نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

تاکید مجلسی‌ ها بر اجرای قانون واردات خودرو

منبع
خانه ملت
بروزرسانی
تاکید مجلسی‌ ها بر اجرای قانون واردات خودرو

خانه ملت/ نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توازن در عرضه و تقاضای خودروهای داخلی، گفت: یکی از پیامدهای خوب واردات خودرو به تکاپو افتادن خودروسازان داخلی برای تولید باکیفیت، ارزان‌قیمت و رقابتی است.

سیدجواد حسینی‌کیا با بیان اینکه یکی از مشکلات بازار خودرو عدم واردات است، ادامه داد: مجلس، قانون واردات خودرو را مصوب و دولت نیز آیین‌نامه آن را ابلاغ کرده، اما هنوز اشخاص حقیقی و حقوقی نتوانسته‌اند خودروهای کارکرده تا سقف ۵سال را وارد کشور کنند؛ اگر واردات خودرو صورت بگیرد شاهد آثار  آن در بازار می‌شویم. وی با بیان اینکه با واردات خودرو در حوزه ایمنی شاهد کاهش تلفات ناشی از آن می‌شویم، گفت: خودروهای تولید داخل نسبت به محصولات وارداتی آلایندگی بیشتری دارند و با واردات، در کلان‌شهرها میزان آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند و این به نفع سلامت مردم و ساکنان شهرهای بزرگ است. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: سالانه اعتبار زیادی صرف واردات بنزین می‌شود و با واردات خودرو مصرف بنزین نیز کاهش پیدا می‌کند که این نیز به نفع کشور و دولت است و هزینه مردم را کاهش می‌دهد.

وی در خصوص اولویت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت آینده در حوزه خودرو، گفت: باید هزینه‌های بالاسری تولید خودرو کاهش پیدا کند؛ همچنین باید خودروسازان داخلی را به خودروسازان بزرگ دنیا متصل کرد تا محصول مشترک بسازند.

حسینی‌کیا با بیان اینکه باید به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کنیم،  گفت: ناچار هستیم به سمت تولید خودروهای برقی با شتاب بیشتر حرکت کنیم و این نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و کمک به خودروسازان است. در خبری دیگر از مجلس، نماینده مردم داراب و زرین‌دشت نیز گفت: در سال‌های اخیر عملا شاهد انحصار در بازار خودرو بوده‌ایم و به همین دلیل، مصرف‌کننده از کیفیت و قیمت ناراضی است.
 
محمدجواد عسکری، افزود: متاسفانه طی سال‌های اخیر خودروسازی کشور در بازار انحصاری برخلاف انتظارات عمل کرده و به جای افزایش بهبود کیفیت و تولیدات به‌روز، روند نزولی را طی کرده است. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت کیفیت خودروهای داخلی و قیمت نامناسب آنها گلایه مردم را به همراه داشته است، ادامه داد: باید نظارت روی کیفیت خودروهای تولید داخل افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازی‌های بزرگ کشور روی کاغذ خصوصی هستند و در عمل وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدیریت آنها نقش ایفا می‌کند، عنوان کرد: می‌توان شرایط فعلی خودروسازی کشور را حاصل دخالت دولت‌‌ها بدانیم؛ [بنابراین] خودروسازی باید به درستی و با نظارت بسیار بالا به بخش خصوصی منتقل شود. وی با بیان اینکه حمایت بدون نظارت و سپردن بخش بزرگی از بازار به تولیدکنندگانی خاص، مدل شکست‌خورده‌ای است، گفت: باید از مدل‌های توسعه‌یافته در دنیا به منظور تحول در صنایع داخلی استفاده کنیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره