نماد آخرین خبر

زنان الهام‌ بخش در صنعت خودرو را بشناسید

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
زنان الهام‌ بخش در صنعت خودرو را بشناسید

آخرین خودرو/از زمان تولد اولین خودروی مدرن در سال ۱۸۸۶ به‌ وسیله مخترع آلمانی کارل بنز انقلابی در نحوه حرکت مردم ایجاد شد. از آن زمان، این صنعت عمدتا تحت سلطه مردان بوده.

 با این حال، زنان نیز نقش تعیین کننده ای در شکل دادن به صنعت خودرو ایفا کردند، اگرچه که اغلب فراموش شده‌اند. از اختراع قطعات مهم خودرو گرفته تا طراحی داخلی و خارجی خودروها و مدیریت خودروسازان در بالاترین سطح، از جمله مهم‌ترین نقاط تاثیرگذار زنان در تاریخ صنعت خودروسازی در بعد جهانی است.

برتا بنز

برتا بنز در ۳ می در فورز هایم با نام سیسیلی برتا رینگر به دنیا آمد. او با مهندس کارل بنز ازدواج کرد و تنها چند سال بعد شریک تجاری او شد. کارل بنز اولین خودرو را اختراع کرد، اما همسرش برتا این وسیله نقلیه را تحت آزمایش مهمی قرار داد. برتا بنز اولین شخص تاریخ بود که خودرو را در مسافت طولانی تر راند. این اتفاق که یک مزیت بزرگ تبلیغاتی و نمایشی درخشان از قابلیت اعتماد خودروهای بنز بود باعث شد که روزنامه نگاران در هر شهری که برتا بنز از آنجا می گذشت مشتاقانه منتظر او باشند.

البته او در حین آزمایش خودرو برای مسافت ۱۰۵ کیلومتر، با مشکلاتی نیز مواجه شد. که یکی از آن‌ها کفشک ترمز پوشیده بود. به همین دلیل هم او به یک پینه دوز سفرش داد تا آنها را با آستری چرمی بپوشاند و بدین وسیله بود که برتا بنز لنت ترمز را اختراع کرد!

دروتی پولینگر

عشق پولینگر به ماشین در خانواده اش جریان داشت، زیرا پدرش مهندس کارخانه خودروسازی Arrol-Johnston در اسکاتلند بود. او مدیر شرکت Galloway Motors Ltd. شد که خودرویی را که مخصوص زنان طراحی شده بود تولید می کرد. تحت رهبری Dorothée Pullinger، این شرکت زنان بی شماری را استخدام کرد.

Dorothée Pullinger یکی از اعضای موسس انجمن مهندسی زنان در سال ۱۹۱۹ بود. در سال ۱۹۲۱، پولینگر اولین عضو زن مؤسسه مهندسین خودرو شد. در سال ۲۰۱۲ او به تالار مشاهیر مهندسی اسکاتلند معرفی شد.

شارلوت بریج‌ وود

مری اندرسون از دیگر زنان مهم و تاثیرگذار در صنعت خودرو سازی بود که اگرچه خود شخصا رانندگی نمی کرد اما سهم عمده ای در تاریخ خودرو داشت: او برف پاک کن را اختراع کرد.

اندرسون در سال ۱۹۰۲ پس از دیدن راننده ای که پنجره را برای دید بهتر در هنگام طوفان باز کرد، این ایده را مطرح کرد.

متأسفانه، هیچ شرکتی روی ایده او سرمایه گذاری نکرد و حق ثبت اختراع منقضی شد و او هرگز از این اختراع درخشان پولی به دست نیاورد.

اما مری اندرسون در شکست تجاری خود تنها نبود. در سال ۱۹۰۷، شارلوت بریگوود یک نسخه برقی از برف پاک کن شیشه جلو را اختراع کرد. او مانند اندرسون، این توسعه را به ثبت رساند، اما قبل از اینکه خودروسازان از این ایده آگاه شوند، پتنت منقضی شد.

فلورانس لورنس

لارنس نه تنها به عنوان “اولین ستاره سینما” شناخته می شد، بلکه “بازوی سیگنال خودرو” را نیز اختراع کرد که اساساً سلف چراغ راهنما و ترمز بود!

آلیس رامزی

همه چیز از آنجا شروع شد که همسر رمزی در سال ۱۹۰۸ یک خودرو ماکسول برای او خرید و او در یک مسابقه استقامت رانندگی کرد.

مدیر فروش شرکت ماکسول این اتفاق را فرصتی برای بازاریابی خودرو برای زنان می دانست، بنابراین او از آلیس رمزی حمایت کرد که یک سفر ۵۸۰۰ کیلومتری در سراسر ایالات متحده را آغاز کند.

رمزی به همراه دو خواهر همسرش و یکی از دوستانش از نیویورک به سانفرانسیسکو رفت و اولین زنی شد که از ساحل به ساحل در سراسر ایالات متحده رانندگی کرد.

آلیس رمزی رئیس اولین باشگاه اتومبیلرانی زنان در ایالات متحده شد و در سال ۲۰۰۰ اولین زنی بود که وارد تالار مشاهیر خودرو شد.

هلن روتر

روتر به دلیل اینکه اولین زن طراح خودرو در دیترویت بود، مشهور است. او به عنوان طراح داخلی در جنرال موتورز کار کرد و به یک نام آشنا در صنعت خودروسازی تبدیل شد. او در سال ۱۹۴۷ جنرال موتورز را ترک و استودیوی خود را تاسیس نمود، جایی که با چندین مشتری بزرگ از جمله نش موتورز، همکار نمود.

او نه تنها یک دکوراتور مشهور خودرو بود، بلکه با حقوق ماهانه ۶۰۰ دلار در سال ۱۹۴۱، در آن زمان بیشتر از اکثر مردان پول دریافت می کرد!

روتر نماینده نش و جنرال موتورز در نمایشگاه اتومبیل پاریس در سال ۱۹۵۱ بود و اولین زنی بود که در کنفرانس انجمن مهندسان خودرو سخنرانی کرد.

میمی واندرمولن

وندر مولن در سال ۱۹۷۰ در استودیوی طراحی فورد شروع به کار کرد و در آنجا بر روی طراحی بیرونی و داخلی موستانگ نسل دو در سال ۱۹۷۴ و طراحی مجدد گرانادای ۱۹۷۵ کار کرد.

میمی واندرمولن سپس تیم طراحی داخلی فورد تاروس ۱۹۸۶ را رهبری نمودو از جمله مهم‌ترین دست‌آوردهای مدیریتی وی می‌توان به بهبود بخشیدن راحتی صندلی‌ها و طراحی و توسعه کنترلرهای ارگونومیک برای داشبود و طراحی داخلی خودروهای آن‌زمان فورد اشاره نمود. میمی واندر مولن همچنین مسئول طراحی فورد پروب ۱۹۹۳ بود.

میشل کریستنسن

کریستنسن با تبدیل شدن به اولین زنی که رهبری یک تیم طراحی سوپر اسپرت را بر عهده دارد، تاریخ ساز شد. او مسئول طراحی نسل دوم آکیورا NSX بود.

کریستنسن در سن خوزه، کالیفرنیا بزرگ شد. و در مورد مکانیک خودروها از پدرش که علاقه بسیاری به ماشین‌های عضلانی و هات‌راد داشت، یاد گرفت. در مدرسه او به طراحی و هنر علاقه مند شد و در کالج محلی در رشته طراحی اتومبیل ادامه تحصیل داد و به تحصیل در دانشکده طراحی مرکز هنر در پاسادنا ادامه داد کریستنسن در یک مصاحبه گفت: طراحی ماشین ترکیبی ایده‌آل از علایق او، یعنی هنر، اتومبیل و ساختن چیزهایی برای مردم است. کریستنسن قبل از پیوستن به آکورا در سال ۲۰۰۵، یک دوره کارآموزی را در استودیوی کاماریلو ولوو در کالیفرنیا گذراند و برای مدت کوتاهی هم در سال ۲۰۱۰ برای جنرال موتورز کار کرد قبل از بازگشت به آکورا به عنوان طراح اصلی در هوندا R&D. هوندا NSX 2016 اولین پروژه او به عنوان طراح اصلی بود. کریستنسن جایزه Woman on Top را از مجله Mari Claire دریافت کرد. در سال ۲۰۱۸، کریستنسن برای مدت کوتاهی به کمپانی چینی فارادی فیوچر پیوست اما پس از ترک کمپانی چینی و پیوستن به نیسان به عنوان مدیر ارشد طراحی نیسان دیزاین آمریکا منصوب شد هم‌اکنون او معاون طراحی کمپانی کارما است.

مری بارا

بارا در دهه ۱۹۸۰ کار خود را در جنرال موتورز آغاز کرد و در سال ۲۰۱۴ مدیرعامل این شرکت شد. مری بارا به عنوان نخستین مدیر عامل زن در یک خودروساز بزرگ جهانی شناخته می‌شود و توانست با نجات جنرال موتورز از ورشکستگی و بحران‌های مالی بزرگ و البته طولانی مدت توانایی‌های مدیریتی بالای خود را به همگان اثبات نماید تا آنجا که امروز جنرال موتورز در بین تمام خودروسازان بیشترین میزان سود خالص عملیاتی را دارا است.

افتخارات دیگر او عبارتند از: مقام اول در فهرست قدرتمندترین زنان فورچون در سال ۲۰۱۵ و مقام دوم در فهرست قدرتمندترین زنان فوربس در سال ۲۰۱۸. او همچنین بر روی جلد روزنامه تایمز به عنوان یکی از “۱۰۰ فرد تاثیرگذار در جهان” قرار گرفت. “در سال ۲۰۱۴.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره