نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مقایسه بالگردهای نظامی بلک هاوک و آپاچی؛ کدام‌یک بهتر است؟

منبع
پدال
بروزرسانی
مقایسه بالگردهای نظامی بلک هاوک و آپاچی؛ کدام‌یک بهتر است؟

پدال/ بلک هاوک و آپاچی جزو شناخته‌شده‌ترین بالگردهای نظامی دنیا هستند اما به نظر شما کدام‌یک از آن‌ها قابلیت‌های بیشتری دارد؟
 
تمامی شاخه‌های نظامی ارتش آمریکا به وسایل نقلیه هوایی گوناگونی دسترسی دارند. یکی از این ابزارهای مهم بالگردها هستند که وظایف متنوعی را بر عهده خواهند داشت. بالگرد AH-64 آپاچی جزو نمادین‌ترین بالگردهای تهاجمی ارتش این کشور است و همچنین جزو پیشرفته‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. از جمله رقبای شاخص بالگرد آپاچی می‌توان به AH-1Z وایپر اشاره کرد. البته آپاچی در کنار داشتن توانایی‌های زیاد جزو خطرناک‌ترین بالگردهای جهان نیز محسوب می‌شود.

در مقابل باید به یکی دیگر از بالگردهای برجسته نظامی در دنیا یعنی UH-60 بلک هاوک اشاره کنیم که اگرچه به خاطر نقش پشتیبانی خود، به اندازه آپاچی مرگبار نیست اما مردم سراسر جهان به خوبی با آن آشنا هستند. محبوبیت این بالگرد به خاطر کتاب و فیلم بلک هاوک داون بیشتر شده و به مدت ۵۰ سال است که توسط ارتش‌های مختلف بکار گرفته می‌شود. از جمله نقش‌های بلک هاوک می‌توان به حمل‌ونقل سربازان، نجات نظامیان از مناطق درگیری و همچنین توپخانه اضافی در حملات هوایی اشاره کرد. بلک هاوک و آپاچی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و علی رغم وظایف متفاوت پشتیبانی و درگیری جزو مهم‌ترین جنگ‌افزارهای ارتش آمریکا به شمار می‌روند. البته باید دانست در آینده برنامه هایی برای جایگزینی بلک هاوک و آپاچی با هوانورد جدید بل وجود دارد.

بالگرد UH-60A/L بلک هاوک به عنوان بالگرد پشتیبان جایگزین مدل UH-1 هوی شده است. بلک هاوک در ژوئن ۱۹۷۹ وارد چرخه سرویس شد و تا سال ۱۹۸۹ سیکورسکی فرایند ارتقای آن را شروع کرد تا نهایتاً مدل UH-60L تولید شود. همچنین چندین نسخه از بالگرد موردبحث همچون SH-60B سی هاوک برای نیروی دریایی آمریکا توسعه یافته است. مدل‌های A بلک هاوک ظرفیت حمل ۱۱ سرباز با تجهیزات کامل را در کنار خلبان، کمک‌خلبان و دو خدمه دارند. نقش پشتیبانی این بالگرد شامل موارد مختلف، از شناسایی گرفته تا حمل مجروحان بوده است. از نظر فنی، بالگرد UH-60A فاقد هرگونه سلاح است اما از سیستم‌های دفاعی خود بهره می‌برد چراکه هر بالگرد می‌تواند بسته به نیازهای مأموریت‌های محوله از سلاح‌های مختلف بهره‌مند شود. وجود دو نقطه اتصال ادوات نظامی در طرفین فریم اصلی این بالگرد نصب چنین سیستم‌هایی را میسر می‌سازد.

امکان نصب سلاح‌های مختلف از جمله مسلسل ۷.۶۲ میلی‌متری M-60 GP، مسلسل کالیبر ۵۰ GAU-29 و سلاح ۷.۶۲ میلی‌متری M135 جنرال الکتریک باعث شده بلک هاوک بالگردی منعطف باشد. این یکی از دلایلی است که بالگرد یاد شده بیش از ۴۰ سال در ارتش آمریکا حضور داشته باشد. همچنین سیستم پشتیبانی خارجی نیز وجود دارد که باعث دسترسی به دو ویژگی بال مانند می‌شود. هریک از این سیستم‌ها می‌توانند تا ۲.۲ تن وزن را تحمل کنند. تجهیزاتی همچون تانک‌های سوخت ۴۵۰ و ۲۳۰ گالنی به همراه موشک‌های گوناگون از جمله هلفایر را می‌توان روی این بخش‌ها حمل کرد.

اما برسیم به AH-64 آپاچی بوئینگ که یکی از بهترین بالگردهای تهاجمی تاریخ به حساب می‌آید. این بالگرد هجومی از سال ۱۹۸۴ تاکنون در خدمت ارتش آمریکاست و نسخه‌های AH-64A و AH-64E آن حداقل تا سال ۲۰۲۸ تولید خواهند شد. یکی از ویژگی‌های احساس‌برانگیز بالگرد آپاچی را می‌توان توانایی شلیک موشک هلفایر AGM-114 دانست. این موشک که به عنوان قاتل تانک شناخته می‌شود موشکی ضدتانک با هدایت ‌لیزری است که امکان شلیک آن از فاصله حدود ۸ کیلومتری وجود دارد. البته مدل جدیدتر AH-64E آپاچی با موشک هوا به زمین جدیدی تولید شده که برد موشک هلفایر را به دو برابر می‌رساند. این موشک به همراه مسلسل ۳۰ میلی‌متری M230 (توانایی شلیک ۶۲۵ گلوله در دقیقه) باعث می‌شوند آپاچی در روی کاغذ توانایی از بین بردن یک گردان مسلح را داشته باشد و پس از آن به پشتیبانی از نیروهای زمینی بپردازد.

خلبان‌های آپاچی نه تنها می‌توانند به اهداف مدنظر از فواصل دور شلیک کنند بلکه خود بالگرد نیز از سنسورهای متنوعی برای بهبود دقت سلاح‌ها سود می‌برد. برای مثال سنسور دید در شب و قفل روی هدف می‌توانند دماهای بالای اهداف متحرک همچون تانک‌ها را به خوبی شناسایی کنند. آپاچی همچنین دارای سیستم روتور چهار پره است که قابلیت مانور استثنایی را ایجاد می‌کند. نظر شما درباره این دو بالگرد نظامی چیست؟ رقبای ساخت کشورهای دیگر در مقایسه با بلک هاوک و آپاچی چه عملکردی خواهند داشت؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir