ایده ای عجیب و غریب از گوگل؛ در اختیار گرفتن کنترل خودرو در صورت رانندگی بد
آخرین خودرو/ امروزه خودروهای مدرن به انواع فناوریهای نظارتی مجهز شدهاند و سیستمهای کمک راننده اطلاعات مختلفی نظیر سرعت، شتاب، ترمز و حرکات مختلف وسیله نقلیه را ثبت و پردازش میکنند. اما این دادهها در نهایت به کجا میروند؟ این موضوعی بحثبرانگیز است که اخیراً با اتفاقات رخ داده برای تویوتا، هوندا، هیوندای و جنرال موتورز باعث بروز حساسیتهای زیادی شده است.
به گزارش آخرین خودرو، حالا به نظر میرسد که گوگل نیز به این حوزه علاقه پیدا کرده است. غول دنیای فناوری اخیراً از طریق شرکت ویمو، گواهی اختراعی را برای یک نرمافزار به ثبت رسانده که قصد دارد رفتار راننده را تحلیل کرده و رانندگان پرخطر را شناسایی کند. در این گواهی که در قالب سندی ۲۵ صفحهای منتشر شده، عباراتی مثل شناسایی رفتارهای «غیرعادی» رانندگان و سناریوهای «اصلاحی» آمده است.
سیستم تشخیص رانندگان پرخطر؛ از هشدار تا کنترل کامل خودرو
گوگل در گواهی ثبت اختراع خود برای مواردی که رفتار راننده غیرعادی تشخیص داده شود، سناریوهای مختلفی را ارائه کرده است. سادهترین سناریو هشدارهای صوتی و تصویری است که به راننده گوشزد میکند تا احتیاط بیشتری به خرج دهد. این سیستم حتی میتواند سایر خودروهای اطراف را نیز از رفتارهای خطرناک راننده مطلع کند. اما جالبتر این است که سیستم ابداعی گوگل ممکن است کنترل خودرو را برای مدتی نامعلوم در اختیار بگیرد.
موارد استفاده دیگری از این فناوری در گواهی مورد بحث ذکر شده است. به عنوان مثال، اگر راننده به طور مداوم تصمیمات اشتباه بگیرد، سیستم میتواند آزمایشهایی برای ارزیابی عملکرد درست و یا کالیبره کردن تنظیمات خودرو انجام دهد. همچنین، سیستم قادر است سبک رانندگی فرد را در طول زمان یاد گرفته و از آن به عنوان مبنایی برای شناسایی مشکلات احتمالی استفاده کند.
آیا گوگل هم به دادههای شما علاقه مند است؟
اگرچه در این گواهی ثبت اختراع مستقیماً به فروش داده یا استفاده از آن برای توسعه نرمافزارهای بیشتر اشاره نشده، اما با توجه به خبرهای اخیر مبنی بر فروش دادههای کاربران توسط خودروسازان، میتوان حدس زد که گوگل نیز ممکن است اهداف مشابهی داشته باشد.
ناگفته نماند ثبت گواهیهای اختراع اغلب به منظور تثبیت یک ایده برای استفاده احتمالی در آینده بوده و لزوماً به معنای عملی شدن فوری آنها نیست. بنابراین، بعید به نظر میرسد که این فناوری در آینده نزدیک پیادهسازی شود، به خصوص که در حوزههای حقوقی نیز چالشهای فراوانی برای تعیین زمان و شرایط دخالت سیستم وجود دارد.