بروز آوری مازراتی بای توربوی مدل ۱۹۸۳ با طراحی مدرن و پیشرانه جدید
آخرین خودرو/ بازسازی خودروهای کلاسیک قدیمی و تجهیز آنها به پیشرانه های مدرن، اخیراً به یک روند پرطرفدار تبدیل شده و شرکتهای مختلفی اکنون در این زمینه فعالیت میکنند. یکی از این شرکتها «مودنا اتومبیلی» است که مقر آن در ایتالیا قرار دارد. این شرکت در پروژه جدید خود به سراغ یک دستگاه مازراتی بای توربو (Biturbo) مدل ۱۹۸۳ رفته و آن را به پیشرانه الکتریکی مجهز کرده است.
طراحی بیرونی
پروژه شرکت مودنا اتومبیلی اکنون با نام بای توربو شامال (Shamal) شناخته میشود. این کوپه نمادین تا حد زیادی به مدل اصلی وفادار باقی مانده است. در این بین المانهایی مثل اسپویلر مقابل شیشه جلو، و فرم گلگیرهای عقب جدید بوده و جلو پنجره و ورودیهای هوا مطابق با سلیقه طراحان مودنا اتومبیلی تغییراتی را تجربه کردهاند. چراغها هم حالا از نوع LED هستند.
در نمای عقب هم تغییراتی به چشم میخورد. چهار خروجی اگزوز حاضر در مدل اصلی حفظ شده، ولی در بین آنها یک دیفیوزر حجیم قرار دارد. همانند چراغهای جلو، طراحان مودنا اتومبیلی در چراغهای عقب نیز تغییراتی اعمال کرده و از تکنولوژی LED کمک گرفتهاند. روی صندوق عقب یک اسپویلر بزرگ وجود دارد که با هنرمندی تمام با بدنه ادغام شده است. بد نیست اشاره کنیم که بسیار از قطعات جدید به کار رفته در مازراتی بای توربو شامال جنسی از فیبرکربن دارند.
شرکت مودنا اتومبیلی فعلاً تصویری از کابین پروژه جذاب خود منتشر نکرده است. انتظار میرود استفاده از صندلیهای جدید و اسپرت و نصب نمایشگرهای دیجیتال به جای نشان دهنده های آنالوگ بخشی از تغییرات موجود در فضای داخلی باشند.
مشخصات فنی مازراتی بای توربو شامال
در بخش فنی مازراتی بای توربو شامال ارتقا یافته توسط مودنا اتومبیلی، بسیاری از اجزای خود را از گیبلی به ارث برده است. در زیر کاپوت این ماشین زمان، همان موتور ۳ لیتری V6 قرار دارد. این موتور توئین توربو میتواند ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. نیروی این موتور قدرتمند از طریق گیربکس ۸ سرعته ساخت ZF به سمت چرخها ارسال میشود.
وظیفه متوقف کردن مازراتی بای توربو شامال به سیستم ترمز برمبو محول شده، این سیستم در جلو و عقب شامل دیسکهای ۱۳.۵ و ۱۳ اینچی میشود. در سیستم تعلیق این خودرو نیز تغییراتی صورت گرفته و طراحی اجزا و کمک فنرهای به کار رفته جدید هستند. رینگهای استاندارد هم جای خود را به رینگهای ۱۸ اینچی مدرن دادهاند.
قیمت و زمان تولید
با تضمیم مودنا اتومبیلی از مازراتی بای توربو شامال فقط ۳۳ دستگاه تولید خواهد شد. مشتریان این کوپه زیبا و متمایز امکان شخصیسازی خیلی بالایی را خواهند داشت، البته به شرطی که با قیمت ۶۳۸ هزار دلاری کنار بیایند! انتظار میرود تولید این خودرو از بهار ۲۰۲۵ آغاز شود.