نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

پایان دپوی خودروهای چینی در گمرک

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
پایان دپوی خودروهای چینی در گمرک

دنیای اقتصاد/ دو سال از آزادی واردات خودرو (پس از ممنوعیت پنج‌ساله) می‌گذرد، با‌این‌حال برخی چالش‌ها، از جمله دپوی خودروها در گمرک، همچنان کم و بیش وجود دارد.شاهد مثال این مساله، دپوی طولانی هزاران دستگاه خودروی چینی در گمرک است که به تازگی بعد از مدت‌ها تعیین‌تکلیف و ترخیص شده‌اند. این خودروی وارداتی چینی، چانگان نام دارد که توسط خودروساز داخلی - سایپا - وارد می‌شود.

 با وجود آنکه چانگان اولین خودروی وارداتی به کشور پس از لغو ممنوعیت پنج‌ساله واردات بود، اما در پیچ‌وخم ترخیص ماند و هزاران دستگاه از آن برای مدتی طولانی در گمرک دپو شد. این مساله سبب شد سایپا نتواند تعهدات خود به ثبت‌نام‌کنندگان چانگان‌های وارداتی را سر‌وقت انجام دهد که اتفاقا اعتراض آنها را به دنبال داشت. با توجه به اینکه چانگان نخستین خودروی وارداتی به کشور در دور جدید واردات بود، این پرسش ایجاد شد که چرا سایپا چانگان‌های ثبت‌نامی را تحویل نمی‌دهد.  حالا مشخص شده که چانگان‌ها در گیرودار گمرکی افتاده و دپو شده بودند. این در شرایطی است که طبق گفته دادستان عمومی و انقلاب تهران، اخیرا مشکل چانگان‌های وارداتی حل شده است.

علی صالحی در جریان بازدید از گمرک فرودگاه امام خمینی، گفت که هزار و ۲۰۰ دستگاه چانگان که در گمرک تعیین‌تکلیف نشده بود، با پیگیری و طی جلسات متعدد با شرکت سایپا، تعیین‌تکلیف شد.به گفته وی، هزار و ۱۷۰ دستگاه از هزار و ۲۰۰ چانگان دپویی در گمرک فرودگاه، ترخیص شده است. با توجه به اظهارات دادستان عمومی و انقلاب تهران مبنی بر ترخیص اکثر قریب به اتفاق چانگان‌های دپویی، حالا انتظار می‌رود ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن خودروی وارداتی‌شان را از سایپا تحویل بگیرند.هرچند با مساعدت دادستانی، چانگان‌های دپویی ترخیص شده‌اند، اما پرسش اینجاست که اصلا چرا باید کار واردات خودرو به جایی برسد که ترخیص آنها از گمرک نیاز به دخالت و مساعدت نهادهای قضایی داشته باشد؟  پروسه واردات خودرو به کشور از صفر تا ۱۰۰ مشخص است و از همین رو برای افکار عمومی جای سوال است که چرا خودروها در گمرک دپو می‌شوند، آن هم خودروهایی که چندین ماه از ورودشان به گمرک می‌گذرد؟ اطلاع‌رسانی گمرک درباره چرایی دپوی خودروهای وارداتی می‌تواند سبب شفاف‌سازی در این ماجرا شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir