نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

سدان ژاپنی - چینی «مزدا EZ-6» در راه بازارهای جهانی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
سدان ژاپنی - چینی «مزدا EZ-6» در راه بازارهای جهانی

آخرین خودرو/ چهار ماه پیش بود که سدان الکتریکی مزدا EZ-6 در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شد. در آن مقطع مزدا اعلام کرد این خودرو مدلی منحصر به بازار چین خواهد بود. اما با گذر زمان، کمپانی ژاپنی تصمیم خود را تغییر داده و این مدل را به‌ جای محدود کردن به بازار چین، در سایر بازارهای بین‌المللی نیز عرضه خواهد کرد. این خبر می‌تواند یک خبر خوش برای طرفداران مزدا باشد، هرچند که بازار بزرگی مثل آمریکا احتمالا از این خودرو محروم خواهد ماند.

به گفته مزدا، سدان خوش‌ استیل EZ-6 در پاییز ۲۰۲۴ به بازار عرضه می‌شود و ابتدا در چین و برخی از کشورهای اروپایی به فروش خواهد رسید. در حال حاضر مشخص نیست کدام کشورهای اروپایی میزبان این مدل جدید خواهند بود.

مزدایی با پلتفرم چینی
سدان EZ-6 به نوعی جانشین معنوی مزدا ۶ به شمار می‌رود. هر چند این خودرو طراحی ظاهری زیبا و جذابی دارد، اما در زیر پوسته با پلتفرمی چینی طرف هستیم. این سدان الکتریکی از پلتفرم EPA1 بهره می‌برد، پلتفرمی که با مدل چینی دیپال SL03 مشترک است. شاید بدانید این سدان الکتریکی توسط شریک مزدا در چین، یعنی چانگان تولید و عرضه می‌شود.

مزدا قصد دارد EZ-6 را در چین با دو نوع پیشرانه تمام الکتریکی و مجهز به افزایش‌دهنده برد حرکتی (EREV) به فروش برساند. انتظار می‌رود مدل تمام الکتریکی با یک بار شارژ حدود ۶۰۰ کیلومتر (۳۷۳ مایل) برد داشته باشد. نسخه مجهز به افزایش‌دهنده برد حرکتی نیز قادر خواهد بود با شارژ کامل باتری و باک پر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر (۶۲۱ مایل) مسافت را طی کند.

مشخصات فنی مزدا EZ-6
همانطور که قبلاً به اطلاعتان رسانده‌ایم، نسخه EREV از مزدا EZ-6 به موتوری با کد JL473QJ مجهز است. جالب اینکه این موتور در دیپال SL03 هم به کار گرفته شده؛ این موتور ۱.۵ لیتری بنزینی ۹۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. اما همانند سایر خودروهای EREV، این موتور ارتباطی با چرخ‌ها ندارد و صرفاً با ایفای نقش به عنوان ژنراتور، باعث شارژ باتری و در نتیجه افزایش برد حرکتی می‌شود. در این نسخه موتور برقی ۲۱۵ اسب بخاری نصب‌شده روی محور عقب، نیروی لازم برای حرکت را تأمین می‌کند.

در نسخه تمام الکتریکی مزدا EZ-6، موتور برقی با کد MSED04 وظیفه تأمین نیرو را بر عهده دارد. طبق اطلاعات موجود، این موتور ساخت شرکت «چانگان مزدا انجین کمپانی» است و می‌تواند ۲۵۵ اسب بخار قدرت تولید کند. با وجود تفاوت در میزان خروجی پیشرانه‌ ها، دو نسخه توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را دارند.

ظرفیت باتری مزدا EZ-6 هنوز به‌ طور رسمی اعلام نشده، اما با توجه به شباهت‌های فنی آن با دیپال SL03، می‌توان حدس زد که این خودرو از باتری‌های ۵۸.۹ کیلووات‌ ساعتی و ۶۶.۸ کیلووات‌ ساعتی برخوردار خواهد بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره