نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

یادی از فولکس‌ واگن گلف GTI دوازده سیلندر

منبع
پدال
بروزرسانی
یادی از فولکس‌ واگن گلف GTI دوازده سیلندر

پدال/ فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۷ نسخه دوازده سیلندر از گلف GTI را معرفی کرد تا با این کار دنیا را در شوک فرو ببرد.
 
گلف GTI نماد کلاسیک هاچبک های داغ و اسپرت است. بیش از ۴۰ سال پیش اولین نسل این خودرو با بدنه دو در و پیشرانه ۱۱۰ اسب بخاری معرفی شد و از همان زمان خود را به عنوان یک اسطوره مطرح کرد. در طول سال‌های گذشته چندین نسل موفق از این هاچبک معرفی شده اما این بار می‌خواهیم درباره یکی از خاص‌ترین گلف GTI های تاریخ صحبت کنیم، خودرویی که جهان را شوکه کرد. در سال ۲۰۰۷ فولکس‌واگن با گردهمایی بزرگ طرفداران گلف در اتریش همه را سورپرایز کرد. شهر کوچک ورترسی از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۲۳ میزبان رویداد سالانه طرفداران فولکس‌واگن گلف GTI بوده است. ژرمن‌ها در این مراسم بجای معرفی نسخه‌ای عادی و ارتقا یافته از هاچبک خود، محصولی فوق‌العاده یعنی گلف GTI دوازده سیلندر با ۶۵۰ اسب بخار قدرت را رونمایی کردند. این هیولای تک ساخت در بطن خود یک نیروگاه W12 با خروجی ۶۵۰ اسب بخار را پذیرا شده بود.

نصب چنین پیشرانه‌ای در گلف مشابه آن است که یک پیشرانه جت را در خودروی کارت قرار دهیم. در حقیقت این هاچبک آلمانی به حدی قدرتمند شده بود که جعبه داشبورد آن محل نصب آتش‌خاموش‌کن بوده است! به خاطر تمامی ویژگی‌های خاصی که در این خودرو وجود دارد، بی‌شک ملاقات دوباره با آن خالی از لطف نخواهد بود. زیر بدنه آشنای گلف دگرگونی‌های عظیمی رخ داده بود تا بتوان این نیروگاه ۱۲ سیلندر را نصب کرد. پیشرانه ۶ لیتری توئین توربوی یاد شده تفاوت‌های بسیار زیادی با پیشرانه استاندارد ۴ سیلندر توربوی گلف GTI داشته است. نیروگاه ۱۲ سیلندر این هاچبک جذاب به سوپرکارهایی همچون بنتلی کانتیننتال GT و آئودی R8 تعلق داشته است. طراحی غیرعادی پیشرانه نیز از آرایش ۱۲ سیلندر در زوایایی خاص تشکیل شده و در واقع شامل دو پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی است که نسبت به یکدیگر حدود ۱۵ درجه زاویه دارند.

همان‌طور که گفته شد پیشرانه گلف GTI دوازده سیلندر ۶۵۰ اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که قدرت نسخه استاندارد این خودرو به حدود ۲۰۰ اسب بخار می‌رسد. به منظور مدیریت چنین قدرتی یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک از لیموزین فولکس‌واگن فیتون قرض گرفته شد. همچنین جهت نصب پیشرانه، بدنه تغییرات زیادی را متحمل گردید. تیم فولکس‌واگن طراحی پیشرانه وسط را انتخاب کرد و این نیروگاه را پشت صندلی راننده قرار داد. واضح است که چنین چیزی نیازمند بازنگری قابل‌توجه در طراحی خودرو بوده است. به‌طور مثال پهنای خودرو چند سانتی‌متری افزایش یافت تا امکان نصب ورودی‌های هوای ضروری برای خنک کردن پیشرانه و همچنین افزایش فاصله بین چرخ‌های روبروی هم میسر شود.

این کار با حذف صندلی‌های عقب و جابجایی باک سوخت به بخش جلو انجام شد. ستون C گلف GTI دوازده سیلندر نیز بازنگری شد تا پذیرای ورودی‌های هوای واقعی باشد و جریان هوا را به نیروگاه پرقدرت خودرو برساند. نیروی پیشرانه هم برخلاف نسخه استاندارد به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. ژرمن‌ها تلاش‌های زیادی برای بهینه‌سازی طراحی خودرو انجام دادند که هم شامل بدنه و هم کابین می‌شد. سپر بازنگری شده گلف GTI دوازده سیلندر از ورودی‌های بزرگ‌تری در جلو و دیفیوزری گیرا سود می‌برد و در بخش عقب هم اسپویلر متمایزی نصب شده بود. به منظور کاهش وزن و افزایش جذابیت بصری خودرو هم سقف فیبر کربنی در نظر گرفته شد؛ اما وظیفه افزایش چسبندگی گلف موردبحث در پیست نیز بر عهده لاستیک‌های پهن و رینگ‌های ۱۹ اینچی قرار داده شده بود. فولکس‌واگن علاوه بر پیشرانه پرقدرت و شاسی ارتقا یافته، ارتفاع سیستم تعلیق را کاهش داد تا هم توزیع وزن بهینه شده و هم درگ خودرو در سرعت‌های بالا کاهش یابد.

ژرمن‌ها برای خلق گلف GTI دوازده سیلندر از سوپرکارهای مطرح خود الهام گرفت و سیستم ترمز قدرتمندی را نیز نصب کرد. در بخش جلو دیسک‌های ۱۵ اینچی آئودی RS4 و در بخش عقب دیسک‌های ۱۴ اینچی لامبورگینی گالاردو بکار رفتند؛ اما جدای از بدنه، کابین هاچبک موردبحث نیز تغییرات زیادی را تجربه کرد. از جمله این موارد می‌توان به پشت آمپرهای سفارشی، دکمه‌های ویژه سیستم‌هایی همچون ESP و صندلی‌های اسپرت با پوشش آلکانترا اشاره کرد.

جای تأسف دارد که فولکس‌واگن علیرغم تلاش‌های گسترده‌ای که برای تولید گلف GTI دوازده سیلندر انجام داد اما هیچ‌کدام از مشخصات فنی و پرفورمنس خودرو را منتشر نکرد. البته بر اساس برخی تخمین‌ها، این هیولای پرقدرت می‌تواند در کمتر از ۴ ثانیه سرعت خود را به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند و از سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت نیز عبور نماید. با اینکه چنین ارقامی خبر از هیجان زیاد رانندگی می‌دهند اما کارشناسانی که خودرو را تست کردند نگرانی‌هایی داشتند.

واضح بود که قرار دادن چنین پیشرانه‌ای در دل یک خودروی تولیدی نیازمند منابع بسیار زیادی بود مخصوصاً اینکه گلف GTI به عنوان یک خودروی اسپرت رده میانی با قیمت مناسب شناخته می‌شد. حتی اگر فولکس‌واگن می‌توانست مشتریان چنین محصولی را نیز پیدا کند اما تولید نسخه جاده‌ای آن چالش‌های بسیاری به همراه داشت. با اینکه فولکس‌واگن گلف GTI دوازده سیلندر پروژه‌ای تک ساخت بود اما راه را برای تولید نسخه‌های قوی‌تر از آن در آینده هموار کرد. مدل ۲۰۲۵ گلف GTI که در اروپا عرضه شده از پیشرانه ۲ لیتری توربو با ۲۶۱ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir