نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بازگشت به آینده؛ نگاهی به کانسپت GM X-Stiletto

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بازگشت به آینده؛ نگاهی به کانسپت GM X-Stiletto

آخرین خودرو/ در سال ۱۹۶۴ جنرال موتورز خودروی مفهومی GM X-Stiletto را با شعار ماشین آینده معرفی کرد. خودروهای مفهومی امروزه فاقد خلاقیت هستند، اما در دهه ۶۰ چنین نبود. در آن دوران، همه شیفته فضا بودند و به همین دلیل ۱۹۶۴ GM X-Stiletto مانند یک سفینه فضایی طراحی شد و سهم بزرگ جنرال موتورز در طراحی خودروهای عصر فضا بود.

این کانسپت فراموش شده هرگز برای تولید انبوه در نظر گرفته نشده بود و به همین دلیل است که با فناوری پیشرفته و طراحی عجیب و غریب پر شده بود. از آنجایی که دیگر محدودیتی برای تولید انبوه نداشتند، طراحان تمام تلاش خود را برای خودرویی واقعی برای آینده به کار بستند. خودروی مفهومی رویایی مطلق و نامه ای عاشقانه برای طراحی هوافضا بود. با این حال، از آن زمان، ما خودروهای مفهومی زیادی را دیده ایم که گفته می شود خودروهای آینده هستند مانند مرسدس AVTR.

GM X-Stiletto همچنین دارای یک شبح تیز و کشیده با باله های بزرگ در عقب و دماغه ای نوک تیز بود که بیش از هر چیز موجب شباهت آن با موشک‌های فیلم های علمی تخیلی آن سال‌ها می‌شد. چرخ‌ها با رانده شدن به زیر پنل‌ های جانبی بدنه به طور کامل از دید پنهان شده بودند تا احساس جدا بودن از زمین را به بیننده القا نماید و تقریباً با ترکیب رنگ قرمز، سیاه و نقره ای GM X-Stiletto هیچ ظرافتی نداشت و نیز نبود در برای دسترسی به کابین، باعث طراحی دریچه‌ای جانبی برای دسترسی به فضای کابین شده بود. مشابه آنچه که در طراحی کانسپت‌ های آن روزهای صنعت خودرو آمریکا به شدت ترند شده بود و مستقیما از صنعت هوانوردی الگو برداری شده بود این دریچه با کل سقف یکپارچه شده بود که البته مکانیسم چندان منطقی نبود، اما آینده‌نگر به نظر می‌رسید.

ارتباط با دنیای خارج از طریق سیستم comms way-three انجام می شد. فضای داخلی نیز شبیه کابین خلبان یک جت جنگنده با تعداد باورنکردنی نمایشگر، دکمه ها و گیج بود. خودروی مفهومی GM X-Stiletto همچنین دارای یک یوغ به سبک هواپیما برای تکمیل ظاهر بود. ویژگی هایی مانند کنترل تهویه خودکار، دوربین دید عقب، حسگرهای اولترا سونیک و نمونه اولیه دستیار راننده هوشمند این کانسپت را به خودروی آینده تبدیل کرده است. از سرنوشت نمونه اصلی این کانسپت که یکی از گران‌ بهاترین میراث‌های صنعت خودروسازی محسوب می‌شود اطلاعی در دست نیست اما نمونه مدل، با مقیاس اصلی هم‌اکنون در موزه هنری فورد نگهداری می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره