نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مقایسه ام جی سایبرستر و نتا GT؛ نبرد سوپراسپرت‌های برقی در بازار ایران

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه ام جی سایبرستر و نتا GT؛ نبرد سوپراسپرت‌های برقی در بازار ایران

آخرین خودرو/ ام جی سایبرستر و نتا GT دو سوپر اسپرت تمام برقی بازار ایران هستند. ما در این مطلب قرار است این دو را روبرو هم قرار داده و مقایسه کنیم.

نوبتی هم باشد، بالاخره نوبت بازار ایران هم رسیده که با دو خودروی سوپر اسپرت برقی مواجه شود. ام جی سایبرستر و نتا GT تنها خودروهای برقی تماماً اسپرت هستند که برای پاسخ‌گویی به نیازهای جوانان در دوره جدید واردات به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند. در ادامه به مقایسه ام جی سایبرستر و نتا GT پرداخته‌ایم تا مزایا و معایب این دو ماشین هیجان‌انگیز الکتریکی چینی بیشتر برای مشتریان احتمالی آنها مشخص شود.

درباره ام جی سایبرستر و نتا جی تی
هر یک از این خودروها گل سرسبد تولیدات شرکت‌های متبوع خود محسوب می‌شوند. سایبرستر که سر و صدای زیادی در دنیا به پا کرده است، نخستین بار در سال ۲۰۲۱ به طور رسمی رونمایی شد و نسخه نهایی آن در سال ۲۰۲۳ به دست مشتریان رسید. این خودرو یک رودستر کانورتیبل بوده و با توجه به طراحی متمایز و توان فنی بالا، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. شرکت فردا موتور نیز در سال ۱۴۰۳ تصمیم گرفته این مخلوق زیبای چینی-بریتانیایی را به ایران وارد کند و از عرضه احتمالی آن در کشور خبر دهد.

اما خودروسازی نتا به اندازه حریف خود اسم و رسم ندارد. این برند در سال ۲۰۱۴ شکل گرفت و محصول کوپه اسپرت خود، یعنی مدل جی تی، را در سال ۲۰۲۳ به بازار فرستاد. این کوپه دو در برقی در نسخه‌های تک یا دو موتوره به بازارهای جهانی عرضه شده و ظاهراً شرکت بی‌ام‌ اسپیس، زیرمجموعه گروه بهمن، تصمیم دارد تا نسخه دو موتوره آن را در کشورمان به فروش برساند؛ قطعا برخورداری از دو موتور الکتریکی قدرت فراوان و شتاب بسیار خیره‌کننده‌ای به این ماشین الکتریکی خواهد بخشید.

ویدیوی معرفی نتا GT

ویدیوی معرفی MG سایبرستر

مقایسه طراحی بدنه
طراحی بدنه نقطه اوج نکات مثبت این دو خودروی الکتریکی به حساب می‌آید. ام جی سایبر استر توسط کارل گاتهام بر اساس مدل کلاسیک MGB طراحی شده و به واسطه درهای خفاشی یا قیچی‌مانند خود، فرم بسیار جذابی پیدا کرده است. انحناهای بدنه این رودستر کانورتیبل نیز بر گیرایی و زیبایی ظاهری این ماشین چینی-انگلیسی افزوده است. حالت آیرودینامیک دریچه‌های ورودی هوا در قسمت جلو، حجم‌پردازی عضلانی قسمت‌های مختلف بدنه و طرح خاص چراغ‌های عقب به همراه دیفیوزر زیر سپر، بر کیفیت طراحی نمای بیرونی این ماشین سوپر اسپرت برقی افزوده است.

اما نتا جی تی نیز طراحی جذابی دارد که در آن از سطوح یکنواخت‌تر اما انحناهای بیشتری استفاده شده است، به نحوی که بدنه خودرو کمی کشیده‌تر به نظر می‌رسد و خطوط ملایم و سیال در آن بیشتر به چشم می‌خورد. نوع طراحی نتا جی تی با جزئیات کمتر، تا حدودی مینیمالیستی به نظر می‌رسد؛ اما در مجموع، ظاهری کاملاً اسپرت و در عین حال لوکس از خود به نمایش می‌گذارد.

بنابراین، به نظر می‌رسد ام جی سایبر استر طراحی پخته‌تر و با جزئیات بیشتری ارائه می‌دهد، اما نتا جی تی ظاهر مجلل و اسپرتی دارد که قطعاً مورد پسند بسیاری از مشتریان قرار می‌گیرد.

مقایسه مشخصات فنی ام جی سایبرستر و نتا GT
در مورد مشخصات فنی باید گفت که نتا GT دست برتر را در این میان دارد؛ چرا که از دو موتور روی محور جلو و عقب خود بهره می‌برد و در نتیجه نسبت به حریف تک‌موتوره خود توان فنی بیشتری ارائه می‌دهد.

ام جی سایبرستر قوای فنی خود را از موتور نصب‌شده روی محور عقب به قدرت ۳۱۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۴۷۵ نیوتن‌متر دریافت می‌کند. این در حالی است که نتا GT دارای دو موتور با مجموع قدرت ۴۶۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۶۲۰ نیوتن‌متر است که هر چهار چرخ خودرو را به حرکت در می‌آورد. البته باید بدانید که ام جی سایبرستر هم در بازارهای جهانی با نسخه دو موتوره عرضه می‌شود، اما فعلاً اثری از حضور آن در بازار ایران به چشم نمی‌خورد.

به هر حال، نتا جی تی می‌تواند به کمک موتورهای نصب‌شده روی محورهای جلو و عقب خود، شتاب صفر تا صد حدود ۳.۷ ثانیه را به ثبت برساند، اما این رقم برای ام جی سایبر استر معادل ۴.۹ ثانیه است که اگرچه شتاب بسیار بالایی به حساب می‌آید، اما در مقایسه با نتا GT ضعیف‌تر ظاهر می‌شود.

میزان مصرف انرژی این دو خودرو تقریباً برابر و معادل ۱۴ کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر است، اما به دلیل ظرفیت باتری کمتر ام جی سایبر استر، این خودرو برد پیمایشی کمتری با یک مرتبه شارژ ارائه می‌دهد؛ به نحوی که ماشین چینی-انگلیسی حدود ۵۰۱ کیلومتر را با یک مرتبه شارژ باتری ۶۴ کیلووات‌ساعتی خود طی می‌کند، اما نتا GT قادر است نزدیک به ۵۷۰ کیلومتر را به کمک شارژ باتری ۷۸ کیلووات‌ساعتی طی کند. اختلاف وزن این دو خودرو نیز نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم است که عمدتاً مربوط به موتور اضافه نتا جی تی می‌شود.

خودروام جی سایبرسترنتا GT
موتورتک موتور برقی – محور عقب محرکدو موتور برقی – دو محور محرک
ظرفیت باتری۶۴ کیووات ساعت۷۸ کیلووات ساعت
توان خروجی۳۱۰ اسب بخار – ۴۷۵ نیوتن متر۴۶۰ اسب بخار – ۶۲۰ نیوتن متر
گیربکستک سرعته اتوماتیکتک سرعته اتوماتیک
انتقال قدرتعقبتمام چرخ‌ها
شتاب ۰-۱۰۰۴.۹ ثانیه۳.۷ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۱۴ کیلووات ساعت در۱۰۰کیلومتر۱۴ کیلووات در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۹۳ کیلومتربرساعت۱۹۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۸۵۰ کیلوگرم۱۹۵۰ کیلوگرم
حجم باک
ابعاد بدنه۱۳۲۹-۱۹۱۳-۴۵۳۵ میلیمتر۱۴۱۵-۱۹۷۹-۴۷۱۵ میلیمتر
فاصله محوری۲۶۹۰ میلیمتر۲۷۷۰ میلیمتر
حجم صندوق– لیتر– لیتر

وجود موتور الکتریکی قدرتمند و سیستم چهار چرخ محرک در نتا جی تی باعث می‌شود تا این خودرو در مسیرهای لغزنده یا در سرعت‌های بالا، پایداری و هندلینگ و فرمان‌پذیری بهتری نسبت به ام جی دیفرانسیل عقب داشته باشد. اما به هر حال، سایبر استر نیز سواری لذت‌بخشی دارد و به کمک سیستم‌های کنترل کشش و پایداری خود می‌تواند هندلینگ مطلوبی به نمایش بگذارد.

مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی
در مورد نوع طراحی داخلی باید گفت که ام جی سایبر استر علی‌رغم مدرن بودن، کمی به محصولات کلاسیک تمایل پیدا کرده و داشبورد نسبتاً جذاب‌تری ارائه می‌دهد. نوع طراحی کنسول میانی و نوع استفاده از نمایشگرهای مختلف در مقابل راننده باعث شده تا نوعی حس رترو درون کابین این ماشین به وجود بیاید. این خودرو به صورت دو صندلی طراحی شده و تنها می‌تواند دو نفر سرنشین را درون خود جای دهد.

اما نتا جی تی با سبک طراحی داخلی مدرن‌تر وارد میدان شده است و شاید برای افرادی که طرح‌های کلاسیک را می‌پسندند جذابیت کمتری داشته باشد. اما طراحی بسیار زیبا و قابل‌ قبولی دارد که کاملا متناسب سلایق مشتریان نوین است. خوشبختانه استفاده از روکش‌های چرمی و سطوح نرم درون کابین هر دو خودرو به وفور دیده می‌شود که باعث ارتقای کیفیت فضای داخلی آنها شده است.

از لحاظ میزان فضای داخل کابین، نتا جی تی هم فاصله محوری بزرگ‌تری دارد و هم صندلی‌های ردیف عقب را ارائه می‌دهد که اگرچه فضای چندان بزرگی برای سرنشینان بزرگسال در ردیف دوم فراهم نمی‌کند، اما نسبت به ام جی سایبر استر که فاقد صندلی‌های عقب است، کاربردی‌تر به نظر می‌رسد.

مقایسه امکانات و تجهیزات
از لحاظ امکانات رفاهی باید گفت که اکثر تجهیزات پیشرفته‌ای که در خودروهای جدید مشاهده می‌شود، در این دو ماشین اسپرت برقی نیز وجود دارد. مواردی مانند کیسه‌های هوای متعدد، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار هشدار نقطه کور، رادار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار تابلوخوان، رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو همراه با سردکن و گرمکن، تهویه اتوماتیک دوکاناله و… در این خودروها موجود است. با این حال، نتا جی تی از کیسه‌های هوای بیشتر، سیستم اتوپارک و سقف شیشه‌ای بهره می‌برد. اما ام جی سایبر استر نیز دارای سقف بازشو و حالت کانورتیبل است که لذت رانندگی را بسیار افزایش می‌دهد.

خودروام جی سایبرسترنتا جی تی
کروز کنترلدارد (تطبیقی)دارد (تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواندارددارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکدارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهندارددارد
کیسه هوادارد (۴ عدد)دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلودارددارد
سردکن صندلی جلودارددارد
گرمکن صندلی جلودارددارد
شارژر وایرلسدارددارد
دنده پشت فرماننداردندارد
اتوپارکندارددارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفنداردندارد
سقف پانوراماندارد (کانورتیبل)دارد

نتیجه‌گیری: ام جی سایبرستر ارزنده تر است یا نتا GT ؟
در پایان مقایسه نتا GT و ام جی سایبرستر می‌توان گفت که هر دو خودروی اسپرت برقی مورد نظر دارای قابلیت‌های بسیار سطح بالایی هستند که تاکنون در بازار ایران مشابهی نداشته‌ است. به ویژه از لحاظ توان فنی و میزان شتاب در سطح فوق‌العاده‌ای قرار دارند و می‌توانند گزینه‌های جذابی برای جوانان جویای هیجان باشند.

در این بین، به نظر می‌رسد که ام جی سایبر استر به دلیل اعتبار جهانی، طراحی ظاهری مجلل‌تر و کیفیت ساخت بالاتری که احتمالاً نسبتا به حریف خود برخوردار است، می‌تواند گزینه جذابی برای بسیاری از مشتریان ثروتمند ایرانی باشد.

اما نتا یک برند تازه‌تأسیس است که شاید خرید یک محصول گران‌قیمت آن در همین ابتدای کار برای بسیاری از مشتریان با ریسک همراه باشد. با این حال، نتا جی تی یک خودروی کوپه با طراحی جذاب است که صندلی‌های ردیف عقب هم ارائه می‌دهد. از لحاظ توان فنی و شتاب نیز نسبت به حریف برتری دارد، از سیستم چهار چرخ محرک برقی بهره می‌برد و امکانات کمی متنوع‌تر نسبت به ام جی سایبرستر دارد. در نتیجه، از این جهات نسبت به حریف خود کمی برتری نشان می‌دهد و اگر قائله را به نام معروف و بزرگ ام جی سایبرستر نبازد، احتمالاً همچنان می‌تواند نظر بسیاری از هواداران خودروهای برقی کوپه و اسپرت را به خود جلب کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره