نماد آخرین خبر

مدرسه پیرمردها ؛ طولانی‌ ترین بازه تولید در میان خودروها

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مدرسه پیرمردها ؛ طولانی‌ ترین بازه تولید در میان خودروها

آخرین خودرو/ یکی از پر تکرار ترین ایرادات و انتقاداتی که به صنعت خودروسازی کشورمان وارد بوده، فضای باتلاق گونه‌ حاکم بر آن است که محصولات مختلف علیرغم سپری شدن مدت زمان طولانی و برخوردار نبودن از استانداردهای ایمنی و آلایندگی، با انواع و اقسام بهانه‌ها، رانت‎ها و فشارهای گوناگون دولتی با به تاراج بردن منابع و دارایی‌های عمومی و شخصی افراد همچنان در بازار انحصاری داخلی به مصرف‌ کنندگان تحمیل می‌شوند.

رویه مشابه اما در سال‌های گذشته در صنایع خودروسازی دیگر کشورها نیز دیده می‌شد اما با این تفاوت که بدلیل رقابتی بودن بازارهای جهانی مسن‌ترین خودروها نیز با بروز رسانی‌ های پیوسته همواره با محصولی استاندارد و قابل اطمینان روبرو هستیم و در این مطلب به بررسی ۱۴ نمونه از طولانی‌ترین بازه‌های تولید خودروها می‌پردازیم

۱۴- تویوتا سنچوری

مدت تولید: ۳۰ سال

تویوتا سنچوری بیشتر به عنوان یک سبک منحصر به‌ فرد در ارائه خودرویی پریمیوم در ژاپن شناخته می‌شود. که به خاطر تجهیزات لوکس و البته منطبق با فرهنگ و سبک زندگی ژاپنی، مشهور است. همچنین به خاطر راحتی و ظرافت سواری سرنشینان شهرت دارد، چراکه با یک سدان لوکس رو برو هستیم که قرار بود توسط صاحبانش رانده شود.

با گذشت سال‌ها، موتور از ۲.۶ لیتر V8 اولیه به ۴.۰ لیتر افزایش یافت. تویوتا همچنین در ادامه رقابت با مرسدس و BMW ، نسخه شاسی بلند سنچوری را ارائه کرد.

۱۳- لادا ۲۱۰۵

مدت تولید: ۳۱ سال

لادا ۲۱۰۵ یا همان طور که در بسیاری از بازارها با نام Riva شناخته می شود، حتی سابقه طولانی تری نسبت به ۳۱ سال خود دارد، چراکه این خودرو در ابتدا زندگی خود را به عنوان یک فیات ۱۲۴ سدان آغاز کرد. اما ۲۱۰۴ لادا یکی از معدود خودروهایی بود که از دیوار آهنین بلوک شرق و غرب عبور کرد و با موفقیت در سایر نقاط جهان از جمله کانادا، انگلستان و آلمان فروخته شد. قیمت پایین و بدنه مستحکم بخش خاصی از بازار را جذب کرد.

زمانی که گرد پیری تماما بر چهره ۲۱۰۵ نشسته بود و با تغییر نام به کلاسیک همچنان به زندگی خود در خطوط مونتاژ نه چندان پیشرفته لادا ادامه داد. تا آنکه سرانجام ابتدا مدل استیشن واگن و سپس سدان در سال ۲۰۱۰ پس از خروج حدود ۳ میلیون دستگاه از خط مونتاژ خارج و برای همیشه به تاریخ پیوست.

۱۲- پژو ۴۰۴

مدت تولید: ۳۱ سال

پژو ۴۰۴ به دور از زرق و برق بود، اما در طول سه دهه راه خود را به قلب میلیون‌ ها راننده باز کرد. تمام ۴۰۴‌های تولید شده به‌ وسیله پژو نبودند، زیرا ۴۰۴ به صورت تحت لیسانس علاوه بر فرانسه در آرژانتین، استرالیا، کانادا، شیلی، پرو، کلمبیا و آفریقای جنوبی  مجموعا به تعداد ۲.۸۸۵.۳۷۴ دستگاه تولید شد.

آخرین جایی که ۴۰۴ در آن تولید شد، کنیا بود، جایی که این سدان نامیرا فرانسوی به عنوان یک تاکسی ارزش زیادی داشت. اجزای مکانیکی ساده که در یک پوسته محکم مونتاژ شده اند، آن را برای شرایط مختلف جاده ایده آل کرده و طول عمر ۳۱ ساله آن را تضمین می کند.

۱۱- رنو ۴

مدت تولید ۳۱ سال

رنو زمانی که در سال ۱۹۶۱ مدل ۴ را عرضه کرد، آشکارا از سیتروئن ۲CV الهام گرفت. اما اینکه چرا ارائه یک رقیب مستقیم برای حلزون فلزی سیتروئن اینقدر طول کشید، مشخص نیست، اما وقتی رنو دست به کار شد، نتیجه عالی بود.

سیستم تعلیق نرم هندلینگ مشابهی با سیتروئن ارائه می‌کرد و مدل ۴ به دلیل سیستم تعلیق میله پیچشی، فاصله بین دو محور در یک طرف نسبت به طرف دیگر کمی متفاوت بود.  فضای داخل کابین جادار بود و به لطف طیف وسیعی از موتورها از ۶۰۳ سی سی (یک سی سی بیشتر از ۲CV های بعدی) تا ۱۱۰۸ سی سی برای رانندگی ارزان بود.

۱۰- فولکس‌ واگن گلف نسل ۱

مدت تولید ۳۵ سال

نسل نخست گلف زمانی که در سال ۱۹۷۴ وارد بازار شد، یک شگفتی بزرگ بود. نسل اول فولکس واگن گلف حتی پس از اینکه فولکس واگن چندین نسل دیگر از گلف را عرضه کرده بود، همچنان تولید می‌شد. هر چند که مدل کانورتیبل به ادامه محبوبیت گلف کمک کرد، اما چیزی که واقعاً شعله آتش محبوبیت گلف را روشن نگه داشت، بازار پر رونق این خودرو در آفریقای جنوبی بود، که با ارائه چندین به روز رسانی در خلال سال‌های عرضه همچنان با حجم قابل قبولی از عرضه روبرو بود.

فولکس‌واگن که در آفریقای جنوبی CitiGolf نامیده می‌شود، به دلیل دوام و قیمت مقرون‌ به‌ صرفه مورد تحسین قرار گرفت. به همین دلیل در بین رانندگان تاکسی و حتی پلیس محلی نیز بسیار محبوب بود.

۹- رنو ۱۲

مدت تولید: ۳۷ سال

خودروسازان فرانسوی در ساخت خودروهایی مهارت دارند که برای سال‌های متمادی بخشی از پیشنهادات این شرکت‌ها برای عرضه‌ کنندگان و مونتاژ کنندگان محلی خواهند بود. رنو ۱۲نیز از این قاعده مستثنا نیست و به مدت قابل توجه ۱۱ سال توسط خود رنو و پس از آن و تا سال ۲۰۰۶ در دردو شکل سدان و وانت به وسیله داچیا در رومانی مونتاژ و عرضه شد. این طول عمر تا حدودی به دلیل هزینه کم و تولید ساده ۱۲ است که در رومانی به داچیا ۱۳۱۰ معروف بود. در نهایت با عضه مدل موفق لوگان در بازارهای جهانی رنو ۱۲ برای همیشه بازنشسته شد.

۸- مرسدس بنز G کلاس

مدت تولید ۳۸ سال

برخلاف لندروور دیفندر که در دوران زندگی خود دستخوش تغییرات زیادی شد، مرسدس جی واگن از ابتدا در سال ۱۹۷۹ تقریباً بدون تغییر باقی ماند. G در نام مخفف خودروی خارج از جاده است، نامی بسیار مناسب برای خودرویی که در ابتدا برای استفاده نظامی ساخته شده بود و داستان نحوه شکل‌گیری این محصول و نخستین سفارش‌دهنده آن نیز داستانی آشنا و صد البته غمگین برای ما ایرانیان است.

G-Wagen ظاهر و قوای محرکه مفید خود را حفظ کرد، البته با طیف موتور گسترده‌تر، و با توسعه مدل‌های قدرتمند AMG، و تبدیل به یک خودرو مورد احترام در زمین‌های ناهموار شد. G-Wagen که بعداً به G-Class تغییر نام داد تا نام خود را با مدل های دیگر مرسدس بنز هماهنگ کند، در سال ۲۰۱۸ به پایان خط تولید رسید که البته نسل جدید نیز کاملا ادامه دهنده جد خود بوده و شاید بتوان گفت که بنز G کلااس هنوز در حال تولید است.

۷- پژو ۵۰۴

مدت تولید ۳۸ سال

سدان میان رده و اقتصادی پژو، در ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۶۸ میلادی در پاریس به عنوان جایگزین مدل ۴۰۴ معرفی شد که به دلیل اختلافات سیاسی ماه می همان سال در فرانسه با سه ماه تاخیر بر روی خط تولید رفت. محصول جدید شیر فرانسه که توسط Aldo Brovarone  در پینین‌ فارینا ایتالیا طراحی شده بود تا سال ۱۹۸۳ در فرانسه، ۱۹۸۰ در اسپانیا، ۱۹۸۴ در تایوان، ۱۹۸۵ در آفریقا جنوبی، ۱۹۹۷ در چین، ۱۹۹۹ در آرژانتین، ۲۰۰۴ در کنیا و ۲۰۰۶ در نیجریه به تولید رسید و با لقابی مانند امپراطور آفریقا یا شیر صحرا در سراسر دنیا شناخته شد که همگی به دلیل توانایی‌های حرکتی مقبول این خودرو در بازارهای آفریقایی و دوام بالایی این خودرو بود.

پلتفرم دیفرانسیل عقب قوی این خودرو برای کار به عنوان تاکسی در بسیاری از کشورهای آفریقایی کافی بود. همچنین یک مدل پیک آپ برای تکمیل این محدوده وجود داشت و بسیاری از آنها هنوز در فرانسه و سایر کشورها در حال استفاده هستند.

۶- مینی

مدت تولید ۴۱ سال

در مورد طراحی شاهکار گونه الکس ایسیگونیس چیزهای زیادی گفته می‌شود که مینی سال ۱۹۵۹ را می توان فوراً مشابه آخرین اتومبیل ساخته شده در سال ۲۰۰۰ تشخیص داد. درستی پکیج طراحی، طراحی هوشمندانه و رفتار رانندگی چابک ناشی از آن، مینی را پس از شروع فروش و از همان روزهای ابتدایی بسیار محبوب کرد.

در نهایت، مینی با پیشرفت‌های مختلف از BMC، Leyland، Austin و Rover از انقراض نجات یافت، به ویژه زمانی که آستین مترو در سال ۱۹۸۰ وارد بازار شد. این خودرو در دنیای خودروهای جدید ثابت شد و با گذشت هر دهه مخاطبان جدیدی پیدا کرد و همین امر محبوبیت مداوم آن را به عنوان یک خودروی کلاسیک برای همه نوع از علاقه مندان اثبات می‌نماید.

۵- سیتروئن ۲CV

مدت تولید ۴۲ سال

سیتروئن ۲CV قبل از جنگ جهانی دوم ساخته شد و نمونه های اولیه آن تا پایان درگیری از نیروهای اشغالگر فرانسوی پنهان بود. هنگامی که این خودرو در سال ۱۹۴۸ به بازار عرضه شد، دو چراغ جلو و نوعی تزئینات داخلی دریافت کرده بود، اما سقف پارچه ای رول بک باقی مانده بود.

پشت این سادگی، مهندسی پیچیده‌ای مانند سیستم تعلیق متصل به هم، ترمزهای جلوی داخلی و پانل‌های بدنه جلو وجود دارد که می‌توانند در عرض ۱۰ دقیقه برداشته شوند تا امکان دسترسی بدون مانع به خودرو برای تعمیر و نگهداری فراهم شود. در ۴۲ سال، سیتروئن ۳.۸ میلیون دستگاه از ۲CV فروخت.

۴- هیندوستان آمباسادور

مدت تولید ۵۷ سال

هیندوستان آمباسادور زمانی که در سال ۱۹۵۷ به تولید رسید یک خودروی قدیمی بود، زیرا بر اساس موریس آکسفورد نسل ۳ شکل گرفته بودکه پس از توقف تولید در بریتانیا به هند رسید. خودرویی ساده با کابین جادار و ساختار مستحکم، انتخابی ایده آل برای جاده های ناهموار هند بود و به همین دلیل به نماد ملی میهن خود تبدیل شد.  هیندوستان آمباسادور توسط سازنده هندی خود، هیندوستان موتورز از سال ۱۹۵۷ تا ۲۰۱۴ با پیشرفت ها و تغییراتی در طول عمر آن تولید شد. Ambassador بر اساس مدل Morris Oxford series III ساخته شد که اولین بار توسط Morris Motors Limited در Cowley، آکسفورد در بریتانیا از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۹ ساخته شد.

Ambassador علیرغم اصالت بریتانیایی خود، به عنوان یک خودروی هندی قطعی در نظر گرفته می‌شد و با لقب «پادشاه جاده‌های هند» نامیده می‌شد. این خودرو توسط هیندوستان موتورز در کارخانه اوتارپارا در نزدیکی کلکته، بنگال غربی تولید شد. در ۱۱ فوریه ۲۰۱۷، هندوستان موتورز قراردادی را با گروه PSA برای فروش نام تجاری Ambassador، از جمله علائم تجاری، به مبلغ ۸۰ کرور روپیه (۹.۶ میلیون دلار آمریکا) منعقد کرد. این پیوند مستلزم دو قرارداد سرمایه گذاری مشترک بین شرکت های دو گروه بود.

۳- مورگان ۴/۴

مدت تولید ۶۳ سال

تعداد کمی از شرکت ها به تداوم، بیشتر از مورگان اهمیت می دهند و این دقیقاً همان کاری است که شرکت انگلیسی با مدل ۴/۴ خود انجام داده است. درست است که موتور زیر کاپوت چندین بار تغییر کرده تا موتوری مقرون به صرفه و مدرن را در خود جای دهد. با این حال، هسته ۴/۴ ثابت مانده است.

۴/۴ از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۰ در بازار بود، قبل از اینکه در سال ۱۹۵۵ مجدداً معرفی شود و برای مدت طولانی در محدوده شرکت Malvern به یکی از محبوب ترین محصولات تبدیل شد.

۲- فولکس‌ واگن تایپ ۲

مدت تولید ۶۳ سال

اساسا تولید یک ون بر اساس فولکس بیتل توسط واردکننده هلندی محصولات فولکس‌واگن ارائه شد که پس از بررسی به وسیله کمپانی مادر، نسل نخست آن با نام فولکس واگن تایپ ۲ در سال ۱۹۴۹ و بر اساس مدل بیتل معرفی شد.

نسل دوم در سال ۱۹۶۷ و با کد T2 معرفی و در سه نوع T2a , T2b , T2c در آلمان، استرالیا، آفریقا جنوبی، مکزیک و برزیل تولید شد

نسل T2c با ارتفاع سقف حدوداً ۱۰ سانتی متری بلند تر از نمونه استاندارد از اوایل دهه ۱۹۹۰ برای بازارهای مکزیک، آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی ساخته شد. از سال ۱۹۹۱، T2c در مکزیک با موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر کاربراتوری با قدرت ۷۲ اسب بخار ساخته شد که به راحتی با رادیاتور بزرگ و مشکی جلو قابل شناسایی است و از سال ۱۹۹۵ با موتورهای ۱.۶ لیتری هوا خنک برای بازار برزیل عرضه شد.

هنگامی که تولید بیتل اصلی در اواخر سال ۲۰۰۳ به پایان رسید، T2 تنها مدل فولکس واگن با موتور باکسر هوا خنک و نصب شده در عقب بود، اما در نهایت در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۵ موتور خنک شونده با آب جایگزین موتورهای قدیمی شد. یک موتور دیزلی ۱.۶ لیتری ۵۰ اسب بخاری از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ موجود بود که مصرف سوخت ۱۵ کیلومتر با هر لیتر تا ۱۸ کیلومتر بر لیتر را داشت اما عملکرد کند و سیستم خنک کننده ناکافی منجر به عمر کوتاه موتور شد

پایان کار موتور هوا خنک فولکس واگن در سراسر جهان با یک نسخه ویژه Kombi مشخص شد. یک طرح رنگ نقره ای انحصاری و نمادهای نسخه محدود در اواخر سال ۲۰۰۵ تنها برای ۲۰۰ واحد اعمال شد و به عنوان مدل های ۲۰۰۶ فروخته شد.

مقررات سخت‌ گیرانه‌ تر انتشار گازهای گلخانه‌ای که توسط دولت برزیل برای سال ۲۰۰۶ تعیین شد، تغییر به سمت موتور آب خنک با سوخت انعطاف‌پذیر بنزین یا الکل را ناگزیر نمود. این موتور که از فولکس واگن گل قرض گرفته شده، یک موتور EA-111 1.4 لیتری ۸ ولتی توتال فلکس ۱۳۹۰ سی سی با قدرت۷۹ اسب بخار با بنزین و ۸۰ اسب بخار هنگام کار بر روی اتانول، و ۱۲۴ نیوتن متر گشتاور.

در سال ۲۰۱۳ الزامات جدید برزیل مبنی بر اینکه خودروهای جدید باید دارای کیسه هوای راننده و سرنشین و ترمز ضد قفل باشند از عوامل پایان تولید T2 بودند.

۱- فولکس واگن بیتل

مدت تولید: ۶۵ سال

این خودرو نخستین بار در سال ۱۹۳۷ میلادی با نام تایپ۱ و با طراحی فردیناند پورشه به بازار آمد. اما روند جهانی شدن قورباغه معروف بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد، یعنی زمانی که تاسیسات تولید این خودرو به دست انگلیسی‌ها افتاد و پس از ناکام ماندن پروژه انتقال خط تولید بیتل از آلمان به انگلستان، روند صادرات آن ابتدا به انگلستان و سپس سراسر دنیا آغاز شد. از همان سال‌های ابتدایی پس از جنگ جهانی دوم، این خودرو توسط شرکت سهامی ثابت پاسال وارد ایران شد و همانند تمام بازارهای دنیا در ایران هم با استقبال بالایی روبرو شد تا آنجا که حتی به ناوگان خودروهای شهربانی و آموزشگاه‌های رانندگی نیز راه یافت. بیتل در طول عمر خود با موتورهای بزرگتر و قدرتمندتر، سیستم تعلیق و ترمزهای بهتر و حتی یک کانورتیبل تکامل یافت. با این حال، دستور العمل اصلی همیشه یکسان باقی می ماند. این زمانی مفید بود که این خودرو در سال‌های بعد در استرالیا، برزیل، مکزیک و آفریقای جنوبی ساخته شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره