تسلا برای ششمینبار در یک سال، برای سایبرتراک فراخوان داد
زومیت/ پساز مشکلات متعددی مانند گیرکردن پدال گاز، اکنون سایبرتراک بهدلیل خرابی اینورتر و ازدستدادن نیروی پیشرانه فراخوان میشود.
تسلا سایبرتراک برای ششمین بار طی سال جاری و این بار بهدلیل ایرادی در اینورتر خودرو فراخوانی شده است. این مشکل تقریباً ۲,۴۳۱ دستگاه سایبرتراک تولیدشده بین تاریخ ۶ نوامبر ۲۰۲۳ (۱۵ آبان ۱۴۰۲) تا ۳۰ جولای ۲۰۲۴ (۹ مرداد ۱۴۰۳) را دربر میگیرد و میتواند به ازدسترفتن ناگهانی نیروی پیشرانه منجر شود. تسلا بهصورت داوطلبانه این خودروها را برای رفع ایراد فراخوان کرده است و از ۹ دسامبر ۲۰۲۴ (۱۹ آذر) تعویض اینورترهای معیوب را آغاز خواهد کرد.
به گفتهی تسلا، مشکل در اینورتر سایبرتراک از ترانزیستورهای ماسفت (Metal-Oxide-Semiconductor Field-Effect Transistor یا MOSFET) در این قطعه ناشی میشود. این ترانزیستورها برای تولید گشتاور اهمیت زیادی دارند و درصورت خرابی میتوانند باعث ازدسترفتن نیروی پیشرانه بدون هیچگونه هشدار قبلی شوند.
درصورت مواجهه با مشکل اینورتر، رانندگان پیام تصویری روی صفحهنمایش مرکزی سایبرتراک مشاهده خواهند کرد که از آنها میخواهد کنار جاده توقف کنند. تسلا میگوید پنج درخواست گارانتی درباره این مشکل را تأیید کرده؛ اما ظاهراً تاکنون حادثه یا آسیبی گزارش نشده که دلیلش خرابی اینورتر باشد.
فراخوان تازه به فهرست بلندبالای مشکلاتی اضافه میشود که سایبرتراک از زمان عرضهاش در اواخر سال ۲۰۲۳ با آنها روبهرو شده است. این وانت الکتریکی همزمان با محبوبیت بهدلیل طراحی عجیبش، با نقصهای متعددی ازجمله مشکلات دوربین عقب، برفپاککنهای معیوب، شلبودن تریم، گیرکردن پدال گاز و فونت کوچک روی چراغهای هشدار دستوپنجه نرم میکند.
با وجود تمامی مشکلات، سایبرتراک همچنان یکی از مدلهای محبوب تسلا است و فروش چشمگیری تجربه کرده است؛ هرچند موفقیت بلندمدت آن هنوز مشخص نیست.
فراخوان سایبرتراک بهدلیل اینورتر معیوب در زمانی انجام میگیرد که تسلا بهسبب فناوریهای دستیار رانندهی خود ازجمله اتوپایلوت و FSD، تحت بررسی نهادهای نظارتی است. آخرین فقره از این بررسیها، به تصادفهای مرتبط با کاهش دید راننده متمرکز هستند.