نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مقایسه «ام جی GT» و «جی ای سی امپو» نبرد سدان‌های اسپرت چینی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه «ام جی GT» و «جی ای سی امپو» نبرد سدان‌های اسپرت چینی

آخرین خودرو/ ام‌ جی GT و جی‌ ای‌ سی امپو دو سدان اسپرت هستند که به در دور جدید واردات در کشور عرضه می شوند. ما در این مطلب به سراغ این دو خودرو رفته ایم.

ام‌ جی GT و جی ای سی امپو دو مورد از سدان‌های جذاب اسپرت وارداتی چینی هستند که به دلیل برخورداری از قابلیت‌های مشابه و کلاس بدنه یکسان، رقیب مستقیم یکدیگر محسوب می‌شوند. در این مطلب به مقایسه ام‌ جی GT و گک امپو پرداخته و نقاط ضعف و قوت این دو سدان چینی فست‌بک را برای علاقه‌مندان و خریداران احتمالی این دو خودرو بررسی کرده‌ایم.

درباره ام‌ جی GT و جی‌ ای‌ سی امپو
برند ام‌جی اصالت بریتانیایی دارد، اما طی سال‌های اخیر به تملک کمپانی چینی سایک موتور درآمده و در واقع توسط این شرکت شرقی احیا شده است. ام‌ جی GT یک سدان کامپکت محسوب می‌شود که تاکنون دو نسل از آن به بازار آمده است. اگرچه نسل دوم ام جی جی تی در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، اما در واقع این خودرو از سال ۲۰۲۰ به عنوان نسل دوم ام‌جی ۵ به برخی دیگر از بازارها راه پیدا کرده بود. شرکت فردا موتورز نیز ام‌جی GT نسل دوم را برای واردات به بازار ایران در سال ۱۴۰۳ انتخاب کرد و آن را در نمایشگاه های مختلف به نمایش درآورد.

در طرف دیگر، شرکت راسا موتور خاورمیانه به سراغ برند چینی GAC یا همان گک رفته و علاوه بر دو محصول کراس‌اوور، یک سدان اسپرت با نام امپو را به لیست خودروهای وارداتی خود اضافه کرده است. جی ای سی امپو یک سدان تقریباً کامپکت با فرم بدنه فست‌بک است که در سال ۲۰۲۱ رونمایی شده و یکی از پرشتاب‌ترین خودروهای وارداتی بنزینی به کشورمان محسوب می‌شود.

ویدیوی معرفی ام جی GT

ویدیوی تست و بررسی جی ای سی امپو

مقایسه طراحی بدنه ام‌ جی GT و جی‌ ای‌ سی امپو
خودروهای چینی امروزه در زمینه طراحی بدنه بسیار پیشرفت داشته‌اند و طرح‌های نوین و تا حدودی خلاقانه را در محصولات جدید خودروسازان کشور چین شاهد هستیم. ام‌ جی GT و جی‌ای‌سی امپو نیز طرح بدنه بسیار جذاب و قابل قبولی ارائه می‌دهند که باعث می‌شود در این مورد امتیاز بالایی به دست آورند.

 اما اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین طرح بدنه این دو سدان چینی داشته باشیم، باید اشاره کنیم که اصولاً بدنه ام‌ جی GT کمی حجیم‌تر به نظر می‌رسد و از خطوط منحنی بیشتری استفاده می‌کند. اما المان‌های بدنه، به ویژه طرح نمای جلو در گک امپو، حالت شکسته و خشن‌تری ارائه می‌دهد که در کنار نوع شیب سقف و زاویه ستون‌ها، فرم اسپرت‌تری برای این خودرو به وجود می‌آورند.

بنابراین بسته به سلیقه مشتری، هر دو سدان چینی جذابیت‌های بصری بسیار بالایی دارند، اما فرم بدنه گک امپو کمی اسپرت و خشن‌تر به نظر می‌رسد و اصطلاحاً تا حدودی جوان‌پسندتر است. از سوی دیگر، ام‌جی GT نیز طراحی ظریف‌تر و با انحناهای بیشتر ارائه می‌دهد که می‌تواند ظاهر آن را در عین اسپرت بودن، کمی خانوادگی‌تر نشان دهد.

مقایسه مشخصات فنی ام‌ جی GT و جی‌ ای‌ سی امپو
مقایسه ام جی GT و جی ای سی امپو در مبحث مشخصات فنی نشان می‌دهد که این دو سدان اسپرت چینی دارای ترکیب فنی مشابهی هستند؛ یعنی هر دو از موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ تزریق مستقیم و گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه استفاده می‌کنند.

با این حال، توان تولید شده در پیشرانه دو خودرو یکسان نیست؛ چرا که موتور جی ای سی امپو قدرتی معادل ۱۷۷ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند، اما پیشرانه ام جی GT قابلیت تولید حداکثر توان ۱۷۳ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

با تکیه بر چنین ترکیب فنی، گک امپو می‌تواند شتاب صفر تا صد معادل ۶.۹۵ ثانیه را به ثبت برساند، اما محصول ام‌جی به حدود ۸.۵ ثانیه زمان برای ثبت رکورد شتاب صفر تا ۱۰۰ نیاز دارد. این در حالی است که گک امپو حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد، اما ام‌جی GT معادل ۸۲ کیلوگرم سبک‌تر از حریف است.

در رابطه با میزان مصرف سوخت، اختلاف میان این دو ماشین چینی وارداتی خیلی زیاد نیست؛ چرا که میزان متوسط مصرف سوخت امپو برابر ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و ام‌جی GT نیز به ۵.۹ لیتر سوخت برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر مسافت نیاز دارد.

نکته مثبت گک امپو در زمینه سیستم تعلیق، به کارگیری سامانه مولتی‌ لینک مستقل برای بخش عقب است که نسبت به نمونه محور پیچشی یکپارچه موجود در ام‌جی GT می‌تواند نقش پررنگ‌تری در حفظ تعادل و پایداری خودرو ایفا کند.

خودروجی ای سی امپوام جی GT
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۵ لیتر
توان خروجی۱۷۷ اسب بخار – ۲۷۰ نیوتن متر۱۷۳ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس۷ دنده دوکلاچه اتوماتیک۷ دنده دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۶.۹۵ ثانیه۸.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر۵.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۲۰۰ کیلومتربرساعت۲۱۵ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۰۰ کیلوگرم۱۳۱۸ کیلوگرم
حجم باک۴۷ لیتر۵۰ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۳۲-۱۸۵۰-۴۷۰۰ میلیمتر۱۴۸۰-۱۸۴۲-۴۶۷۵ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۳۶ میلیمتر۲۶۸۰ میلیمتر
حجم صندوق۵۴۳ لیتر۴۰۱ لیتر

مقایسه کابین و فضای داخلی
با نگاهی به طرح داشبورد و سایر متعلقات فضای داخل کابین این دو سدان چینی، می‌توان متوجه شد که طراحی داخلی آنها نیز بر اساس المان‌های جوان‌پسندانه و اصطلاحاً اسپرت انجام گرفته است. در این بین، طرح فضای داخلی ام جی GT کمی شلوغ‌تر به نظر می‌رسد ولی زیبایی و جذابیت بالایی ارائه می‌دهد. داخل کابین گک امپو نیز با یک طراحی کمی ساده‌تر و اصطلاحاً پخته‌تر طرف هستیم که تأکید بیشتری روی ارگونومی سرنشینان داشته است. می‌توان این نکته را از ارتفاع بالاتر قسمت بازویی درها و پنل جعبه‌دنده یا نوع طرح جذاب و البته ساده‌تر شیفتر دنده مشاهده کرد.

استفاده از متریال نرم و روکش‌های چرمی در بخش‌های پرلمس داشبورد و پنل درهای این دو خودرو نیز باعث ارتقای کیفیت کابین آنها شده است. در مجموع، هر دو خودرو طراحی اسپرت و زیبایی در فضای داخلی ارائه می‌دهند، اما به نظر می‌رسد که سادگی و ارگونومی بهتر در کابین گک امپو می‌تواند تا حدودی دلنشین‌تر به نظر برسد.

میزان فضای صندلی‌ها، به ویژه در ردیف عقب، برای گک امپو کمی جادارتر است که دلیل آن را می‌توان در فاصله محوری بیشتر این سدان چینی جستجو کرد. اگر ظرفیت صندوق عقب بزرگتری می‌خواهید، به طور قطع محصول جی ای سی انتخاب اول شما خواهد بود؛ چرا که گنجایش صندوق امپو حدود ۵۴۳ لیتر عنوان شده، در حالی که صندوق عقب ام جی GT فردا موتور حدود ۴۰۱ لیتر ظرفیت دارد.

مقایسه امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
با توجه به فهرست تجهیزات و امکانات موجود در ام جی GT و گک امپو، می‌توان گفت که اگرچه تجهیزات محصول ام‌جی نیز قابل قبول و مناسب است، اما امپو آپشن‌های رفاهی و ایمنی بیشتری ارائه می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با سردکن، رادار تابلوخوان، رانندگی خودکار بین خطوط، شارژر وایرلس تلفن همراه و… اشاره کرد.

خودرو جی ای سی امپو  ام جی GT
کروز کنترلدارد (تطبیقی)دارد (معمولی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خوان تابلوخواندارددارد – ندارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطداردندارد
سنسور پارک عقبدارددارد
سنسور باراندارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهنداردندارد
کیسه هوادارد (شش عدد)دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلوداردندارد
سردکن صندلی جلوداردندارد
شارژر وایرلسداردندارد
آینه‌های تاشو برقیداردندارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانورامانداردندارد

نتیجه‌گیری: ام‌جی GT ارزنده‌تر است یا جی‌ای‌سی امپو؟
با توجه به مباحثی که در مطلب مقایسه ام‌جی GT و گک امپو به آن اشاره کردیم، می‌توان نتیجه گرفت که اگر به دنبال خودرویی با ظاهر اسپرت و جوان‌پسندتر، امکانات متنوع‌تر، شتاب بیشتر، طراحی داخلی کمی دلنشین‌تر و صندوق عقب بزرگتر هستید، بهتر است جی‌ای‌سی امپو را انتخاب کنید.

در سوی دیگر، ام‌جی GT ظاهر کمی خانوادگی و در عین حال اسپرت ارائه می‌دهد. طراحی داخلی آن جذاب و زیبا به نظر می‌رسد، کیفیت ساخت مناسبی دارد و به عنوان یک سدان خانوادگی با چاشنی اسپرت، می‌تواند مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گیرد.

ضمن آنکه مراکز خدمات پس از فروش فردا موتور نسبت به شرکت حریف گسترده‌تر بوده و از این جهت، احتمالاً مالک خودرو ام‌جی GT دردسرهای نگهداری و خدماتی کمتری نسبت به گک امپو را تحمل خواهد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir