نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

رکورد اسقاط خودرو در سال ۱۴۰۳ شکسته می‌شود؟

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
رکورد اسقاط خودرو در سال ۱۴۰۳ شکسته می‌شود؟

پرشین خودرو/ خروج خودروهای فرسوده در سال‌های اخیر یک آرزو به نظر می‌رسید اما به گفته کارشناسان هم اکنون این خواسته به واقعیت تبدیل شده و سیل تحویل خودروهای فرسوده به مراکز اسقاط رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال رکورد خروج خودروهای فرسوده در کشور شکسته شود.

با تصویب آیین‌نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده در قالب ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو و تدوین جدول معادل سازی جدید روند مثبتی در اسقاط خودروهای فرسوده شکل گرفته است و بررسی‌ها نشان می‌دهد مصوبه جدید و جدول فوق موجب ترغیب مالکان خودروهای فرسوده به تحویل و اسقاط خودروها شده است چنانچه گفته می‌شود این روند رشد ۱۰۰ درصدی را در یک سال گذشته داشته است.

بر این اساس فعالان حوزه اسقاط پیش‌بینی می‌کنند رکورد خروج خودروهای فرسوده تا پایان سال ۱۴۰۳ شکسته شده و از عدد  ۳۵۰ هزار خودرو که در سال ۹۳ رقم خورد، عبور کند.

هم اکنون مطابق آخرین آمارها ۲۱  میلیون دستگاه خودرو سواری در کشور در حال تردد است که از این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه که ۶ درصد این خودروها را تشکیل می‌دهد فرسوده است. هر چند اگر سن فرسودگی را ۱۵ سال در نظر بگیریم تعداد این خودروها به ۲.۵ میلیون دستگاه می‌رسد.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۴۰۰ هزار تاکسی در حال تردد داریم که ۱۹۰ هزار دستگاه فرسوده است در واقع ۴۸ درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است.

وجود چنین آماری در خصوص فرسودگی ناوگان خودروهای شخصی و عمومی در حالی است که بر اساس برنامه هفتم توسعه سالانه باید ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شود به همین جهت فعالان و متولیان این حوزه معتقدند با وجود روند خوبی که در اسقاط خودرو فرسوده ایجاد شده به نظر می‌رسد هم اکنون که در سال اول برنامه هفتم قرار داریم اسقاط بیش از ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده برای اولین سال عدد مطلوبی خواهد بود.

در این خصوص رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو ضمن اعلام آمار قابل توجه اسقاط ۱۱۲ هزار خودروی فرسوده در ۴ ماه ابتدای امسال تاکید کرد: با تداوم پروسه خوبی که در مسیر خروج خودروهای فرسوده فراهم شده است پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به عدد ۳۰۰ هزار دستگاه در اسقاط خودروهای فرسوده دست یابیم.

محمودی مشهدی شریف، با تاکید بر افزایش سرعت اسقاط خودروهای فرسوده در کشور تصریح کرد: پس از تصویب و ابلاغ آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده، سرعت اسقاط خودرو در کشور افزایش یافت به طوری که تا اول مرداد امسال حدود ۱۲۰ هزار متقاضی درخواست اسقاط خودروهای شان را ثبت کردند که از این تعداد ۹۰ درصد مربوط به اسقاط خودروهای سواری است و تاکنون از این تعداد مراحل اسقاط بیش از ۱۱۰ هزار صاحب خودروی انجام شده است.

وی همچنین به مقایسه آمار اسقاط خودروهای فرسوده نسبت به سال گذشته پرداخت و گفت: سال ۱۴۰۲ تنها حدود ۷۲ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد در حالی که در ۴ ماه ابتدای امسال ۱۲۰ هزار دستگاه درخواست اسقاط داشتیم که در صورتی که با این روند پیش رود تعداد اسقاط خودرو تا پایان امسال به عدد قابل توجهی رسیده و رکورد سال ۹۳ شکسته خواهد شد.

این مقام صنفی در انجمن اسقاط در ادامه به برخی طرح‌های مربوط به خودروسازان در حوزه جایگزینی اشاره کرد و یادآور شد: برای اسقاط خودروهای فرسوده طرح‌های مختلفی وجود دارد به عنوان مثال بخشی از این طرح‌ها مربوط به طرح جایگزینی خودروسازان است همچنین طرح دیگری مربوط به وظایف مراکز اسقاط است در واقع در این طرح مراکز اسقاط موظفند ۴۰  درصد مبلغ لاشه خودرو را به صاحب خودروی فرسوده پرداخت کنند.

مشهدی شریف در ادامه وضعیت اسقاط در حوزه موتورسیکلت‌های فرسوده را نگران کننده دانست و گفت: متاسفانه اسقاط موتورهای فرسوده اصلا روند خوبی ندارد و تاکنون این عدد نزدیک به صفر بوده است اما در حوزه خودروهای سنگین و کامیون های فرسوده تاکنون تنها چند هزار دستگاه اسقاط شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره