نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

کیا ادعا می‌کند «K5 GT» از «ب ام و سری 5» بهتر است!

منبع
پدال
بروزرسانی

پدال/ کیا با انتشار ویدئویی، نشان می‌دهد که سدان K5 GT هم در شتاب و هم در هندلینگ عملکرد بهتری نسبت به ب‌ام‌و ۵۳۰i دارد.
 
ب‌ام‌و سری ۵ دهه‌ها است که معیار کلاس خود از لحاظ هندلینگ و پویایی بوده است تا جایی که حتی بسیاری از سدان‌های لوکس هم‌رده هم در پس آن قرار می‌گیرند. بااین‌حال، کیا در حرکتی جسورانه، اقدام به مقایسهٔ سدان K5 با سری ۵ کرده است. این شرکت کره‌ای با انتشار ویدئویی که نشان می‌دهد K5 نه‌تنها شتاب بهتری نسبت به سری ۵ دارد بلکه از هندلینگ بهتری هم برخوردار است، سعی دارد اثبات کند که سدان میان سایز خود از سدان لوکس باواریایی‌ها بهتر است. در این کلیپ کوتاه، K5 GT در مسابقه‌های درگ و پیچیدن به مصاف ب‌ام‌و ۵۳۰i رفته است.

سدان کیا به یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. در سمت دیگر، ۵۳۰i از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. برخلاف سدان کره‌ای‌ها، در اینجا نیروی موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. در مسابقهٔ درگ، کیا سریع‌تر عمل می‌کند و ظرف ۵.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که ب‌ام‌و این کار را در ۵.۵ ثانیه انجام می‌دهد. البته اختلاف ۰.۱ ثانیه‌ای شتاب بین دو خودرو بسیار جزئی است ولی باید توجه داشت که K5 تنها حدود ۳۴ هزار دلار قیمت دارد درحالی‌که قیمت پایهٔ ۵۳۰i از نزدیک ۶۰ هزار دلار آغاز می‌شود؛ بنابراین، شتاب گیری سریع‌تر یک سدان میان سایز اقتصادی از سدان لوکسی که با شعار لذت محض رانندگی به بازار عرضه می‌شود قابل‌توجه خواهد بود.

همین داستان در آزمون پیچیدن هم تکرار می‌شود یعنی جایی که همیشه نقطهٔ قوت ب‌ام‌و بوده است. K5 GT در آزمایش پرفورمنس در پیچ، شتاب جانبی بالاتری را نسبت به ۵۳۰i ثبت می‌کند. این عدد برای کیا ۰.۹۳ جی و برای ب‌ام‌و ۰.۹۰ جی است. البته هرچند این اعداد نشان می‌دهد که از لحاظ فنی K5 هندلینگ و چسبندگی بهتری دارد ولی این آزمایش احساس فرمان و بازخورد خودرو را نشان نمی‌دهد یعنی چیزهایی که برای علاقه‌مندان به رانندگی اهمیت دارد. علاوه بر این، مقایسهٔ K5 GT با ۵۳۰i مثل مقایسهٔ سیب و پرتقال است و منطقی نخواهد بود زیرا این‌ها نه‌تنها خودروهای بسیار متفاوتی هستند بلکه در سگمنت‌های متفاوتی هم حضور دارند و خریداران متفاوتی را هم هدف قرار داده‌اند. بااین‌حال، این آزمون‌ها نشان می‌دهد که یک کیای اقتصادی می‌تواند به‌خوبی یک ب‌ام‌و شتاب بگیرد یعنی کاری که خیلی‌ها باور نمی‌کنند یک خودروی ارزان‌قیمت بتواند انجام دهد.

همچنین کیا خودش این آزمایش را انجام نداده بلکه توسط AMCI Testing انجام شده که یک شرکت مستقل تحقیقاتی خودرویی چهل‌ساله است و تلاش می‌کند در آزمون‌های خود بی‌طرفانه عمل کند. بنابراین، با توجه به ویدئویی که سازندهٔ کره‌ای منتشر کرده است، K5 GT هرچند رقیب سری ۵ نیست اما به‌اندازهٔ یک ب‌ام‌و رانندگی هیجان‌انگیزی دارد. این اما اولین باری نیست که کیا چنین تبلیغاتی را انجام می‌دهد زیرا قبلاً هم کراس‌اوور الکتریکی EV6 GT را در برابر تعدادی سوپراسپرت قدرتمند قرار داده بود. در آن ویدئو، هرچند EV6 GT برنده نشد ولی قدرت کراس‌اوور الکتریکی کیا را در برابر سوپرکارهایی مثل فراری کالیفرنیا و پورشه ۹۱۱ نشان داد.

مقایسۀ مشخصات فنی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir