نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مدیرعامل ب ام و: برنامه اتحادیه اروپا برای ممنوعیت فروش خودروهای درون سوز اشتباه است

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مدیرعامل ب ام و: برنامه اتحادیه اروپا برای ممنوعیت فروش خودروهای درون سوز اشتباه است

آخرین خودرو/ مدیرعامل ب ام و با انتقاد شدید از طرح اتحادیه اروپا برای ممنوعیت فروش خودروهای احتراق داخلی از سال ۲۰۳۵، آن را «رویکردی اشتباه» قلمداد کرد. آقای اولیور زیپسه، همچنین خواستار تسریع در عرضه سوخت‌های مصنوعی (e-fuels) شده است.

ممنوعیت فروش خودروهای تولیدکننده گازهای آلاینده و ممنوعیتی پنهان برای مدل‌های بنزینی و دیزلی
به گزارش آخرین خودرو، بر اساس قوانین فعلی، اتحادیه اروپا قصد دارد فروش خودروهای جدید تولید‌ کننده گازهای آلاینده را از سال ۲۰۳۵ ممنوع کند. به موجب این قانون مانعی بر سر راه خودروهای برقی و هیدروژنی وجود ندارد، اما فروش مدل‌های مجهز به موتور احتراق داخلی که با بنزین و دیزل کار می‌کنند، به مشکل خواهد خورد. عرضه این مدل‌ها به بازار تنها در صورتی ممکن خواهد بود که با سوخت‌های کربن‌ خنثی، مانند سوخت‌های مصنوعی، نیز کار کنند.

آقای زیپسه معتقد است که کمیسیون اروپا باید به سرعت میزان در دسترس بودن سوخت‌های مصنوعی را افزایش دهد تا استفاده از آن‌ها تا سال ۲۰۳۵ عملی باشد؛ در غیر این صورت، قوانین جدید «ممنوعیتی پنهان» برای موتورهای احتراق داخلی ایجاد خواهند کرد. مدیرعامل ب ام و این سیاست را یک «راه‌حل جعلی» دانسته و افزوده «ممنوعیت قطعی موتورهای احتراق داخلی در ۲۰۳۵، رویکرد نادرستی است.»

محدودیت در دسترس بودن سوخت‌های مصنوعی به دلیل روش تولید آن‌ها، مانعی بزرگ برای قابل‌قبول بودن و پذیرش آنها ایجاد می‌کند. شاید بدانید تولید این نوع سوخت‌ها به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد، زیرا «هیدروژن سبز» از طریق الکترولیز آب با استفاده از برق تجدیدپذیر تولید می‌شود.

طبق گزارش سال ۲۰۱۹ آژانس بین‌المللی انرژی، امروزه تولید تمام هیدروژن صنعتی از برق، به ۳۶۰۰ ترابایت ساعت برق نیاز دارد. این میزان تقریباً ۱۰۰۰ ترابایت ساعت بیشتر از کل انرژی تولیدی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ می‌باشد. بد نیست بدانید از این میزان تنها ۳۹.۴ درصد از منابع تجدیدپذیر تأمین شده بود.

پورشه و فراری، دو حامی بزرگ سوخت‌های مصنوعی
برخی خودروسازان سوخت‌های مصنوعی را یک راهکار قابل قبول برای کربن‌ زدایی از ناوگان خودروهای احتراق داخلی موجود تلقی می‌کنند. همچنین از دید این خودروسازان، سوخت‌های مصنوعی برای خودروهایی که فعلاً سازگاری چندانی با پیشرانه‌ های تمام الکتریکی ندارند – مانند مدل‌های اسپرت، کامیون‌ها و انواع خودروهای تجاری سنگین – مناسب‌تر هستند.

پورشه جزو خودروسازانی است که علاقه زیادی به سوخت‌های مصنوعی دارد. این شرکت آلمانی از دسامبر ۲۰۲۲ فعالیت در زمینه تولید سوخت مصنوعی را در یک کارخانه‌ اختصاصی واقع در کشور شیلی آغاز کرده است. در حال حاضر این کمپانی برای خودروهای حاضر در سری مسابقات Mobil 1 Supercup  متانول مصنوعی تولید می‌کند.

علاوه‌ بر پورشه، فراری نیز از حامیان سوخت‌های کربن‌ خنثی به شمار می‌رود. مدیرعامل این کمپانی ایتالیایی ماه گذشته با گفتن اینکه «راه‌حل معتبر و مناسبی برای خودروهای احتراقی وجود دارد»، بر اهمیت توسعه سوخت‌های پایدار تأکید کرده بود.

ناگفته نماند از سال ۲۰۲۶ در خودروهای فرمول یک از سوخت‌های کربن‌ خنثی استفاده خواهد شد. این تغییر با وضع مقررات فنی جدید استارت خواهد خورد. با توجه به این تغییرات و ابتکارات، می‌توان گفت که صنعت خودرو همچنان در حال تحول است. بنابراین باید منتظر ماند و دید که این تحولات چه تأثیری بر آینده خودروهای احتراق داخلی و الکتریکی خواهند گذاشت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره