نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی موتورسیکلت BMW R 18 Roctane مدل 2023

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بررسی موتورسیکلت BMW R 18 Roctane مدل 2023

آخرین خودرو/ مدل Roctane بگر یک افزودنی چشمگیر به خانواده بزرگ موتورسیکلت‌های کروزر R 18 بی‌ ام‌ و است، اما بسیاری از مخاطبان هدف همچنان هارلی دیویدسون را ترجیح می‌دهند. موتورسیکلت‌های بگر آمریکایی مانند Harley-Davidson Street Glide یا Indian Springfield در ایالات متحده به دلیل ترکیب انجین دوقلوی V شکل بزرگ، سبک کروزر آرام، راحتی در سفر و کاربرد سبدهای جانبی، بسیار محبوب هستند. تلاش بی‌ ام‌ و برای ارائه چنین موتوری قابل تقدیر است و ساخت آن با مهارت اجرا شده، اما در نهایت اگر کسی به دنبال این نوع موتورسیکلت است، احتمالاً به نسخه اصلی آمریکایی آن نیاز دارد. مگر اینکه شما یک طرفدار بی‌ ام‌ و باشید که به دنبال یک بگر باشید، در این صورت، Roctane نزدیک به حد کمال است.
 
بررسی طراحی
اصرار بی‌ام‌و برای رقابت با برندهای کلاسیک کروزر آمریکایی مانند هارلی دیویدسون و ایندین ادامه دارد. ابتدا R 18 با یک انجین دوقلو 1800 سی‌سی با خنک‌ کنندگی هوا، به میدان آمد که توانایی و ویژگی‌های آن با سبک‌های آمریکایی‌ها رقابت می‌کرد و همچنان طراحی، کیفیت و فناوری بی‌ ام‌ و را حفظ کرده بود. بی‌ ام‌ و در سال 2021 مدل R 18 Classic، شبیه به Harley Road King، و R 18B شبیه به Street Glide را معرفی کرد و در سال 2022 مدل Transcontinental، که الهام گرفته از هارلی الکترا گلاید و ایندین رود مستر بود، به بازار آمد. جدیدترین مدل، R18 Roctane است که شاید بیشترین حالت تهاجمی را داشته باشد و به خوبی هم این کار را انجام داده است. به‌ طور خلاصه، R 18 در تمام نسخه‌هایش و به‌ ویژه در فرم جدید بگر Roctane، موتورسیکلتی با کیفیت و به سبک طراحی خاص خود است.

بررسی وضعیت رانندگی
با وجود فرم کروزر و صندلی کم ارتفاع، وضعیت رانندگی روکتان کاملاً عمودی است و پاهایتان در زیرتان قرار می‌گیرد، به دلیل موقعیت سیلندرهای بزرگ موتور باکسر. در مدل‌های قبلی R 18 موقعیت پدال‌ها مشکلی نداشت، اما در Roctane با چرخ جلوی ۲۱ اینچی و دستگیره‌های چاپری، بیشتر حس می‌کنید که باید پاهایتان را جلوتر قرار دهید، اما نمی‌توانید.
به جای آن، پدال‌های کوچک نزدیک به سیلندرها قرار دارند و باید از سیستم تغییر دنده پاشنه-پنجه استفاده کنید. این وضعیت ایده‌آل و راحت یا آرامش‌بخش هم نیست و به نظر می‌رسد موتور باکسر انتخاب مناسبی برای یک کروزر نبوده است؛ چرا که قابلیت استفاده از پدال‌های بلند جلویی در این موتور وجود ندارد.

بررسی میزان کاربردپذیری
پیکربندی بگر Roctane هرگز به اندازه یک تورر اسپرت اروپایی یا مشابه آن عملی نخواهد بود، یا حتی به اندازه مدل R 18 B که مجهز به یک فلاپ است. اما مقداری از قابلیت‌های عملی به لطف سبدهای جانبی و صندلی دو نفره وجود دارد، که فضای کافی برای نفر دوم و مقداری چمدان برای یک سفر آخر هفته فراهم می‌کند. البته به شرطی که سفر خیلی طولانی نباشد. با توجه به قیمت بالای موتورسیکلت و وزن آن، مطمئناً یک موتورسیکلت کاربردی روزمره یا شهری نیست.

بررسی عملکرد فنی و ترمز
موتور باکسر 1802 سی‌سی بزرگ و پرقدرت است و انتقال قدرت به وسیله شفت محرک به یک عنصر مهم تبدیل شده که مانند همه چیز دیگر، تأثیرگذار و زیبا تمام شده است. همچنین سه حالت رانندگی با نام‌های کمی عجیب Rain (باران)، Rock (سنگ) و Roll (حرکت) وجود دارد که حالت Rock تیزترین آن‌ هاست. دیسک‌های دوقلوی جلو به همراه یک دیسک عقب و ABS به اندازه کافی مؤثر هستند، اما همچنان از وزن بزرگ موتور غافل نمی‌شوید. در شرایط لغزنده، حتی با وجود ABS، گاهی احساس می‌کنید که موتور از جلو به جلو رانده می‌شود. با این حال، به‌طور کلی شکایتی وجود ندارد.

سواری و هندلینگ
با وجود وزن سنگین و دستگیره‌های چاپری، Roctane به‌ مراتب بهتر از آنچه انتظار می‌رود، هندلینگ مناسبی دارد. موتور باکسر باعث شده وزن به خوبی تقسیم شود، سواری نرم و کنترل‌ شده‌ای دارد و در مجموع نتیجه نهایی به‌ طور شگفت‌ آوری قابل کنترل است. دوشاخه جلو ۴۹ میلی‌متری و غیرقابل تنظیم، چرخ ۲۱ اینچی سبک‌تر را نگه می‌دارند و فرمان‌ دهی نسبتاً چابکی ارائه می‌دهد، اما Roctane همچنان به‌ طور غیرقابل انکاری بزرگ و سنگین است.

بررسی قابلیت اطمینان
با وجود اینکه یک مدل جدید است، Roctane نسخه‌ای از پلتفرم R 18 با موتور 1802 سی‌سی است که اولین بار در سال 2020 معرفی شد و تاکنون هیچ مشکل قابل توجهی از نظر قابلیت اطمینان نداشته است. به علاوه، این موتور یک ب ام‌ و است که با کیفیت و قابلیت اطمینان مشهور این برند عرضه می‌شود و Roctane نیز یک مدل پرمیوم با کیفیت ساخت و جزئیات عالی است.

تجهیزات
اگرچه Roctane یک مدل پرمیوم بی‌ام‌و است، اما یک کروزر مینیمالیستی هم هست. تجهیزات شامل صفحه نمایش تک‌ گانه R18 است که در داخل چراغ جلو نصب شده و به سبک کلاسیک-کروزر طراحی شده است. پنل مرکزی هم در سرعت‌سنج آنالوگ تمام چراغ‌های هشداردهنده و یک نمایشگر دیجیتال LCD را شامل می‌شود.

جمع‌بندی
اگر به سبک بگر علاقه دارید و بی‌ ام‌ و می‌خواهید، Roctane از نظر عملکرد و هندلینگ با رقبای آمریکایی خود مطابقت دارد و از نظر امکانات، گزینه‌ها و قیمت حتی آن‌ها را شکست می‌دهد و بدون شک موتورسیکلت بهتری است. در نتیجه، باید از بی‌ام‌و به خاطر تلاش موفقش قدردانی کرد که در عین حال به میراث و هویت خود وفادار مانده است. با این حال، بسیاری از افراد همچنان احتمالاً یک بگر اصیل آمریکایی را ترجیح می‌دهند.

قیمت تولید کننده: ۱۸,۶۹۵ دلار 
موتور: باکسر، خنک شونده با هوا/روغن، ۲ سیلندر، ۴ سوپاپ 
حجم موتور: ۱۸۰۲ سی‌سی 
قدرت: ۹۱ اسب بخار در ۴۷۵۰ دور در دقیقه؛ ۱۵۷ نیوتن‌ متر گشتاور در ۳۰۰۰ دور در دقیقه 
جعبه دنده: ۶ سرعته، کلاچ تک‌ صفحه‌ای خشک، مش ثابت 
زاویه جلو: ۳۲.۷ درجه 
وزن (با سوخت): ۳۷۴ کیلوگرم 
ارتفاع صندلی: ۷۲ سانتی‌متر 
ظرفیت سوخت: ۱۶ لیتر 
نوع سوخت: سوخت با اکتان بالا 
رنگ‌ها: مشکی طوفانی متالیک، خاکستری معدنی مات متالیک، منهتن متالیک مات

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir