مقایسه بایک X7 با دیگنیتی پرستیژ؛ سرشاخ شدن چینیهای پرمدعا در ایران
آخرین خودرو/ بایک X7 و دیگنیتی پرستیژ دو کراس اوور مونتاژی هستند که در بازار خودروی کشور رقابت می کنند. در این مطلب به مقایسه این دو می پردازیم.
کراساوورهای سایز متوسط با توجه به قابلیتهای خانوادگی و چندمنظورهای که دارند، امروزه یکی از پرطرفدارترین سگمنتهای خودرویی در جهان و بهتدریج در ایران محسوب میشوند. دیگنیتی پرستیژ و بیجینگ X7 دو نمونه از محصولات چینی هستند که میتوانند در رنج قیمتی خود از گزینههای مناسب بازار بهحساب آیند.
در ادامه به مقایسه بایک X7 با دیگنیتی پرستیژ میپردازیم تا بدانید که این دو خودرو نسبت به هم چه مزایا و معایبی دارند و کدام یک میتواند انتخاب بهتری برای کاربران با سلایق و نیازهای مختلف باشد.
درباره بایک X7 و دیگنیتی پرستیژ
خودرو بایک X7، کراساوور سایز متوسط از محصولات کمپانی بیجینگ اتو است که با نام بیجینگ X7 نیز شناخته میشود. این شاسیبلند چینی ابتدا در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و نسخه فیسلیفت آن نیز از سال ۲۰۲۳ در بازار موجود است. شرکت ماموت ابتدا قصد داشت این خودرو را با نام تیارا پرایم عرضه کند اما پس از شروع همکاری با دیار خودرو تصمیم گرفت تا مونتاژ بایک X7 را با همین نام اصلی به دیار خودرو بسپارد تا در سال ۱۴۰۳ تولید آن در ایران آغاز شود.
اما دیگنیتی پرستیژ، نسخه قویتر نسبت به مدل پرایم است که از سال ۱۳۹۹ در بازار ایران حاضر بود. دیگنیتی پرستیژ که با نام اصلی دانگفنگ iX5 شناخته میشود، نسبت به مدل اولیه از لحاظ فنی کاملاً تغییر کرده تا بتواند انتقادات نسبت به دیگنیتی پرایم را به حداقل برساند و محبوبیت بیشتری در بازار ایران کسب کند. گروه خودروسازی بهمن مسئولیت مونتاژ و عرضه این ماشین چینی را در کشورمان بر عهده دارد.
ویدیوی معرفی بایک X7
ویدیوی معرفی دیگنیتی پرستیژ
طراحی بدنه بایک X7 و دیگنیتی پرستیژ
نقطه قوت اصلی خودرویی همچون دیگنیتی پرایم و پرستیژ، ظاهر کوپهمانند و هیبت نسبتاً بزرگ آنها بود که باعث شد تا در بازار کمتنوع ایران، بهویژه در دورانی که واردات خودرو ممنوع بود، این دست از محصولات بهمن موتور بسیار پرطرفدار شوند. انحناهای جذاب بدنه، بهویژه شیب انتهایی سقف و حالت کوپه این خودرو، باعث شد تا طرفداران زیادی پیدا کند.
اما به هر حال، سبک طراحی دیگنیتی نسبت به بایک X7 کمی قدیمیتر به نظر میرسد، بهویژه از لحاظ نمای جلویی که بایک X7 فرم مدرن و مطابق با استانداردهای روز را ارائه میدهد، ولی چهره دیگنیتی پرستیژ و نمای عقب آن به اندازه محصول جدید دیار خودرو مدرن احساس نمیشود.
بنابراین، میتوان گفت هر دو کراساوور مورد نظر جذابیتهای زیادی در طراحی بدنه دارند، اما بایک X7 کمی مدرنتر و احتمالاً خوش پرستیژتر به نظر خواهد رسید.
مقایسه مشخصات فنی بایک X7 با دیگنیتی پرستیژ
دیگنیتی پرستیژ به این دلیل به بازار ایران آمد که مدل پرایم از لحاظ قدرت فنی و چابکی خیلی مورد پسند مشتریان ایرانی قرار نگرفته بود. بنابراین، موتور ۲ لیتری توربو شارژ به همراه گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به این خودرو کمک کرد تا در نسخه پرستیژ بتواند تمام انتقادهایی که پشت سر قوای فنی خانواده دیگنیتی زده میشد را رفع کند.
قدرت دیگنیتی پرستیژ به کمک موتور ۲ لیتری حدود ۲۲۸ اسب بخار و گشتاور آن ۳۵۵ نیوتنمتر است که به چرخهای جلو میرسد. شتاب صفر تا صد این خودرو نزدیک به ۱۰ ثانیه برآورد شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
اما بایک X7 از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ خود حدود ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۵ نیوتنمتر گشتاور به دست میآورد که از طریق گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. ممکن است احساس کنید که موتور ضعیفتر شتاب پایینتری به همراه دارد، اما در مورد بایک X7 باید بدانید که این خودرو حدود ۲ ثانیه یا بیشتر نسبت به دیگنیتی پرستیژ شتاب بهتری دارد.
دلیل این موضوع را میتوان در گیربکس دو کلاچ تند و تیز و البته حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن کمتر دانست. مصرف سوخت ۶.۸ لیتری نیز باعث کاهش مراجعه صاحبان بایک X7 به پمپ بنزین میشود. سیستم تعلیق مولتیلینک برای قسمت عقب، به حفظ تعادل و کاهش تکانهای عرضی این دو کراساوور خوشهیکل چینی کمک کرده و موجب ارتقای هندلینگ آنها میشود.
خودرو | بایک X7 | دیگنیتی پرستیژ |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۲ لیتر |
توان خروجی | ۱۸۸ اسب بخار – ۳۰۵ نیوتن متر | ۲۲۸ اسب بخار – ۳۵۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | جلو | جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۷.۸ ثانیه | ۱۰ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۸.۲ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۰۰ کیلومتربرساعت | ۱۹۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۶۵۰ کیلوگرم | ۱۸۰۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۶۰ لیتر | ۷۰ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۷۱۵-۱۸۹۲-۴۷۴۵ میلیمتر | ۱۶۵۵-۱۸۷۵-۴۷۶۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۸۰۰ میلیمتر | ۲۸۳۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۱۰ لیتر | ۷۸۰ لیتر |
مقایسه کابین و فضای داخلی
از لحاظ طراحی داخلی و میزان فضای کابین، دیگنیتی پرستیژ و بایک X7 هر دو شرایط مساعدی دارند. با کمی دقت بیشتر متوجه میشوید که فضای داخلی بایک X7 به دلیل برخورداری از المانهای مدرن و سادگی آیندهنگرانهای که امروزه در بسیاری از طراحیهای داخلی خودروها دیده میشود، نسبت به دیگنیتی پرستیژ کمی نوین و مدرنتر احساس میشود. بهویژه در بخش کنسول تعویض دنده بین صندلیهای جلو، این اختلاف طراحی بیشتر به چشم میآید.
کیفیت متریال استفاده شده در فضای داخلی این دو خودرو نیز مناسب است، اما بایک X7 به دلیل بهروزرسانیهایی که اخیراً روی آن انجام شده، کیفیت داخلی بیشتری ارائه میدهد. در نتیجه، احتمالاً هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ طراحی، بایک X7 به دلیل نوآوری بیشتر و اصلاحات در نسخه فیسلیفت ۲۰۲۳، میتواند نسبت به دیگنیتی پرستیژ فضای داخلی لذتبخشتری فراهم کند.
گنجایش داخل کابین هر دو خودرو، به دلیل سایز و ابعاد آنها، کاملاً جادار است؛ بهطوریکه پنج سرنشین بلندقد میتوانند بهراحتی از فضای این دو شاسیبلند شهری چینی استفاده کنند. در مورد میزان فضای صندوق عقب نیز دیگنیتی پرستیژ حدود ۷۸۰ لیتر ظرفیت در پشت صندلیهای عقب خود دارد که بایک X7 با ظرفیت ۴۱۰ لیتری، محدودیت بیشتری در این بخش خواهد داشت.
تنوع تجهیزات و امکانات بایک X7 و دیگنیتی پرستیژ
سطح تجهیزات دیگنیتی پرستیژ قابل قبول است، اما زمانی که نوبت به برخورداری از سیستمهای جدید مانند کروز کنترل تطبیقی و انواع رادارهای هشداردهنده و دستیار رانندگی نیمهخودکار میرسد، این محصول بهمن موتور در مقایسه با بایک X7 حرف چندانی برای گفتن ندارد.
بنابراین اگر به امکانات ایمنی فعال و مدرن مانند ترمز اضطراری خودکار، رادار هشدار نقطه کور، رادار تشخیص تصادف از جلو، رادار حفظ خط و سایر تجهیزات مشابه اهمیت میدهید، قطعاً بایک X7 انتخاب بهتری خواهد بود. جدول زیر جزئیات بیشتری در رابطه با نوع تجهیزات این دو خودرو ارائه میدهد.
خودرو | بایک X7 | دیگنیتی پرستیژ |
کروز کنترل | دارد (تطبیقی) | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان – هشدار نقطه کور | دارد | ندارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | دارد | ندارد |
ترمز خودکار اضطراری | دارد | ندارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | دارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | دارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۴ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | دارد | دارد |
سردکن صندلی جلو | دارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد | دارد |
شارژر وایرلس | دارد | دارد |
دنده پشت فرمان | ندارد | ندارد |
اتوپارک | دارد | ندارد |
آینههای تاشو برقی | دارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | دارد | دارد |
نتیجهگیری: بایک X7 ارزندهتر است یا دیگنیتی پرستیژ؟
اینکه بایک X7 بخریم یا دیگنیتی پرستیژ کاملاً به سطح سلیقه و نوع نیازهای شما بستگی دارد. هر دو خودرو قابلیتهای بسیار مناسبی دارند و جزو بهترین کراساوورهای مونتاژی بازار ایران در شرایط فعلی به حساب میآیند. اما اگر افرادی که ریسکپذیری کمتری دارند و میخواهند خودرویشان زودتر به پول نقد تبدیل شود یا اینکه به خدمات پس از فروش گستردهتر و دستیابی راحتتر به لوازم بدنه یا قطعات یدکی اهمیت میدهند، دیگنیتی پرستیژ در بازار ما اصطلاحا جا افتاده است و با توان فنی کافی به اضافه ظاهر زیبا، گزینه مطلوبی برای شما خواهد بود.
اما افرادی که به خودروهای جدید و متفاوتتر فکر میکنند، طراحی ظاهری امروزی و نمای داخلی کمی لوکستر همراه با امکانات متنوعتر را میپسندند و همچنین به شتاب بالاتر و رانندگی هیجانانگیزتر اولویت میدهند، میتوانند به سراغ بایک X7 بروند. البته اگر این خودرو از لحاظ خدمات پس از فروش نیز بهخوبی پشتیبانی شود، میتواند بیشتر از اینها در بازار ایران جایگاه خود را تثبیت کند.