بررسی موتور ترایومف اسکرامبلر ۱۲۰۰ X (۲۰۲۴ -)
آخرین خودرو/ برند ترایومف محصول ۱۲۰۰ Scrambler خود را با این مدل جدید X که بیشتر به سمت کاربری جادهای گرایش دارد، دوباره اختراع کرده و آن را سرگرم کننده تر و قابل دسترس تر ساخته است. ترایومف که به نوعی به تعریف سگمنت اسکرامبلر کمک کرده بود، اکنون سه مدل مختلف از همین سبک را ارائه میدهد که از مدل تک سیلندر جدید ۴۰۰ X برای مبتدیان تا مدل Bonneville 900 را شامل میشود. در رأس این مجموعه، مدلهای بزرگ ۱۲۰۰ قرار دارند که بسیاری از ویژگیهای کلاسیک را با قدرت بیشتر، تجهیزات الکترونیکی مدرن و شاسی بسیار قویتر ترکیب میکنند تا چیزی شبیه به یک موتور ماجراجویی در لباس کلاسیک خلق کنند.
برای سال 2024، این مجموعه به شکلی ظریف اما قابلتوجه تغییر کرده است؛ مدل XE همچنان در صدر قرار دارد اما مدل X جدید که اینجا بررسی شده، جایگزین مدل قبلی XC بوده و با تنظیماتی که بیشتر برای جاده است، قیمت پایه جذابتری ارائه میدهد.
بررسی طراحی
منتقدان ممکن است بگویند که اسکرامبلر ها فقط بر اساس ظاهر ساخته شدهاند، اما مدلهای 1200 Triumph قابلیتهای واقعی دارند که زیر ظاهر کلاسیکشان پنهان است و تنظیمات بسیار جدی تری نسبت به مدلهای ۹۰۰ مبتنی بر Bonneville دارند. نشانههایی از این قابلیتها شامل دو شاخ جلو با کورس بلند و ترمزهای مدرن است. درحالیکه قسمت عقب همچنان به صورت قدیمی با سیستم دابل شوک عمل میکند، این مدل از بازوی عقب آلومینیومی و سیستم تعلیق عقب باکیفیت تری نسبت به مدل ۹۰۰ برخوردار است. تغییرات این مدل 2024 بیشتر روی مدل 1200 X متمرکز بوده که جایگزین XC قبلی شده است.
در مقایسه با XC، ارتفاع سیستم تعلیق کاهش یافته و دو شاخ قابل تنظیم Showa و سیستم تعلیق Ohlins جای خود را به قطعات ارزانتر Marzocchi دادهاند. با این حال، این تغییرات باعث شده تا این موتور بیشتر به سمت استفاده جادهای بهینه شود و با کاهش قیمت حدود ۱۰۰۰ دلار، امکاناتی مانند ABS در پیچها و کنترل کشش که قبلاً فقط در XE بود، اکنون در X نیز موجود است.
بررسی موقعیت نشستن
مانند مدل XE، مدل قبلی XC نیز موتوری با ظاهر نسبتاً ترسناک بود. سیستم تعلیق با کورس بلند، ارتفاع بالایی به موتور میداد که ممکن بود کسانی را که به آفرود علاقهای ندارند، بترساند. همین موضوع، منطقی برای ایجاد یک گزینه همه جانبه تر در مدل 1200 است. ارتفاع صندلی ۸۲۰ میلیمتری این مدل جدید، ۲۰ میلیمتر کمتر از XC است و حتی ۵۰ میلیمتر پایینتر از XE. برای کسانی که پاهای کوتاهتری دارند، حتی یک گزینه صندلی پایینتر نیز وجود دارد. حتی در حالت استاندارد، X جدید حس پایینتری دارد و به اندازهای که انتظار دارید ترسناک نیست. موقعیت نشستن به صورت بلند و عمودی است بدون اینکه بیش از حد کشیده شود. این موقعیت برای دیدن بهتر در جاده و ترافیک عالی است، هرچند شاید دستههای عریض شما را در ترافیک شهری محدود کند.
بررسی کاربردپذیری
ظاهر کلاسیک این موتور باعث میشود که هیچ محافظتی در برابر آبوهوا نداشته باشد و شاید محدودیتی در مسافتهایی که میخواهید با آن طی کنید، ایجاد کند. اگزوزهای بالا به نظر جالب میآیند، اما مقدار باری که میتوانید حمل کنید را محدود میکند، هرچند در لوازم جانبی این موتور یک ست کامل کیف شامل کیف تک گانه، کیف باک و کیف عقب با ظرفیت کلی ۷۲ لیتر موجود است. همچنین رکاب و یک کیف رول اضافی نیز در دسترس است. احتمالاً با این موتور نمیتوانید دو نفره سفر کنید، اما با استفاده از برخی لوازم جانبی مانند گارد دست و یکی از گزینههای شیشه جلو بلند، میتوانید مسافتهای طولانیتری را با راحتی نسبتاً خوبی طی کنید. در این حین، ظاهر شما بسیار جذابتر از دوستانتان خواهد بود که موتورهای ماجراجویی سوار میشوند، اگر چنین چیزهایی برایتان اهمیت دارد.
بررسی عملکرد فنی و ترمز
۹۰ اسب بخار و ۱۱۰ نیوتن متر گشتاور شاید در مقایسه با وزن ۲۲۸ کیلوگرمی Scrambler خیلی چشمگیر به نظر نرسد، اما گاهی اوقات عملکرد به همان اندازه به زمینه بستگی دارد که به اعداد و ارقام. این موتور قطعاً نسبت به مدل Scrambler 900 که قبلاً سوار شدیم، پیشرفت بزرگی دارد. موتور 1200 با قدرتی که یک سوم بیشتر است اما تنها پنج کیلوگرم بیشتر از ۹۰۰ وزن دارد، کاملاً در یک سطح دیگر قرار میگیرد. موتور قوی آن به راحتی از پس سبقت گیری ها برمیآید و سرعت شما در همه نوع جادهها به طور قابل توجهی سریعتر خواهد بود. موتورهای دو سیلندر موازی ممکن است فرمت غالبی در این روزها باشند، اما شاید در موتورسیکلت های مدرن خیلی جذاب نباشند. با این حال، موتور Triumph یک شاهکار است، با صدایی خشن که به قدرت عضلانی آن کمک میکند و حس میدهد که قدرت کافی برای هماهنگی با ظاهر موتور دارد. مطمئناً، موتورهای سریعتری در بازار وجود دارند، اما انعطافپذیری قدرت بیشتر، زندگی را در هر جنبهای آسانتر و سرگرم کننده تر میکند.
مشخصات فنی موتور **Triumph Scrambler 1200 X** مدل 2024 به شرح زیر است:
– موتور: 1200 سیسی، خنک شونده با مایع، دو سیلندر موازی، ۸۹ اسب بخار در 7000 دور در دقیقه، ۱۱۰ نیوتنمتر گشتاور در 4250 دور در دقیقه
– گیربکس: ۶ سرعته، انتقال نهایی با زنجیر
– تعلیق: چنگال ۴۵ میلیمتری Marzocchi USD در جلو، کمک فنرهای دوگانه Marzocchi در عقب، هر دو با ۱۷۰ میلیمتر حرکت
– ترمزها: کالیپر محوری ۲ پیستونی در جلو، کالیپر شناور ۱ پیستونی در عقب، هر دو با سیستم ABS در پیچها
– چرخها: چرخهای آلومینیومی بدون تیوب با ۳۶ پره در جلو و ۳۲ پره در عقب
– لاستیکها: Metzeler Karoo Street در جلو و عقب
– شاسی: فولادی لولهای
– بازوی عقب: دوطرفه، ساختهشده از آلومینیوم
– ظرفیت سوخت: ۱۵ لیتر
– وزن با مایعات: ۲۲۸ کیلوگرم
– ارتفاع صندلی: ۸۲۰ میلیمتر
– فاصله بین دو محور: 1524 میلیمتر
– زاویه چرخش دو شاخ/پاشنه چرخ: ۲۶.۲ درجه / ۱۲۵ میلیمتر
موتور Scrambler 1200 X همچنین به صورت استاندارد با سیستم ABS بهینهشده برای پیچها (OCABS) و کنترل کشش عرضه میشود.
سواری و هندلینگ
سیستم تعلیق با کورس کوتاهتر مدل X، ویژگی اصلی است و آن را به یک موتور جادهای کارآمدتر تبدیل میکند. شما همچنان چرخ جلوی ۲۱ اینچی بزرگ را برای تعادل کلاسیک دارید و در هر دو انتهای موتور سیستم تعلیقی مناسب وجود دارد تا نیازی به نگرانی از چالهها و موانع جادهای نداشته باشید. به لطف چرخهای سیمی بدون تیوب، ترکیب راحتی مدرن با ظاهر سنتی امکانپذیر شده است.
بررسی تجهیزات
اضافه شدن IMU و همراه با آن، سیستم ABS و کنترل کشش در پیچها، ویژگی جدیدی است که برای Scrambler 1200 سطح پایه خوشایند است و نشان میدهد که با وجود ظاهر کلاسیک، این یک موتور مدرن خواهد بود. البته، همچنان برای بهرهمندی از نمایشگر TFT کامل باید به سراغ XE بروید.
نتیجهگیری
استایل بدون شک عامل اصلی انتخاب هر نوع اسکرامبلر خواهد بود، اما مدلهای 1200 Triumph با امکانات و قابلیتهایی که با موتورسیکلتهای ماجراجویی مدرن مطابقت دارند، فراتر از ظاهر کلاسیک میروند و آنها را از رقبای کلاسیکتر متمایز میکنند. ممکن است برخی از سنتگرایان اعتراض کنند، اما بقیه ما میتوانیم از موتوری لذت ببریم که ظاهر کلاسیک را با امکانات نوین ترکیب کرده است. این مدل X که بیشتر به سمت جاده بهینه شده نیز منطقی است، زیرا قبلاً شاید تفاوت زیادی بین مدل XC قبلی و مدل بالاتر XE وجود نداشت، اما اکنون یک اسکرامبلر بزرگ برای کسانی که چندان به آفرود علاقهمند نیستند، وجود دارد. کسانی که حافظه طولانیتری دارند، ممکن است به یاد برندStreet Scrambler برای مدل ۹۰۰ بیفتند؛ چیزی که این مدل جدید 1200 X به نظر میرسد به طور معنوی، اگر نه اسمی، احیا کرده و یک گزینه خوشآمد و دسترس پذیرتر ایجاد کرده است. در مجموع، شاید این بهترین اسکرامبلر 1200 همهجانبه باشد و یک معامله منصفانه برای از دست دادن برخی از امکانات لوکستر مدل قبلی XC محسوب شود.