نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

صرفه‌ جویی ارزی 40 درصدی با ساخت اتوبوس برقی در کشور

منبع
ايسنا
بروزرسانی
صرفه‌ جویی ارزی 40 درصدی با ساخت اتوبوس برقی در کشور

ایسنا/ به همت یک شرکت دانش‌بنیان و در قالب طرح کلان طراحی، ساخت و توسعه قوای محرکه الکتریکی اتوبوس برقی شهری، حدود ٤٠ درصد از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود و از واردات محصوﻻت مشابه به‌صورت CBU جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وحید اصفهانیان، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و مجری طرح در خصوص مزایای استفاده از اتوبوس‌های برقی، گفت: اتوبوس برقی در بخش عمده‌ای از سیکل حرکتی خود در سرعت پایین کار می‌کند، شتاب‌گیری متوسط دارد، زمان درجا کار کردن (آیدل) آن بالا است و همچنین زمان قابل ملاحظه‌ای در ابتدا و انتهای خط توقف می‌کند که زمان مناسبی برای شارژ کردن باتری‌ها است. در این نوع از اتوبوس‌ها، ایجاد زیرساخت شارژ شبانه در دپو نیز به راحتی میسر است که زمان مناسبی برای شارژ کردن باتری‌ها است. همچنین اتوبوس فضای مناسبی برای جانمایی قطعات و تجهیزات برقی دارد؛ از این رو، وجود مزیت‌های فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی، به‌کارگیری این فناوری در صنعت حمل و نقل را در اولویت قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ما با همکاری پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط‌زیست دانشگاه تهران با توجه به تجربه‌ای که در طراحی و نمونه‌سازی خودروهای برقی و هیبرید الکتریکی داشت، توانستیم اولین نمونه تحقیقاتی اتوبوس تحقیقاتی هیبرید برقی را در سال ۱۳۸۹ به اتمام برسانیم که در نمایشگاه علم و عمل آن سال با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی رونمایی شد.

اصفهانیان اظهار کرد: در دهه ۹۰ شمسی فعالیت‌های دانش‌بنیانی اساسی و متعددی در توسعه قطعات گلوگاهی و سیستم‌های مورد نیاز قوای محرکه خودروهای برقی آغاز شد. طراحی و ساخت باتری پک برای اتوبوس برقی ترولی سامانه اتوبوس برقی تهران، باتری پک خودروی دنا پلاس برقی، سیستم مدیریت باتری (BMS)، مجموعه درایو کششی خودروهای سنگین و حمل و نقل ریلی از جمله محصولات و اقداماتی هستند که در این زمینه در طول بیش از یک دهه توسعه یافتند. در ادامه، سیستم توان کمکی مبدل‌های مربوطه و واحد توزیع انرژی الکتریکی در سال‌های اخیر توسعه یافته است.

رئیس پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط‌زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه در یک اتوبوس برقی برخلاف اتوبوس احتراقی، بیش از ۶۰ درصد هزینه اتوبوس متعلق به قوای محرکه الکتریکی است و مابقی آن مربوط به سازه و اتاق است، تصریح کرد: در نتیجه اگر سیستم قوای محرکه برقی در کشور توسعه یابد، با توجه به متعدد بودن شرکت‌های اتاق ساز، تولید اتوبوس تمام برقی درون شهری با درصد داخلی‌سازی قابل قبول دست یافتنی است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۳۹۹ پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری در یک کار مشترک بین یکی از شرکت‌ها، دانشگاه تهران و یکی از صنایع خودروسازی به‌عنوان بهره‌بردار و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد. 

به گفته اصفهانیان، قوای محرکه طراحی و ساخته شده بر روی اتوبوس Low Entry پیاده سازی شده و به شکل‌های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به‌صورت بردافزا و پلاگین می‌تواند تولید و عرضه شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، اصفهانیان با بیان اینکه در این پروژه بیش از ۷۰ درصد قوای محرکه الکتریکی داخلی‌سازی و بومی‌سازی شده است، افزود: از درایو موتورهای ترکشن استفاده شده در آن تا اینورترهای سیستم توان کمکی، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم مدیریت باتری BMS، سیستم‌ خنک کاری پک‌های باتری، سیستم‌های حفاظتی و غیره که همه ساخت داخل و بومی‌سازی شده است. تاکنون نمونه‌های تحقیقاتی و نمونه معیار مهندسی آن ساخته و تست شده است و تاکنون نمونه‌های تحقیقاتی (AP) و نمونه معیار مهندسی (EP) محصول دانش‌بنیان اتوبوس برقی شهری ساخته و تست شده است. 

وی ادامه داد: نمونه معیار تولید (VP) در حال توسعه و ساخت است که با اتمام آن برای اخذ تاییدیـه نـوع اقدام خواهد شد.

مجری طرح کلان اتوبوس برقی با بیان اینکه تولید این محصول در داخل می‌تواند باعث کاهش حدود ٤٠ درصد از خروج ارز از کشور شده و از واردات محصوﻻت مشابه به صورت CBUجلوگیری به عمل آورد، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده ظرفیت تولید اسمی محصول اتوبوس برقـی درون‌شـهری در فاز تولید نیمه انبوه، ٥٠٠ دستگاه در سال خواهد بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره