نماد آخرین خبر

آیا سیاست های دولتی، تایرسازان را به ورطه نابودی می برد؟

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
آیا سیاست های دولتی، تایرسازان را به ورطه نابودی می برد؟

پرشین خودرو/ اگر چه گفته می‌شود تایرسازان در سال ۱۴۰۲ به روال سال‌های گذشته ماموریت خود را که تولید بالغ بر ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات تایر است، محقق کردند با این حال فعالان این صنعت این روزها از مداخلات نابه‌جا و شدید دولت در حوزه تولید و قیمت تایر و واردات بی‌قیدوشرط در صنعت تایر، دل پردردی دارند.

صنعت تایر کشور به رغم نقش حساسی که در برپایی صنعت حمل ونقل جاده‌ای کشور دارد متاسفانه مورد توجه و حمایت کافی دست اندرکاران و سیاستگذاران اقتصادی کشور نیست، به طوری که به گفته فعالان این صنعت در سال گذشته در حدود ۵ تا ۶ ماه تامین ارز صنعت تایر به صورت قطره چکانی صورت گرفت و این روند باعث شد تا صنعت تایر قادر به تحقق افزایش تولید برای افزایش ظرفیت تولید تایر در کشور نباشد.

این در حالی است که آمارها در دوماهه اول امسال نشان از رشد واردات تایر به کشور دارد. در واقع آن طور که سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر کشور می گوید، این امر همزمان با کاهش تعرفه‌های واردات رخ داده است.

متاسفانه برداشت ناگهانی تعرفه‌های حمایتی صنعت تایر کشور از سویی و تخصیص ارز ارزان‌تر برای واردات از سوی دیگر در حالی انجام گرفت که تولیدکننده داخلی مجبور بود با ارز گران‌تر نیمایی تولید خود را به انجام رساند؛ سیاستی که تا به امروز شرایط بسیار دشواری را پیش روی تولیدکنندگان تایر قرار داده است.

میخکوب کردن قیمت تایرهای ساخت داخل به مدت ۱۸ ماه آن هم در حالی که هزینه‌های تولید و نرخ ارز مصرفی مواد اولیه آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، نشان از نبود برنامه و راهبرد مشخص متولیان صنعت و اقتصاد کشور برای برخورد با صنعت و بازار تایر کشور دارد.

با این حال آمارها نشان می‌دهد که واردات تایر به ویژه در چند ماهه آخر سال، نسبت به سال گذشته سیر کاملا صعودی داشته و با رقمی بالغ بر ۲۰۰ هزارتن، و با ارزبری ۶۲۰ میلیون دلار یکی دیگر از رکوردهای خود را همچون سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۸ به جا گذاشته است.

با این وجود به گفته کارشناسان، مداخله سازمان‌های حاکمیتی و نظارتی بر قیمت فروش و نحوه توزیع در این صنعت نه تنها منجر به بهبود بازار تایر نشده است بلکه بیش از گذشته موجب سردرگمی‌های اساسی در سیستم عرضه و تقاضا و مصرف کنندگان شده و حالا با روی کار آمدن دولت چهاردهم این سوال مطرح است که برنامه دولت جدید برای ادامه مداخلات در بخش خصوصی و نظام قیمت و فروش تایر چیست؟

در این ارتباط عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران نیز ضمن انتقاد از ادامه مداخلات دولت سیزدهم در سیستم تولید، قیمت و فروش این صنعت تاکید می‌کند: دخالت‌های نابه‌جا در این صنعت در شرایطی صورت می‌گیرد که هیچ گونه دخالتی در فرآیند واردات تایر و قیمت لاستیک‌های وارداتی از سوی متولیان وجود ندارد.

محمدرضا گنجی با اشاره به تبعات جبران ناپذیر دخالت دولت در صنعت تایر تصریح کرد: خواست امروز تایرسازان از دولت جدید و وزارت صمت این است که تولیدکنندگان تایر را به حال خود واگذار کنند زیرا با دخالت در قیمت و ایجاد موانع برای فروش لاستیک، مصرف کننده، تولید کننده و توزیع کننده همگی با مشکل مواجه می‌شوند.

وی در ادامه از نحوه برخورد دولت با تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر انتقاد کرد و افزود: در شرایطی که دولت گذشته به تولید کنندگان ارز ۴۸ هزار تومانی می‌داد متاسفانه با برخورد ناعادلانه اقدام به تخصیص ارز ۲۸ هزار تومانی برای وارد کنندگان تایر می‌کرد و در چنین شرایطی با وجود تعرفه صفر برای واردکنندگان، تایرسازان را ملزم به پرداخت عوارض گمرکی نیز می‌کرد.

این فعال حوزه صنعت تایر با یادآوری رقابت ناعادلانه میان تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر بیان کرد: به طور قطع با عدم دخالت در این صنعت و آزادسازی قیمت، تولید و فروش تایر، تولیدکنندگان نیز قادر به تامین ارز موردنیاز خود از بانک مرکزی خواهند بود.  

در هر حال نگاهی به کارنامه صنعت و بازار تایر در دو سال اخیر نشان می‌دهد مشکل کمبود تایر و افزایش نرخ آن، اگر چه از روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ آغاز و در طول سال گذشته گریبان مصرف‌کنندگان را گرفته است اما همچنان با وجود دخالت‌های دولت در تولید و قیمت و ایجاد بستر مناسب برای واردکنندگان، مشکل مصرف کنندگان تایر برطرف نشده و با وجود فروش‌های سهمیه‌ای همچنان اختلاف قیمت کارخانه و بازار تایر در برخی انواع تایرها پابرجاست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir