نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

مقایسه شاهین پلاس و تارا اتوماتیک V4؛ سدان‌های پرفروش داخلی مقابل یکدیگر

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه شاهین پلاس و تارا اتوماتیک V4؛ سدان‌های پرفروش داخلی مقابل یکدیگر

آخرین خودرو/ شاهین پلاس و تارا اتوماتیک V4 دو سدان پرچمدار سایپا و ایران خودرو هستند که رقیب هم به حساب می آیند اما کدام یک بهتر است؟

شاهین و تارا در شرایط فعلی جزو بهترین تولیدات داخلی محسوب می‌شوند و به دلیل نبود رقیب مناسب، با استقبال نسبتا بالایی در بازار ایران مواجه شده‌اند. شاهین پلاس و تارا اتوماتیک وی ۴ دو مورد از جدیدترین تیپ‌های این دو سدان ایرانی هستند و به دلیل نزدیکی رنج قیمت، هم‌کلاس بودن و تشابه فنی، رقیب سرسختی برای هم به شمار می‌روند. از همین رو، در این مطلب به مقایسه شاهین پلاس با تارا اتوماتیک V4 می‌پردازیم تا ببینیم کدام یک گزینه بهتری برای مشتریان خواهد بود.

درباره شاهین پلاس و تارا V4
بعد از آنکه شاهین سایپا با موتور ۸ سوپاپ توربو شارژ به بازار آمد، انتقادات زیادی متوجه بخش فنی این خودرو شد و بسیاری از مشتریان را از خرید این محصول نسبتاً زیبای سایپا منصرف کرد. برای رفع این مشکل و کاهش استهلاک فنی، شرکت سایپا به سراغ موتور تیو ۵ پلاس ایران خودرو رفت و آن را بعد از کمی به‌روزرسانی با نام ME16 روی اتاق شاهین نصب کرد تا دردسرهای موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ را از شاهین دور کند و بهانه مشتریان برای نخریدن این خودرو را به حداقل برساند. محصول جدید با نام شاهین پلاس در سال ۱۴۰۲ به خانواده سایپا اضافه شد و فروش آن از سال ۱۴۰۳ کلید خورد.

در سمت دیگر، تارا اتوماتیک وی ۴ تفاوت فنی خاصی با تارا اتوماتیک وی ۲ ندارد، اما از آنجا که طرح چراغ‌های عقب تارا بسیار مورد انتقاد بود، ایران خودرو در مدل وی ۴ فرم چراغ‌های عقب را تغییر داد و در کنار آن برخی تغییرات جزئی داخل کابین به علاوه اضافه شدن چند آپشن روی تارا وی ۴ انجام شد.

ویدیوی معرفی شاهین پلاس

مقایسه طراحی بدنه شاهین پلاس و تارا V4
طراحی شاهین از همان ابتدا مورد تحسین کارشناسان و مشتریان قرار گرفت. به جرات می‌توان گفت این اولین باری بود که یک خودروی داخلی با طراحی متعادل و عامه‌پسند بدون کمترین انتقاد به بازار ایران راه پیدا می‌کرد. طراحی شاهین از خطوط و زوایای ملایم‌تری نسبت به تارا سود می‌برد و همین نکته باعث شده تا کمی ظریف‌تر از حریف به نظر برسد و البته خشونت یا درجه اسپرت بودن آن به اندازه محصول ایران خودرو نباشد.

اما تارا از همان ابتدای ورود به بازار به دلیل طراحی خشن چهره، به ویژه طرح ساده چراغ‌ها و خطوط صاف و مستقیمی که در بدنه آن به کار رفته است، نسبت به شاهین فرم اسپرت‌تری داشته و شاید از این جهت جوان‌پسندتر به نظر برسد. خصوصاً که حالا طرح زشت چراغ‌های عقب نیز تغییر کرده و فرم زیباتری به خود گرفته است، احتمالاً طرفداران بیشتری برای این محصول ایران خودرو به وجود آمده باشد. در مجموع می‌توان گفت که هر دو سدان ایرانی مورد بحث در بازار کم‌تنوع ایران ظاهر قابل قبولی دارند و می‌توانند توقعات بصری بسیاری از مشتریان ایرانی را برآورده کنند.با این حال اگر خودرویی با طرح خانوادگی‌تر نیاز دارید، شاهین می‌تواند گزینه اول شما باشد؛ ولی اگر طرح‌های اسپرت و تا حدودی خشن‌تر را می‌پسندید، تارا انتخاب بهتری است.

ویدیوی معرفی تارا V4

مقایسه فنی تارا V4 با شاهین پلاس
مقایسه تارا وی۴ با شاهین پلاس در بحث مشخصات فنی نشان می‌دهد که این دو ماشین ایرانی مشخصات فنی تقریباً یکسانی دارند؛ چراکه موتور و گیربکس آنها مشابه است و توان تولیدی آن دو خیلی با یکدیگر تفاوت ندارد. شاهین پلاس با موتور ME16 که در واقع نسخه کمی اصلاح شده از موتور تیو ۵ پلاس ایران خودرو است، می‌تواند قدرتی در حد ۱۱۱ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته خود تحویل دهد تا از آنجا به چرخ‌های جلو برسد.

تارا اتوماتیک وی ۴ نیز از موتور TU5 پلاس به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر به همراه گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته و قوای محرکه خود را تامین می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ تارا وی ۴ تقریباً برابر ۱۴.۲ ثانیه است و با توجه به سنگین‌تر بودن شاهین پلاس انتظار می‌رود که این محصول سایپا کمی کندتر عمل کرده و شتاب صفر تا صد آن حداقل معادل ۱۵ ثانیه باشد. در بحث مصرف سوخت وضعیت هر دو خودرو تقریباً مشابه است، به نحوی که شاهین پلاس طبق اطلاعات رسمی سایپا معادل ۷.۲ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی می‌سوزاند و این رقم برای تارا اتوماتیک V4 معادل ۷.۲۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

خودروتارا V4شاهین پلاس اتوماتیک
موتورتنفس طبیعیتنفس طبیعی
حجم موتور۱۵۷۸ سی سی۱۵۷۸ سی سی
توان موتور۱۱۳ اسب بخار – ۱۴۴ نیوتن متر۱۱۱ اسب بخار-۱۵۰ نیوتن متر
گیربکس۶ دنده اتوماتیک۶ دنده اتوماتیک
شتاب ۰-۱۰۰۱۴.۲ ثانیه۱۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۷.۲۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن۱۲۶۸ کیلوگرم۱۳۲۰ کیلوگرم

سیستم تعلیق هر دو خودرو از نوع مک فرسون مستقل در جلو و میله پیچشی یکپارچه در عقب است که باعث می‌شود کیفیت سواری آنها تقریباً قابل قبول باشد. با این حال به نظر می‌رسد سواری شاهین اندکی نسبت به تارا نرم‌تر است اما در عوض تارا هندلینگ بهتری ارائه می‌دهد و به ویژه عملکرد سیستم کنترل پایداری آن در حفظ تعادل خودرو تحسین‌برانگیز به نظر می‌رسد.

مقایسه کابین و طراحی داخلی
متأسفانه طراحی داخلی به ویژه طرح داشبورد شاهین و تارا وی ۴ خیلی جذاب نیست و بویی از مدرنیسم و هیجان بصری در آن به مشام نمی‌رسد. طرح داشبورد شاهین نسبت به نمای بیرونی آن کاملا محافظه‌کارانه و کمی قدیمی احساس می‌شود. با این حال در نسخه شاهین پلاس از سیستم مالتی مدیا بزرگتر ۱۰ اینچی و تریم دو رنگ با تزیینات طرح چوب استفاده شده که جلوه دلچسب‌تری برای طراحی داشبورد قدیمی این خودرو به وجود آورده است.

در سوی دیگر تارا V4 نیز داشبورد چندان جذابی ندارد و با وجود اصلاحات جزئی شامل جابجایی کلیدهای شیشه‌بالابر که در این خودرو انجام شده است، باز هم تحول چندانی در نمای کلی داشبورد دیده نمی‌شود. این سبک طراحی شاید حدود ۱۰ سال پیش در خودروهای اروپایی یا چینی اقتصادی، خوب و قابل قبول به نظر می‌رسید اما امروزه در مقایسه با محصولات جدید حرف چندانی برای گفتن ندارد.

به طور کلی شاید بشود گفت طرح متقارن داشبورد شاهین نسبت به تارا شمار بیشتری از مشتریان را از خود راضی نگه دارد، هرچند که در کل نمی‌توان نمره بالایی به طرح داشبورد این دو خودرو داد.

پلاستیک خشک ماده اصلی تشکیل‌دهنده پنل درها و داشبورد شاهین پلاس و تارا وی ۴ است که سطح کیفی آن خیلی بالا نیست. اما به نظر می‌آید که وضعیت تارا کمی نسبت به حریف سایپایی از لحاظ کیفیت متریال و دقت مونتاژ بالاتر باشد.

در بحث میزان فضای کابین، شاهد اتاق نسبتاً جادار برای هر دو سدان ایرانی هستیم اما باز هم احساس می‌شود که تارا به ویژه در صندلی‌های ردیف دوم فضای بیشتری را به کاربران خود تقدیم می‌کند و کابین آن کمی جادارتر و دلبازتر از حریف است. همچنین تارا با ارائه صندوق عقب بسیار بزرگ ۶۴۰ لیتری نسبت به شاهین پلاس با ظرفیت صندوق ۴۲۰ لیتری، می‌تواند کاربردپذیری بیشتری در مسافرت‌های خانوادگی داشته باشد.

مقایسه امکانات و تجهیزات
امکانات شاهین پلاس و تارا اتوماتیک نسبت به خودروهای روز دنیا چندان سطح بالا نیست، اما در بازار ایران می‌توان تا حدودی به آنها نمره قبولی داد. به ویژه که تارا V4 حالا به سنسور پا برای باز کردن درب صندوق و گرمکن صندلی‌های جلو مجهز است چ نسبت به قبل تجهیزات بهتری ارائه می‌دهد. همچنین در مقایسه با شاهین پلاس دارای کیسه هوای جانبی بوده اما فاقد تهویه اتوماتیک است. جدول زیر اطلاعات دقیق‌تری در مورد امکانات و آپشن‌های شاهین پلاس در قیاس با تارا وی ۴ به شما ارائه می‌دهد.

خودرو شاهین پلاستارا V4 اتوماتیک
کروز کنترلدارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل کششدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
حسگر بارانندارددارد
سنسور فشار باد تایرهادارددارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه‌های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
کیسه هوادارد (۲عدد)دارد(۴عدد)
تهویه اتوماتیکداردندارد
ورود و استارت بدون کلیددارددارد
تنظیم برقی صندلی‌های جلودارددارد
گرمکن صندلی جلودارددارد
آینه تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد

نتیجه‌گیری: شاهین پلاس ارزنده‌تر است یا تارا اتوماتیک V4؟
شاهین پلاس بخریم یا تارا V4؟ قطعاً این سوالی است که ذهن بسیاری از مشتریان را به خود مشغول کرده است. در جواب به این افراد باید بگوییم که اگر به صندوق عقب بزرگتر، طراحی ظاهری اسپرت و خشن‌تر، شتاب و چابکی کمی بالاتر و هندلینگ پایدارتر نیاز دارید احتمالاً تارا بتواند تا حدودی با اولویت‌های شما همخوانی پیدا کند.

اما شاهین پلاس طراحی ظاهری ظریف و خانوادگی‌تری ارائه می‌دهد، از امکانات مناسب سود می‌برد، تهویه هوای اتوماتیک دارد و به نظر می‌رسد که استحکام بدنه و شاسی آن نسبت به تارا کمی بیشتر باشد؛ درنتیجه احتمالاً در تصادفات بتواند نسبت به حریف ایران خودرویی تا حدودی ایمن‌تر ظاهر شود. پس اگر چنین معیارهایی در ذهن دارید، شاهین پلاس هم می‌تواند انتخاب مطلوبی برای شما باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir