نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

ارتباط موفق خودروساز و زنجیره تامین چگونه ایجاد می‌ شود؟

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
ارتباط موفق خودروساز و زنجیره تامین چگونه ایجاد می‌ شود؟

پرشین خودرو/ کیفیت محصول یکی از اصلی‌ترین شاخص‌هایی است که خریداران را مجاب به خرید یک کالا می‌کند. در بسیاری از موارد حتی مشتریان بیش از این که به دنبال آپشن‌های پر زرق و برق باشند، به دنبال کیفیت کالا هستند از این رو ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه طی سال‌های اخیر مسیری را در فرایند تولید آغاز کرده که نشان می‌دهد این خودروساز اگر چه توانایی بالایی در فرایند تولید محصولات با کیفیت دارد اما این مهم جز در سایه ارتباط موفق و هم‌افزایی زنجیره تامین با خودروساز فراهم نمی‌شود.

توانمندی شرکت‌ها برای تولید محصولی با کیفیت بالا در صنایع مختلف، متفاوت است اما این مهم در صنعت خودرو به دلیل گستردگی و پیچیدگی‌ها در دستیابی به دانش فنی و ارتقای تجهیزات تولید در شرایط تحریم به نظر کار دشوارتری نسبت به دیگر صنایع است اما این دشواری موضوعی نیست که خودروسازی مانند ایران خودرو را از تمرکز بر عرضه محصولاتی باکیفیت دور کند.

این شرکت خودروساز در سال‌های اخیر محصولاتی از برندهای اروپایی رنو و پژو تولید کرده است که با وجود این که مدل این خودروها در بازار برای چند سال گذشته است همچنان به جهت اقبال مشتریان با قیمت بالا خرید و فروش می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد ایران خودرو توانایی تولید محصول باکیفیت بالا را دارد اما این قطعه ساز و زنجیره تامین است که باید این امکان را برای خودروساز فراهم کند.

در واقع زنجیره تامین ازبازوهای قوی و قدرتمند خودروسازان برای پیشرفت و توسعه محصول با کیفیت در صنعت خودروسازی است؛ قطعه مهمی از پازل تولید که ستون‌های قدرتمند و مستحکم ساختمان صنعت خودرو بدون همراهی آن‌ها، متزلزل خواهد بود.

به همین جهت زنجیره تامین خودروسازان نه تنها نقش قابل توجهی در فرایند تولید و عرضه محصولات با کیفیت دارند، بلکه سهم به‌سزایی در اشتغال و رشد و توسعه این صنعت نیز بر عهده دارد، در واقع بدون مدیریت زنجیره تامین، تولید محصولات به‌روز و باکیفیت در شرکت‌های خودروسازی ممکن نیست.

متاسفانه در این سال‌ها یکی از مواردی که بر حرکت رو به رشد خودروساز و زیرساخت‌های زنجیره تامین تاثیر گذاشته چالش قیمتی در ۱۰ سال اخیر است که به دلیل فشارهای مالی و زیان دهی شرکت‌ها، موجب عدم سرمایه گذاری در زیرساخت‌های خودروسازان شده است در حالی که با خروج از قیمت‌گذاری دستوری و با سودی که نصیب شرکت‌ها می‌شود ضمن سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها، شرکت‌ها می‌توانند از تکنولوژی‌های نو استفاده کرده و محصولات جدید را جایگزین تولیدات قدیمی کنند.

صنعت خودرو زمانی می‌تواند تصویر ذهنی مثبتی در میان مصرف کنندگان داخلی داشته باشد که با تولید و عرضه خودرو با کیفیت و به‌روز در طول زمان دارای هویت قابل قبولی شود به همین منظور گروه صنعتی ایران خودرو با وجود چالش‌های قیمتی در این سال‌ها تلاش کرده در کنار تولید محصولات باکیفیت و از برندهای مطرح اروپایی، برنامه‌ها و پروژه‌های متعددی را برای ارتقاء و تحول کیفیت در زنجیره ارزش تولید خودرو هدف گذاری کند؛ پروژه‌هایی که اجرای آن در دو سال اخیر دستاوردهای مثبت و بازخوردهای مناسبی برای این شرکت خودروساز به همراه داشته است.

بنابراین قطعه ساز و زنجیره تامین از بخش‌های اصلی بدنه صنعت خودرو به شمار می‌رود که سهم مهمی در کیفیت تولید و رضایتمندی مشتریان از محصول نهایی دارد. در واقع کیفیت خودرو ساخته شده وابستگی بسیار زیادی به کیفیت قطعات تشکیل دهنده آن و استقرار سیستم کیفی در زنجیره سازندگان دارد.

با این وجود به نظر می‌رسد بخشی از کاهش تعاملات ارزشمند برای بهبود تولید از سوی زنجیره تامین ناشی از فشارهای مالی فعلی است که خودروسازان و قطعه سازان به دلیل قیمت‌های دستوری و زیان دهی با آن مواجه هستند روندی که در صورت ادامه آن می‌تواند تنش‌هایی را بین زنجیره تامین و خودروسازی ایجاد کند و در برنامه‌ریزی موثر تولید و بهینه سازی زنجیره تامین در شرکت‌های خودروسازی و ایجاد برخی چالش‌ها در مقطع فعلی تاثیرگذار باشد.

به‌رغم مشکلات موجود در تامین نقدینگی و بدهی بالای خودروسازان به زنجیره تامین، گروه صنعتی ایران خودرو با ایجاد همدلی و جلب مشارکت حداکثری قطعه‌سازان و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های انسانی و تخصصی موجود در زنجیره تامین، تمام تلاش خود را برای ارتقای کیفیت محصولات به کار گرفته است تا ضمن جلب رضایت مشتریان به هدف گذاری رشد تولید ۲۰ درصدی که در ابتدای سال از سوی مدیرعامل گروه ترسیم و تشریح شده دست یابد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره