر هستند، می‌توانند ام وی ام آریزو ۵ اسپرت را انتخاب کنند.

ویدیوی معرفی دنا جوانان

ویدیوی تست و بررسی آریزو ۵ اسپرت

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir