نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مقایسه نیسان قشقایی و هیوندای توسان؛ شاسی بلند ژاپنی یا کره ای

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه نیسان قشقایی و هیوندای توسان؛ شاسی بلند ژاپنی یا کره ای

آخرین خودرو/ نیسان قشقایی و هیوندای توسان ۲۰۲۳ دو کراس اوور محبوب وارداتی هستند که سابقه حضور در ایران را دارند. در این مطلب این دو را مقایسه خواهیم کرد.

خودروهایی همچون هیوندای توسان و نیسان قشقایی جزو محبوب‌ترین کراس‌اوورهای کره‌ای و ژاپنی در رده قیمتی نه‌چندان بالا (در سطح دنیا) محسوب می‌شوند که بعد از آغاز دور فعلی واردات، نمونه‌های جدید آن‌ها در لیست خودروهای وارداتی به کشور قرار گرفته‌اند. در ادامه به مقایسه نیسان قشقایی و هیوندای توسان 2023 می‌پردازیم تا مزایا و معایب این دو شاسی‌بلند ژاپنی و کره‌ای برای علاقه‌مندان و خریداران احتمالی آن‌ها بیشتر مشخص شود.

درباره نیسان قشقایی و هیوندای توسان ۲۰۲۳
نیسان قشقایی یک کراس‌اوور جمع‌وجور است که اولین نسل آن در سال ۲۰۰۶ به بازار آمد و نسل دوم نیز محصول سال ۲۰۱۳ است. این نسل از قشقایی در سال ۲۰۱۷ مورد فیس‌لیفت قرار گرفت و تولید آن تاکنون ادامه پیدا کرده است. همزمان در سال ۲۰۲۱ نیز نسل سوم قشقایی با کد شناسایی J12 به تولید رسید؛ اما این مورد سبب نشد که نسل دوم قشقایی سری J11 از فرآیند ساخت کنار گذاشته شود. به همین دلیل، شرکت نامی خودرو تصمیم گرفته تا نیسان قشقایی نسل دوم را با مدل‌های ۲۰۲۳ در ایران عرضه کند و آن را به دست مشتریان خود برساند.

هیوندای توسان نیز یک کراس‌اوور کاملاً نام‌آشنا برای بازار ایران است که نسل اول، دوم و سوم آن نسبتاً مورد استقبال خریداران داخلی طی چند سال گذشته در کشورمان قرار گرفت. اما به دلیل ممنوعیت واردات، اثری از ورود نسل چهارم هیوندای توسان NX4 در کشور دیده نمی‌شد تا آنکه بالاخره شرکت کی‌تی‌ال، زیرمجموعه کرمان موتور، این خودرو را در سال ۱۴۰۲ در ایران به‌صورت وارداتی عرضه کرد.

ویدیوی معرفی نیسان قشقایی ۲۰۲۳

مقایسه طراحی بدنه
با توجه به اینکه نیسان قشقایی وارداتی نامی خودرو حدوداً ۱۰ سال پیش برای نخستین بار طراحی شده و فیس‌لیفت آن نیز متعلق به ۷ سال قبل است، در نتیجه استایل کلی بدنه این خودرو عاری از المان‌های پیچیده و مدرن به نظر می‌رسد. البته این نکته اصلاً نمی‌تواند به‌عنوان یک نقطه ضعف تلقی شود و شاید بسیاری از مشتریان و خانواده‌ها این سبک طراحی اصیل اما کمی قدیمی و ساده‌تر را به طرح‌های مدرن ترجیح بدهند. خصوصاً جلوپنجره وی‌شکل نیسان و طرح قاطع چراغ‌های جلو توانسته چهره جذاب و مقبولی برای این شاسی‌بلند شهری ژاپنی رقم بزند که قطعاً مورد پسند بسیاری از مشتریان ایرانی قرار خواهد گرفت.

اما هیوندای توسان نسل چهارم طراحی کاملاً انقلابی، جدید و به دور از هرگونه محافظه‌کاری را که در نسل قبلی آن تا حدودی مشاهده می‌شد، به نمایش گذاشته است. طرح خاص چراغ‌های جلو که به‌صورت یکپارچه با جلوپنجره درآمده‌اند، استایل متفاوت و شکیل نمای جانبی و فرم اره‌ای شکل چراغ‌های عقب، همگی جزو المان‌های نوآورانه و نوین در ظاهر این ماشین کره‌ای به حساب می‌آید. در نتیجه اگر به طرح‌های خلاقانه و مدرن اهمیت می‌دهید، قطعاً استایل شیک و تا حدودی عضلانی‌تر هیوندای توسان را نسبت به نیسان قشقایی نسل دوم ترجیح خواهید داد.

مقایسه مشخصات فنی نیسان قشقایی و هیوندای توسان 2023
مقایسه هیوندای توسان و نیسان قشقایی در مبحث مشخصات فنی حکایت از نزدیکی عملکرد این دو خودرو دارد؛ چراکه هر دوی آن‌ها از موتور تنفس طبیعی ۲ لیتری با قدرت نزدیک به هم استفاده می‌کنند. بر این اساس، نیسان قشقایی با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر بنزینی به قدرت ۱۵۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۴ نیوتن‌متر به همراه گیربکس اتوماتیک CVT ایکس ترونیک به بازار ایران آمده است. به‌کارگیری این موتور و جعبه‌دنده باعث شده تا شتاب صفر تا صد نیسان قشقایی وارداتی نامی خودرو نزدیک به ۱۰.۵ ثانیه باشد.

اما هیوندای توسان ۲۰۲۳ وارداتی کرمان موتور نیز از موتور ۲ لیتری اتمسفریک خود حدود ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن‌متر گشتاور دریافت می‌کند که از طریق یک گیربکس اتوماتیک معمولی ۶ سرعته به چرخ‌های جلو انتقال پیدا خواهد کرد. شتاب صفر تا صد هیوندای توسان ۲۰۲۳ نیز حدود ۱۰.۷ ثانیه است که اختلاف چندانی با حریف ژاپنی نشان نمی‌دهد.

هر دو شاسی‌بلند آسیایی مورد نظر می‌توانند تا حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرند و از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو به همراه تعلیق مستقل مولتی لینک در بخش عقب خود استفاده می‌کنند که می‌تواند تأثیر مثبتی روی ارتقای هندلینگ و پایداری آن‌ها، به‌خصوص هنگام پیچیدن داشته باشد. اما از لحاظ مصرف سوخت اختلاف بین این دو خودرو تقریباً زیاد است؛ چراکه نیسان قشقایی به‌طور متوسط ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند، اما این رقم برای توسان تا ۸.۱ لیتر بالا می‌رود.

بنابراین اختلاف فنی و دینامیکی بین این دو خودرو خیلی زیاد نیست، اما هیوندای توسان هم مصرف سوخت بالاتری دارد و هم شتاب آن اندکی کندتر از حریف خواهد بود.

خودرونیسان قشقایی ۲۰۲۳هیوندای توسان ۲۰۲۳
موتوربنزینی- ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – اتمسفریکبنزینی- ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور۲ لیتر۲ لیتر
توان خروجی۱۵۱ اسب بخار – ۱۹۴ نیوتن متر۱۵۴ اسب بخار – ۱۹۲ نیوتن متر
گیربکسCVT ایکس ترونیک۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرتدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰۱۰.۵ ثانیه۱۰.۷ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر۸.۱  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۸۰ کیلومتربرساعت۱۸۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۶۹ کیلوگرم۱۴۴۸ کیلوگرم
حجم باک۵۵ لیتر۵۴ لیتر
ابعاد بدنه۱۶۱۲-۱۸۳۷-۴۴۰۱ میلیمتر۱۶۶۵-۱۸۶۵-۴۶۳۰ میلیمتر
فاصله محوری۲۶۴۶ میلیمتر۲۷۵۵ میلیمتر
حجم صندوق۴۸۶ لیتر۵۳۹ لیتر

مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی
در مورد نوع طراحی کابین نیسان قشقایی هم نمی‌توان به دنبال طرح‌های نوین و مدرن بود؛ چراکه این نوع طرح داشبورد نسبتاً قدیمی بوده و حدود یک دهه پیش جزو طرح‌های نوین و مدرن به شمار می‌آمد. ولی امروزه، اگرچه زیبایی و اصالت قابل قبولی دارد، در مقایسه با طرح‌های جدیدتر خیلی حرفی برای گفتن نخواهد داشت. با این وجود، تقارن زیبا، ارگونومی مناسب و اصالتی که بسیاری از علاقه‌مندان نیسان در این نوع طراحی حس می‌کنند، می‌تواند نکته مثبت طرح داشبورد و فضای داخل نیسان قشقایی به شمار برود.

اما طراحی داشبورد و المان‌های داخل کابین هیوندای توسان 2023، اگرچه کمی ساده به نظر می‌رسد، اما این سادگی ناشی از قدیمی بودن آن نیست؛ بلکه متناسب با طرح‌های نوین و آینده‌نگرانه صورت گرفته که در نوع خود جذاب و دلنشین به نظر می‌رسد. طرح خاص غربیلک فرمان به همراه حالت پیوسته دریچه‌های تهویه نیز در اینجا کاملاً جلب توجه می‌کند.

خوشبختانه متریال نسبتاً باکیفیت در ساخت متعلقات داشبورد و رودری‌های دو خودرو استفاده شده که باعث رضایت نسبی اکثر مشتریان خواهد شد.

هیوندای توسان فاصله محوری بزرگ‌تری دارد. در نتیجه میزان فضای پا برای سرنشینان این خودرو به‌ویژه در صندلی ردیف عقب بیشتر خواهد بود. حجم صندوق این خودروی کره‌ای هم معادل ۵۳۹ لیتر است که در برابر حریف ژاپنی با ظرفیت صندوق ۴۸۶ لیتری، کاربردپذیری بیشتری به سرنشینان ارائه خواهد داد.

مقایسه امکانات و تجهیزات
متأسفانه به دلیل سقف ارزی واردات خودرو، نمونه‌های نیسان قشقایی و هیوندای توسان که به کشورمان وارد شده‌اند، از نوع کم آپشن هستند و نبود تجهیزات مدرن راداری و کمک راننده خودکار در آن‌ها به‌خوبی حس می‌شود. با این حال، مواردی مثل شارژر بی‌سیم تلفن همراه، تنظیم برقی صندلی راننده، سیستم کنترل پایداری، کمکی شروع حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی و… در آن‌ها وجود دارد. البته در این میان، نیسان قشقایی به دلیل برخورداری از چهار کیسه هوای بیشتر، سقف پانوراما و تهویه اتوماتیک دو کاناله کمی نسبت به حریف برتر ظاهر شده است.

خودرونیسان قشقایی ۲۰۲۳هیوندای توسان ۲۰۲۳
کروز کنترلندارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواننداردندارد
سیستم کمکی رانندگی بین خطوطنداردندارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکنداردندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی / اتوهلددارد/ندارددارد
ترمز اضطراری اتوماتیکنداردندارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهنداردندارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (۲ عدد)
تهویه اتوماتیکداردندارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلونداردندارد
سردکن صندلی جلونداردندارد
گرمکن صندلی جلونداردندارد
شارژر وایرلسندارددارد
دنده پشت فرماننداردندارد
اتوپارکنداردندارد
آینه‌های تاشو برقیندارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفنداردندارد
سقف پانوراماداردندارد

نتیجه‌گیری: نیسان قشقایی ارزنده‌تر است یا هیوندای توسان 2023؟
به‌عنوان نتیجه مقایسه نیسان قشقایی و هیوندای توسان جدید باید گفت که اگر به دنبال طراحی ظاهری مدرن و اسپرت‌تر، با فضای داخلی نوین و بزرگ‌تر هستید، هیوندای توسان می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. صندوق عقب بزرگ‌تر و برخورداری از گیربکس اتوماتیک AT هم از دیگر نکات مثبت هیوندای توسان 2023 وارداتی کرمان موتور به حساب می‌آید که معمولا حس بهتر رانندگی و کاهش استهلاک فنی جعبه دنده را نسبت به انواع CVT به دنبال دارد.

اما نیسان قشقایی نیز کیفیت ساخت و دوام فنی نسبتا بالایی دارد، امکانات کمی متنوع‌تر ارائه می‌دهد، مصرف سوخت پایین‌تری دارد و قادر است نیازهای علاقه‌مندان به کراس اورهای ژاپنی را در بازار فعلی ایران تا حد زیادی برآورده کند. همچنین شتاب کمی بیشتر و مصرف سوخت پایین‌تری همرنسبت به حریف کره‌ای خواهد داشت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir