نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی موتورسیکلت دوکاتی هایپر موتارد ۶۹۸ مونو

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بررسی موتورسیکلت دوکاتی هایپر موتارد ۶۹۸ مونو

آخرین خودرو/ با نیمه‌ای از انجین یک سوپر بایک در قلب خود، موتور تک‌ سیلندر جدید سوپر موتوی Ducati همان‌طور که انتظار می‌رفت، وحشی، شگفت‌انگیز و بی‌نظیر است. شاسی‌های الهام‌ گرفته از موتورسیکلت‌ های آفرود و موتورهای تک‌ سیلندر قوی و تهاجمی باعث می‌شود که سوپر موتوها برای همه مناسب نباشند و از نظر عملیاتی محدود شوند، اما سواری با آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. تفسیر کاملاً جدید دوکاتی از این سبک، استانداردهای عملکرد و مشخصات (و قیمت) را بالا می‌برد، در حالی که تجهیزات الکترونیکی دوست‌ دار مبتدیان، این موتورسیکلت را برای افراد بیشتری در دسترس قرار می‌دهد. البته این نوع موتورسیکلت هنوز هم به یک قشر خاص از موتورسواران تعلق دارد.
 
بررسی طراحی
سوپر موتوها که در ابتدا موتورسیکلت‌های آفرود با تایرهای خیابانی بودند، به دلیل وزن کم، کنترل چابک و عملکرد قدرتمند موتور تک‌ سیلندر خود محبوب هستند، اما بیشتر برای مخاطبان خاصی جذابیت دارند. در حالی که دوکاتی در Hypermotard 698 به این قالب پایبند مانده، طراحی کاملاً جدیدی ارائه داده که استانداردهای سوپر موتو را در هر جنبه‌ای بالا می‌برد.

این موتور یک پیشرانه کاملاً جدید، شاسی لوله‌ای فولادی، اجزای با مشخصات بالا، الکترونیک پیشرفته و طراحی جذاب Ducati دارد. نتیجه یک سوپر موتوی بی‌نظیر است که به اصول خود وفادار مانده و احتمالاً ارزش هزینه بیشتر را دارد. با این حال، همان‌طور که انتظار می‌رود، کارایی و جذابیت ظاهری آن همچنان محدود است، به‌ ویژه با این قیمت.

بررسی وضعیت نشستن
موتورسیکلت Hypermotard 698 با وزن تنها ۱۵۸ کیلوگرم، چابک، باریک و سبک است، اما همچنین بلند، راست‌ قامت و به‌ نوعی ترسناک به نظر می‌رسد. دلیل این ترسناک بودن بیشتر به ارتفاع صندلی ۹۰۴ میلی‌متری آن مربوط می‌شود که ممکن است برای موتورسواران کوتاه‌ قد دافعه ایجاد کند، هرچند نسخه‌ای با ارتفاع کمتر ۸۸۹ میلی‌متر به‌عنوان گزینه اضافی در دسترس است. این صندلی آن‌ قدر باریک است که حتی برای مسافت‌های طولانی نیز راحتی چندانی فراهم نمی‌کند، گرچه همین مسئله نشان‌دهنده هدف اصلی این موتورسیکلت است.

علاوه بر این، موتورسوار کاملاً در معرض محیط قرار می‌گیرد و هیچ محافظتی در برابر باد ندارد. البته در مسیرهای پرپیچ و خم شهری یا جاده‌های روستایی، هیچ‌کدام از این موارد اهمیتی ندارد و ۶۹۸ به‌ طرز شگفت‌ انگیزی سبک، چابک و سرگرم‌کننده است. البته برای موارد دیگر چندان کارآمد نیست.

بررسی کارایی عملی
در حالی که وسوسه‌برانگیز است که تنها یک امتیاز به آن بدهیم، بیایید هایپر موتارد را در بافت کلی بررسی کنیم. بله، این موتورسیکلت در اتوبان‌ها فاجعه است، نمی‌تواند سرنشین یا بار حمل کند، جاده‌های سریع را دوست ندارد، تجهیزات زیادی ندارد و گران است. اما از طرف دیگر، وقتی با سرعت در شهر یا در جاده‌های پیچ‌دار می‌رانید، احتمالاً هیچ موتوری لذت‌ بخش‌ تر از این وجود ندارد. و این خلاصه‌ای از داستان کارایی هایپر موتارد است که برای مخاطب هدف کاملاً مناسب است. اما اگر به دنبال موتوری با کارایی بیشتر هستید، باید به جای دیگری نگاه کنید.

نوع عملکرد فنی و ترمزها
قلب ۶۹۸ پیشرانه جدید Superquadro Mono Ducati است، که اساساً نیمی از موتور V-twin سوپر بایک Panigale ۱۲۹۹ است و قدرتمندترین موتور تک‌ سیلندر تولیدی تا به امروز محسوب می‌شود. این موتور پیستون عظیم ۱۱۶ میلی‌متری (رکورد دیگر برای یک تک‌ سیلندر تولیدی) با کورس بسیار کوتاه ۶۲.۴ میلی‌متر و نسبت تراکم ۱۳.۱:۱ دارد که توانایی تولید ۷۷.۵ اسب‌ بخار در ۹,۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور حداکثری ۶۳ نیوتن‌ متر را دارد.

برای یک موتور تک‌سیلندر، نسبتاً پر دور و روان است و در نسخه RVE با سیستم تعویض دنده سریع و الکترونیک پیشرفته، تجربه رانندگی را کمتر خشن می‌کند. که این هم خوب است، زیرا در حالت اسپرت، موتور بسیار تهاجمی و ناپایدار است و در دورهای زیر ۴,۰۰۰ کمی قدرت ندارد، حتی اگر از بسیاری از سوپرموتوها پیچیدگی بیشتری داشته باشد. از نظر ترمز، وزن کم آن به این معناست که تنها یک دیسک بزرگ نیاز است که با یک کالیپر مونو‌بلاک برمبو مخصوص سوپربایک همراه شده و سیستم ABS جدید Ducati نیز کمک می‌کند. این موارد بیش از حد کافی به نظر می‌رسد.

بررسی سواری و هندلینگ
وزن بسیار کم، تعلیق چند‌مرحله‌ای و قابل تنظیم، و تایرهای پهن و چسبنده به‌گونه‌ای ترکیب شده‌اند که هندلینگ را به‌طرز قابل توجهی بهتر از تقریباً هر چیز دیگری می‌کند و در عین حال سواری نرم و کنترل شده‌ای را فراهم می‌آورد. این ویژگی‌ها، به‌علاوه عملکرد قدرتمند و مستعد فرمان، جذابیت سوپرموتو را به خوبی خلاصه می‌کند. البته طرف دیگر آن، پایداری محدود و کمبود حس امنیتی است که در موتورسیکلت‌های تورینگ بزرگ و راحت وجود دارد. اما هیچ‌کس انتظار ندارد سوپرموتو همه‌چیز را با هم داشته باشد.

قابلیت اطمینان و دوام فنی
تشخیص این موضوع کمی دشوار است. همان‌طور که گفته شد، ۶۹۸ بر پایه یک موتور تک‌ سیلندر جدید ساخته شده که بالاترین عملکرد در نوع خود را دارد و همچنین از یک موتور V-twin سوپر بایک با عملکرد بالا مشتق شده است. با این حال، امروزه دوکاتی از لحاظ قابلیت اطمینان بسیار بی‌ نقص عمل می‌کند و با توجه به اینکه موتور V-twin Superquadro بیش از هشت سال است که وجود دارد، نسخه تک‌ سیلندر آن نیز باید عملکرد مناسبی داشته باشد. با در نظر گرفتن همه این موارد، انتظار می‌رود که Ducati جدید به‌ عنوان یک اسباب‌بازی گران‌قیمت مراقبت شود و دلیلی برای نگرانی عمده وجود ندارد.

بررسی تجهیزات
سوپر موتوها به‌ طور کلی ماشین‌هایی ساده و حداقلی هستند، اما ۶۹۸ سطح جدیدی از تجهیزات را ارائه می‌دهد، حتی اگر نتواند با پیچیدگی موتورسیکلت‌های تورینگ یا اسپرت بالا رقابت کند. برای این سبک، تجهیزات آن بسیار چشمگیر است و شامل حالت‌های قدرت، ABS پیشرفته با قابلیت لغزش ترمز، کنترل ویل‌ زدن Ducati، کنترل ترمز موتور، کنترل کشش Ducati، لانچ‌ کنترل و در نسخه RVE، تعویض دنده سریع  می‌شود. علاوه بر این، نمایشگر دیجیتال کوچک ۳.۸ اینچی به‌ طرزی شگفت‌ انگیز همه اطلاعات لازم را در خود جای داده است.

جمع‌بندی
اگر به جذابیت سوپر موتوها نیاز دارید، احتمالاً درک آن برای شما سخت خواهد بود! اما در روز مناسب، آن‌ها می‌توانند یکی از سرگرم‌ کننده‌ ترین، پرهیجان‌ترین و چابک‌ترین تجربه‌های موتورسیکلت‌ سواری را ارائه دهند. Hypermotard 698 با موتور پیشرو در کلاس خود، یکی از بهترین‌هاست و دارای حالت‌های الکترونیکی است که آن را برای مبتدیان و طیف وسیع‌تری از موتورسواران مناسب‌تر می‌کند. البته هنوز برای همه نیست و قطعاً ارزان هم نیست، اما بسیار لذت‌بخش، باکیفیت و تجربه‌ای متفاوت از سایر موتورسیکلت‌هاست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir