نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

معرفی کامل و ویدئوی بررسی خودروی وارداتی «تانک 300»

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
معرفی کامل و ویدئوی بررسی خودروی وارداتی «تانک 300»

آخرین خودرو/ تانک ۳۰۰ یکی از جذاب ترین شاسی بلند های آفرودی چینی است که قرار است توسط شرکت شتابران خودرو به بازار ایران بیاید.

ویدئوی معرفی تانک 300

درباره تانک ۳۰۰
برند تانک (TANK) یکی از نشان های چینی است که به تازگی سر و صدا کرده و توانسته در بسیاری از کشور ها توجه ها را به خود جلب کند. این نشان در سال ۲۰۲۱ میلادی پس از عرضه موفق WEY TANK 300، به عنوان یکی از زیر مجموعه های کمپانی گریت وال (Great Wall) فعالیت خود را آغاز کرد و وظیفه آن تولید SUV به صورت تخصصی است. اولین محصول SUV آفرودی نشان تانک خودرویی به نام تانک ۳۰۰ است که در واقع همان WEY TANK 300 بوده با این تفاوت که از سال ۲۰۲۱ به بعد با این نام شناخته می شود.

تانک ۳۰۰ در واقع یک SUV سایز متوسط است که از سال ۲۰۲۰ بر اساس پلتفرم GWM TANK روی خط تولید رفته و به لحاظ فنی در سه نسخه بنزینی، هایبرید خفیف و هایبرید عرضه شده است. این خودرو را می توان یکی از خودرو های موفق به لحاظ فروش و صادرات در کشور های مختلف دانست و در کشور های استرالیا، فیلیپین و کشور های خاورمیانه آمار بسیار خوبی را از خود به جای گذاشته است. شرکت شتابران خودرو متولی عرضه تانک ۳۰۰ در بازار ایران خواهد بود و در ابتدا این خودرو را به صورت وارداتی و در ادامه به صورت مونتاژی عرضه خواهد کرد. در ادامه نگاهی دقیق تر به این خودرو خواهیم داشت.

طراحی بدنه
فرم کلی بدنه TANK 300 بسیار شبیه جیپ رانگلر طراحی شده و فرم طراحی جعبه ای شکل امکان مانور پر قدرتی را در شرایط آفرودی و بیراهه نوردی فراهم می کند و به لطف این سبک طراحی، زاویه ورود ۳۳ درجه و زاویه خروج ۳۴ درجه را فراهم می آورد که در رانندگی در شرایط آفرودی بسیار اثرگذار است.

طراحی نمای جلو این خودرو به واسطه فرم طراحی چراغ ها و جلو پنجره یاد آور فورد برانکو بوده و سبک طراحی دایره ای شکل چراغ های روشنایی اصلی و چراغ های روشنایی روز جلوه بسیار خوبی را به این خودرو داده است. در مرکز جلو پنجره بزرگ تانک سیصد، نشان و لوگو مستطیلی شکل تانک قرار گرفته که با کمی دقت می توان حروف (T) که به اول کلمه TANK است، را در این لوگو پیدا کرد.

در نماهای جانبی سبک طراحی جعبه ای شکل این خودرو بیش از پیش نمایان می شود. از نکاتی که در این قسمت به چشم می خورد می توان به فلاپ های بیرون زده این خودرو اشاره کرد که دور تا دور این خودرو را فرا گرفته و با سپر های در یک راستا قرار گرفته اند. در این خودرو از رینگ های آلومینیومی ۱۷ اینچی با طراحی و دیزاین شش پر استفاده شده است که جلوه خوبی را به این خودرو داده است. درست است که ابعاد رینگ های آلومینیومی این خودرو در برابر ابعاد آن کمی کوچک به نظر می رسد اما طراحان تانک ۳۰۰، این اختلاف را با فاق لاستیک جبران کرده اند تا قابلیت آفرودی این خودرو افزایش یابد.

بر خلاف دیگر قسمت های این خودرو، بخش عقب TANK 300 طراحی به نسبت ساده ای داشته و شاهد طراحی های شلوغ و عجیب در این قسمت نیستیم. تایر زاپاس این خودرو به تقلید از آفرودر های ژاپنی بر روی در صندوق عقب قرار گرفته و به همین دلیل جای پلاک به سمت چپ سپر عقب منتقل شده است.

چراغ های عقب تانک سیصد به صورت مستطیل های عمودی طراحی شده و حجم ها و اِلمان های عمودی بر آمده در طراحی چراغ های این خودرو استفاده شده که این سبک طراحی، طراحی سه بعدی را در این بخش به وجود آورده است.

مشخصات فنی تانک ۳۰۰
قلب تپنده تانک ۳۰۰، یک پیشرانه  ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری GDI است که می تواند روی هم رفته ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۳۸۷ نیوتن متر را به تمامی چرخ ها منتقل کند. خوشبختانه جعبه دنده تانک ۳۰۰ نه از نوع دوکلاجه است  و نه از نوع CVT بلکه جعبه دنده مورد استفاده در این خودرو از نوع ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی نام آشنای ZF است که لذت رانندگی با این خودرو را دو چندان می کند.

نا گفته نماند که تانک ۳۰۰ با پیشرانه های مید هایبرید (هایبرید خفیف) و هیبریدی نیز عرضه شده و در یکی از نسخه های تانک ۳۰۰ با نام TANK 330 شاهد پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر خورجینی هستیم. سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلو تانک ۳۰۰ از نوع دابل ویشبون و سیستم تعلیق استفاده شده در بخش عقب از نوع مولتی لینک است که هم چسبندگی و نرمی خوبی را فراهم می کند و بر توانایی های آفرودی این خودرو می افزاید.

برندتانک
مدلتانک ۳۰۰
کلاس بدنهشاسی بلند
سال تولید۲۰۲۴
حجم موتور۱۹۶۷ سی سی
تعداد سیلندر۴
تعداد سوپاپ۱۶
فناوری موتورتوربو شارژر TGDi
قدرت۲۲۷ اسب بخار
گشتاور ۳۸۷ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرتدو دیفرانسیل
تعلیق جلودابل ویشبون
تعلیق عقبمولتی لینک
طول۴۷۶۰ میلی متر
عرض۱۹۳۰ میلی متر
ارتفاع۱۹۰۳ میلی متر
فاصله محوری۲۷۵۰ میلی متر
وزن۲۱۵۵ کیلوگرم
حجم باک۸۰ لیتر
مصرف سوخت۹.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک۲۶۵/۶۵R17
شرکت عرضه کنندهشتابران خودرو
برند نشان مادرتانک
کشور سازندهچین

باک بنزین تانک ۳۰۰، ۸۰ لیتر ظرفیت دارد و مصرف سوخت آن به طور میانگین ۹.۹ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است که با توجه به حجم موتور و وزن این خودرو عدد بسیار خوبی به شمار می رود.

طراحی داخل کابین و امکانات
با اینکه TANK 300 جزو خودرو های آفرودی طبقه بندی و خودرو های آفرودی عموما کابین ساده دارند اما در بدو ورود به داخل کابین تانک ۳۰۰ شاهد طراحی بسیار زیبا و لوکس و منطقی هستیم و ذات و طراحی چینی آن باعث شده است تا توجه ویژه ای به داخل کابین این خودرو شود. در کابین این خودرو به دلیل استفاده از متریال نرم به همراه روکش های چرمی، طرح های گرافیکی روی پوسته داشبورد و تریم دورنگ موجب شده است تا شاهد کابین جذابی در این خودرو باشیم. البته نباید از صفحه نمایش لمسی سیستم مالتی و کلاستر این خودرو غافل شد چرا که کیفیت بسیار بالایی داشته و به صورت به هم چسبیده طراحی شده اند و جلوه بروزی را به کابین تانک سیصد داده اند.

در مورد متریال به کار رفته در بخش کابین تانک ۳۰۰ باید بگوییم که در بخش های زیادی از داشبورد و رودری های جلو از روکش چرمی بسیار با کیفیتی استفاده شده که احساس یک خودروی لوکس را به سرنشینان منتقل می کند اما در بخش رودری های عقب این خودرو از پلاستیک خشک استفاده شده است. همچنین همانطور که انتظار می رود صندلی های این خودرو نیز دارای روکش چرمی بوده و راحتی و دربرگیرندگی بسیار خوبی دارند.

تانک ۳۰۰ به عنوان یک SUV آفرودی امکانات بسیار خوبی را حتی در تیپ های پایه خود جای داده و از این منظر چیزی از خودرو های لوکس موجود در بازار ایران کم ندارد. ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، رادار خط خوان، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سرازیری، سنسور پارک جلو و عقب، رانندگی بین خطوط، دوربین ۳۶۰ درجه، فناوری LED چراغ ها، سامانه پایش فشار باد تایر ها، تابلو خوان، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کرال کنترل، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، استارت دکمه ای، ورود و خروج بدون کلید، سانروف، محفظه خنک کننده، نوپردازی کابین، ماساژور صندلی راننده، تریم چرم کابین، سیستم صوتی حرفه ای، تنظیم برقی صندلی های ردیف جلو، ترمز پارک برقی، اتوهلد، حالت های رانندگی، سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله، درگاه USB و… از جمله امکاناتی است که در این خودرو دیده می شود.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنیچهار کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار خط خوان - ترمز اضطراری اتوماتیک - اخطار برخورد از جلو
امکانات رفاهیسانروف برقی - فرمان کمکی برقی - کروز کنترل تطبیقی - صندلی های برقی جلو - ماساژور صندلی راننده - رادار تابلوخوان - حفظ رانندگی بین خطوط - تهویه اتوماتیک دوکاناله - تریم داخلی چرم - نور پردازی کابین - جلو آمپر دیجیتال - استارت دکمه ای - تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ ها - نمایشگر لمسی - کروز کنترل آفرودی (کراس کنترل) - تنظیم حالت رانندگی - حفظ تعادل هوشمند - ۹ اسپیکر - قفل دیفرانسیل الکتریکی عقب - قابلیت تانک یو تِرن - دوربین ۳۶۰ درجه - سنسور پارک جلو و عقب - دنده پشت فرمان - ترمز پارک برقی - اتوهلد - دسته دنده الکتریکی

مزایا و معایب

مزایاکیفیت ساخت و مونتاژ بالا - توانایی حرکتی خوب - سواری نرم - ایمنی مناسب
معایبعدم عرضه در نسخه فول آپشن

رقبای تانک ۳۰۰
متاسفانه در دور جدید آن طور که باید شاهد حضور خودرو های دو دیفرانسیل آفرودی نیستیم و عمده SUV های دو دیفرانسیل کشور، مربوط به گذشته است که علت اصلی این اتفاق سقف واردات خودرو های بنزین است که مانع واردات حجم عظیمی از خودرو های دو دیفرانسیل آفرودی می شود. به همین علت تعداد رقبای تانک ۳۰۰ در بازار ایران آنچنان زیاد نیست. با این حال می توان در برخی از خودرو های مونتاژی و وارداتی رقیبی برای این خودرو پیدا کرد که از جمله آنها می توان به مانیان ترا و سوزوکی جیمنی اشاره کرد. البته در صورت عرضه بایک BJ40 این خودرو نیز می توان جزو رقبای تانک ۳۰۰ در بازار ایران به شمار آورد.

آلبوم تصاویر

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir