نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امکو؛ گذر از مرز پختگی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی جی ای سی امکو؛ گذر از مرز پختگی

آخرین خودرو/ کراس اوور EMKOO یکی از وارداتی های جدید و جذاب بازار است و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی جی ای سی امکو برای شما انجام داده ایم.

چند سالی است بازار و خیابان های کشور، از کراس اوورهای سایز متوسط چینی اشباع شده است. محصولاتی که عموما از برندهای درجه دو چینی بوده که صرفا برای بازارهای خاورمیانه و غرب آسیا طراحی و تولید شده اند و حتی در برخی موارد در خود بازار چین یا از رده خارج شده و با نسل جدیدی جانشین شده اند و یا به هیچ وجه مورد استقبال قرار نگرفته اند.

با این حال، محصولاتی از برندهای چینی نیز بوده اند که به بازار ایران راه یافته اند که بنا به دلایلی مانند عرضه محدود، گمنامی برند، استایل نه چندان زیبای محصول و یا کیفیت پایین باعث شده اند در کشور مورد استقبال قرار نگیرند و خیلی زود مجبور به ترک بازار ایران شوند.

جی ای سی یا GAC نیز یکی از همین برندها بود که با کراس اوور ترامپچی GS5 و سدان GS3S وارد بازار ایران شد اما به دلیل استایل و سبک طراحی نه چندان جذاب این محصولات، عرضه محدود، قیمت نسبتا بالا و برخی موارد دیگر، علی رغم کیفیت خوبی که داشتند هیچ گاه مورد استقبال عموم قرار نگرفتند و امروزه به ندرت می توان این مدل ها را در خیابان های کشور دید!

اما با آغاز دور جدید واردات خودرو که البته از حاشیه های کمی نیز برخوردار نبوده، شاهد عرضه دوباره محصولات کمپانی چینی جی ای سی یا گک«GAC» هستیم که این بار توسط راسا موتور خاورمیانه و در سه مدل امپو، امکو و نسل جدید GS3 به بازار کشور راه یافته است که پس از مدل امپو، این بار به سراغ نقد و بررسی طراحی ظاهری و داخلی کراس اوور سایز متوسط و البته خاص امکو رفته ایم تا ببینیم که جی ای سی از نظر سبک و زبان طراحی نسبت به گذشته چه تغییرات و پیشرفت های در این زمینه داشته است و آیا جی ای سی امکو می تواند از نظر استایل می تواند در بازار ایران مورد استقبال قرار گیرد یا خیر؟

طراحی جی ای سی امکو در نمای بیرونی؛ جسورانه و آینده نگر
با وجود اینکه جی ای سی برندی کمتر شناخته شده در ایران می باشد، اما یکی از قدیمی ترین و معتبرترین خودروسازان چینی به شمار می آید که فعالیت خود را از سال ۱۹۵۴ آغاز کرده و اکنون به یکی از قابل اطمینان ترین خودروسازان چینی تبدیل شده است که در زمینه طراحی و ایجاد یک زبان طراحی جذاب و مدرن و البته آینده نگر در رابطه با محصولات خود نیز به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته است.

یکی از مهم ترین دلایل این پیشرفت، کاری است که جی ای سی نیز به مانند بسیاری دیگر از خودروسازان چینی به دنبال آن رفته است و آن چیزی نیست جز بهره مندی و استفاده از تجارب بزرگان خودرو در عرصه طراحی که سابقه همکاری با خودروسازان مطرح جهانی را نیز در کارنامه دارند.

پیرو همین موضوع، جی ای سی نیز به سراغ یکی از طراحان مطرح و البته با ملیت چینی، یعنی شخص ژانگ فن «Zhang Fan» رفته که سابقه همکاری با دپارتمان طراحی مرسدس بنز را به عنوان نخستین طراحی چینی در این کمپانی را داشته است که حاصل این همکاری نیز، طراحی نسخه کانسپت نسل سوم مرسدس بنز A کلاس بوده و حالا به عنوان رئیس دپارتمان طراحی و بخش طراحی و توسعه «R&D» این خودروساز چینی مشغول به فعالیت می باشد و هویت جدیدی به این برند بخشیده است.

ژانگ فن« Zhang Fan » در رابطه با فرایند طراحی جی ای سی امکو می گوید:« ما پروژه امکو را در سال ۲۰۱۹ و در پاسخ به یک مشکل ناگهانی که برای برند GAC در بازار به وجود آمد آغاز کردیم. از سال ۲۰۱۱ فروش این برند به لطف طراحی های بهبود یافته که در مقایسه با سایر تولیدکنندگان چینی در آن زمان متمایز تر بود، هر سال دو برابر شد. اما در سال ۲۰۱۸ میزان فروش جی ای سی از ۵۱۲۰۰۰ دستگاه در سال تنها به ۵۵۰۰۰۰ در سال افزایش پیدا کرد و در سال ۲۰۱۹ به یکباره نیز به ۳۷۹۰۰۰ دستگاه کاهش یافت. تمامی این موارد زمانی رخ داد که جدا از مشکلات داخلی این برند، رقبای GAC از سلاح طراحی با پروژه های خلاقانه که دیگر خبری از کپی کاری نبود و سبب از بین رفتن مزیت های جی ای سی نیز شده بود استفاده کردند. بنابراین لازم بود که با یک محصول با طراحی جسورانه تر و البته مبتکرانه و قوی تر از گذشته, چیزی برای ارائه به مشتریان داشته باشیم.»

او همچنین در ادامه در رابطه با طراحی امکو می افزاید:« امکو نگاهی به آینده است. در اروپا و امریکا، طراحی خودرو به سرعت در حال تکامل نیست، با این حال آن ها می توانند بر میراث گذشته و اصالت خود تکیه کنند. در حالی که GAC در زمینه طراحی، یک برند کاملا جدید می باشد و بنابراین تنها باید به ترندهای جدید تکیه کند. در واقع جی ای سی باید در آینده سرمایه گذاری کند و بر همین اساس امکو از یک استایل آینده نگرانه و مدرن برخوردار است.»

اما اگر بخواهیم به خود خودرو و طراحی آن بپردازیم، در اولین برخورد قطعا امکو را خودرویی متفاوت و خاص در استایل، حداقل در مقایسه با بسیاری از رقبای چینی خود که در این چند سال در بازار ایران حضور داشتند می یابیم.

جی ای سی امکو بر پایه فلسفه زبان طراحی این برند تحت عنوان « برش الماس» یا «Diamond Cut» شکل گرفته است و می توان به آن لقب جسورترین محصول جی ای سی که از این فلسفه طراحی پیروی می کند را نیز داد. چرا که در نقاط مختلف بدنه امکو، برش های تیز و سطوح به اصطلاح تراش خورده را به وضوح می توان دید و لمس کرد.

در نمای جلو چهره پویا و مدرن آن کاملا جلب توجه می کند. اما عنصری که بیش از پیش سبب جذابیت امکو در این نما شده است، استفاده از جلو پنجره بدون فریم و چارچوب با خطوط زاویه دار و موازی است که در امتداد تا مرکز جلو پنجره فرمی V شکل را ایجاد کرده اند و در ترکیب با سایر خطوط و سطوح روی سپر، تم بصری از شکل X را نیز منتقل می کند.

ژانگ فن در رابطه با این سبک طراحی از جلو پنجره که سبب خاص تر شدن امکو شده است می گوید:« این سبک از طراحی جلوپنجره، بر خلاف ترند طراحی امروزی که عموما جلو پنجره ها از عناصر مستطیلی کوچکی تشکیل شده اند و به طور مستقل و یا در امتداد چراغ های اصلی، به عنوان یک عنصر تزئینی نورانی روشن می شوند، حالتی بدون مرز داشته که در ترکیب با عناصر دو بعدی و خطوط پارامتریک، توانسته شخصیتی منحصربفرد و البته رمز آلودی را به امکو ببخشد و علاوه بر این به صورت بصری سنت های چینی را نیز به نمایش بگذارد.»

در کنار این موارد، چراغ های کشیده جلو که تا گوشه های دو طرف بدنه امتداد پیدا کرده و سپس به صورت عمودی بر روی سپرها کشیده شده است و GAC از آن به عنوان «Eyes of Revelation» یاد می کند، در پر رنگ تر شدن این شیپ X و در نتیجه پویایی و تهاجمی تر شدن این نما کمک کرده است. هر چند با وجود تمامی این تفاسیر می توان نسبت به شباهت های این سبک از طراحی به زبان طراحی محصولات پژو، نقد وارد کرد. از این نظر که ما با یک فلسفه طراحی که مختص محصولات جی ای سی باشد روبه رو نیستیم!

با این حال باید به این موضوع نیز اشاره کرد که امکو در نمای جلو، از نظم و هارمونی جذاب تری در مقایسه با محصولات پژو برخوردار است و آن شلوغی و حتی در برخی مواقع دیر هضم بودن عناصر بصری که در زبان طراحی پژو شاهد هستیم را به هیچ عنوان مشاهده نمی کنیم.

طراحی ورودی های هوای سپر نیز با حالت چند ضلعی و خطوط نازک افقی و مورب،توانسته با حالت عمودی که دارد, ارتباط و هارمونی مناسبی را با سایر عناصر نمای جلو ایجاد کند . به طوری که با دیدن دماغه امکو اینگونه به نظر می رسد تمامی این عناصر، در قالب یک مجموعه شکل گرفته که به مرکز امتداد و یا بر عکس، به کناره ها گسترش پیدا کرده است. خطوط روی کاپوت نیز در راستای تهاجمی تر شدن و اسپرت تر شدن نمای جلو، شارپ و به اصطلاح تراشیده است و حالتی دینامیکی به این قسمت بخشیده است.

در نمای جانبی اولین نکته ای که به چشم می خورد، قرارگیری دماغه و پوزه در سطح پایین تر و ستون C و نمای عقب در سطح بالاتر از حالت نرمال است که ژانگ فن به عنوان مدیر طراحی این محصول نیز در مصاحبه ای به این نکته اشاره کرده بود و خب این امر سبب شده تا مرکز ثقل خودرو در حالت استانداردی نیز قرار داشته باشد و طیف نوری ایجاد شده در پروفایل جانبی به مانند یک پیکان یا فلش دیده شوند.

خطوط شخصیتی که از کاپوت شروع شده و تا قسمت عقب امتداد پیدا کرده و حالتی به نام «سینتیک بازگشتی» یا «Recurve Kinetics» را ایجاد کرده است و سطوح در این قسمت، به مانند نمای جلو به صورت تراشیده و شارپ درآمده است. همچنین خطوط شخصیتی روی رکاب در که به مانند فلش تا بالای درب امتداد یافته و حالتی مقعر و محدب به بدنه بخشیده است در ترکیب با دیگر خط اجرا شده بر روی درب که به طرز جذاب و ماهرانه ای تا روی ستون C و کنار چراغ های عقب امتداد یافته، از ویژگی های جذاب نمای جانبی است.

زاویه زیاد ستون C و نیز فرم خاص فریم شیشه های جانبی «DLO» سبب شده تا امکو در نمای جانبی حالتی اسپرت به خود گرفته و از آن حالت خشک و ایستا که دارد کمی فاصله بگیرد. هر چند تمامی خطوط اجرا شده در نمای جانبی در مدرن تر شدن نما تاثیر بسزایی داشته اند. یکی از نکات جذاب امکو در نمای جانبی که دقت و وسواس تیم طراحی در پرداختن به جزییات را نشان می دهد، امتداد Roof Rack یا باربند سقفی بر روی اسپویلر عقب است که در انتها با حالتی معکوس، به صورت بصری در نوار کرومی زیر شیشه های جانبی ادغام شده و امتداد می یابد و چون به صورت کرومی نیز اجرا شده اند، چهره ای لوکس از امکو نیز به نمایش گذاشته است.

همچنین استفاده از دستگیره های درب مخفی یا به اصطلاح «Pop Out» تاکیدی بر آینده نگر بودن استایل جی ای سی امکو دارد.طراحی رینگ های ۱۹ اینچی نیز هرچند بر خلاف استایل بیرونی، خیلی خاص و اغراق آمیز نمی باشد، اما جذاب بوده و از هماهنگی خوبی چه با ویژگی های بصری و چه با ویژگی های تناسباتی بدنه برخوردار بوده و به عبارتی با زیبایی شناسی کلی امکو مطابقت دارد. با گذر از دو نمای قبلی، به نمای عقب می رسیم، جایی که با وجود هارمونی مناسبی که با سایر قسمت های بدنه دارد، اما با توجه به استفاده از برش ها و چین های بیشتر، از نظر بصری کمی شلوغ تر احساس می شود.

چراغ های عقب از چهار نوار عمودی و زاویه دار که به گوشه ها امتداد پیدا کرده است تشکیل شده اند و از تم X شکل برخوردار می باشند که جی ای سی از آن به عنوان «شمشیرهای نور کوانتومی» یا «Quantom Lightsabres» نام می برد. ضمن اینکه چراغ های نسبت به شیشه های زاویه دار عقب در جایگاهی بیرونی تر قرار دارند که می تواند ایده جذاب و نوآورانه ای به شمار آید. علاوه بر این اسپویلر سقفی از حالتی بسیار اسپرت، سنگین و آیرودینامیک برخوردار است که به مانند سایه بانی بر روی شیشه و چراغ های عقب قرار گرفته است.

از نکات جالب نمای عقب جی ای سی امکو، باید به این مورد نیز اشاره کرد که تمام خطوط و سطوح شارپ این نما که بر روی در صندوق و سپرها ایجاد شده است، مانند خطوط کنار محل قرارگیری پلاک، دیفیوزر اسپرت عقب و حتی چراغ هایی که به سمت کناره ها امتداد یافته است، تقریبا در یک راستا و در یک زاویه قرار گرفته اند و این سبب شده تا ریز ترین قسمت ها نیز از جزئیات بالایی برخوردار باشند.

قرار گیری چراغ ها در گوشه ها سبب شده تا خط جدایش در صندوق و گلگیرها و سپر، در کناره ها قرار گیرد و چون در نمای عقب امکو این خط به صورت عمودی تا روی سپر و دیفیوزر امتداد پیدا کرده، در نتیجه باعث شده تا در صندوق عریض تر شده و در نتیجه جابجایی وسایل در قسمت بار نیز راحت تر صورت گیرد. سپر و دیفیوزر بزرگ عقب با یکدیگر ادغام شده و یک قطعه ذوزنقه شکل که به مانند یک ورزشکار پرورش اندام بسیار حجیم و عضلانی است در مرکز سپر وجود دارد که حالتی قرینه نیز با اسپویلر سقف ایجاد کرده است.

سراگزوز بزرگ و چراغ های شبرنگ افقی، کاملا پخته و جذاب طراحی شده اند و با جزئیات سپر جلو نیز هماهنگ هستند، اما نقدی که به این قسمت وارد می شود، این است با توجه به تزئینی بودن سراگزوزهای دوبل، این قسمت می توانست کمی کوچکتر و یا کاملا متفاوت از فرم کنونی و نه به صورت تزئینی, بلکه به صورت کاربردی اجرا شود.

طراحی جی ای سی امکو در نمای داخلی ؛ ظریف و احساس گرا
با ورود به داخل کابین، به مانند بسیاری از کراس اوورهای جدید چینی، با سبک طراحی مدرنی روبه رو می شویم. با این حال، فضای داخلی ظریف و ساده جی ای سی امکو که با «ظرافت، احساس گرایی و منطق» شناخته می شود، با نمای بیرونی قدرتمند و عضلانی آن در تضاد قرار می گیرد. اما این تضاد به معنی عدم هماهنگی و نداشتن هارمونی که یکی از مهم ترین ویژگی های طراحی هر محصولی است، نیست. چرا که اگر عمیق تر به ویژگی های هر دو نما نگاه کنیم، قطعا با ظاهری مدرن و جزئیاتی آینده نگرانه روبه رو می شویم.

در کابین جی ای سی امکو، عنصر دایره الهام بخش فضای کلی می باشد که در سنت های محلی هزاران ساله چینی نیز این عنصر بیانگر کمال و تعالی است و در تعبیر امروزی این استایل، آرامش و عملکرد را باهم ترکیب می کند.

در فضای کابین، طراحان به دنبال خطوط تمیز و نظمی رسمی و خاص در نمای داخلی بوده اند. داشبورد تحت تسلط یک صفحه نمایش مرکزی بزرگ ۶/۱۴ اینچی با وضوح بالا است که نه تنها از طریق آن می‌توان سیستم اطلاعات سرگرمی را کنترل کرد، بلکه عملکردهای دیگری مانند کنترل سیستم تهویه را می توان در دست داشت. کلاستر نیز در مقایسه با نمایشگر مرکزی کوچک تر و ۲۵/۱۰ اینچی است، به علاوه اینکه در کنسولی میانی، تقریبا شاهد حذف تمام کنترل های فیزیکی هستیم.

مطالعه رنگ ها و مواد نیز نقش اساسی در توسعه فضای داخلی داشته اند. در این فرایند، انتخاب رنگ های ظریف برای فضای کابین، به عرصه ای نوآورانه برای طراحی تبدیل شده است. با این حال به نظر می رسد در نسخه های عرضه شده در ایران، تریم های داخلی عموما مشکی بوده و خب همین امر سبب شده تا از جذابیت سایر تریم ها برخوردار نباشیم.

با این حال، همانند نمای بیرونی ما در داخل کابین نیز با جزئیاتی جذاب و متفاوت نسبت به بسیاری از محصولات، حداقل موجود در ایران روبه رو هستیم که تا مدت ها در هنگام استفاده, این عناصر، برای راننده و سرنشینان تازگی داشته باشد.

ارزیابی کلی
در یک نتیجه گیری کلی در رابطه با استایل و سبک طراحی جی ای سی امکو، می توان اینگونه عنوان کرد که در این مدل، با وجود پیروی از یک سبک خاص و آینده نگرانه به همراه عناصری با جزئیات جذاب، ما شاهد آن هستیم که حداقل کمپانی جی ای سی، به یک مرز پختگی در زبان طراحی خود نیز رسیده است که با وجود اینکه همانند بسیاری از محصولات روز دنیا، شباهت هایی با زبان طراحی سایر برند ها دارد، اما نمی توان منکر جذابیت های آن شد.

با این حال همانطور که ژانگ فن می گوید، این برند در ابتدای راه خود در زمینه طراحی قرار دارد و خب طبیعی است محصولات آن ویژگی های مختلفی را در استایل و زبان طراحی دنبال کنند. اما اگر بخواهیم تنها خود جی ای سی امکو را از نظر طراحی زیر ذره‌بین قرار دهیم، باید گفت که با محصولی جذاب ، مدرن و جسورانه روبه رو هستیم، هر چند نباید فراموش کنیم این سبک از طراحی نیز ممکن است حداقل در بازار ایران به مذاق همه خوش نیاید. با این وجود نمی توان به ویژگی ها و جزئیات طراحی آن نه از روی سلیقه، بلکه از نظر کارشناسی نقد خاصی وارد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir