تغییرات کلیدی در جیلی ؛ زیکر ۵۱ درصد از سهام لینک اند کو را خریداری کرد
آخرین خودرو/ زیکر که برند بالارده گروه جیلی برای خودروهای الکتریکی است، اعلام کرده ۵۱ درصد از سهام برند لینک اند کو را تصاحب میکند. این معامله به ارزش تقریبی ۲.۲۵ میلیارد یورو، نقطه عطفی در استراتژی گروه جیلی برای تمرکز بر بازار مدلهای برقی بوده و رقابت درون خانوادگی را کاهش میدهد. شاید بدانید لینک اند کو نیز جزو زیرمجموعههای گروه جیلی به حساب میآید.
جزییات معامله
به گزارش آخرین خودرو، بر اساس توافقات صورت گرفته، زیکر با پرداخت مبلغی معادل ۴۵۱ میلیون یورو، ۲۰ درصد از سهام لینک اند کو را از جیلی خریداری میکند. این برند با اختصاص ۶۹۴ میلیون یوروی دیگر ۳۰ درصد از سهم این برند را از ولوو کارز خریداری خواهد کرد. آنطور که اعلام شده، ۴۹ درصد سهام باقیمانده در اختیار جیلی خواهد بود. این معامله با کمک منابع مالی داخلی زیکر و تأمین مالی خارجی انجام خواهد شد و انتظار میرود در سه ماهه اول ۲۰۲۵ نهایی شود.
تحول در استراتژی جیلی
این حرکت بخشی از برنامه «بیانیه تایژو» است که در اول سپتامبر ۲۰۲۴ توسط جیلی اعلام شد. هدف اصلی این برنامه، کاهش رقابت میان برندهای داخلی گروه، بهینهسازی منابع و حضوری پررنگتر در بازار خودروهای انرژی نو عنوان شده است. در حال حاضر بازار این نوع خودروها در چین با سرعت بالایی رو به رشد بوده و مدام بر مشتریان آنها افزوده میشود. با این خرید، تلاشهای جیلی در حوزه خودروهای برقی تحت برند زیکر متمرکز شده و از تخصص فنی و جایگاه آن در بازار بهرهبرداری خواهد شد.
منابع مالی بیشتر برای ولوو
ولوو کارز با فروش سهم خود در لینک اند کو، به منابع مالی بیشتری دسترسی پیدا کرده و خواهد توانست استراتژی تمرکز بر الکتریکی سازی را قدرتمندتر از قبل دنبال کند. هر چند همکاری این شرکت با لینک اند کو مستقیم نخواهد بود، اما در برخی بازارها همکاری عملیاتی آنها کماکان ادامه خواهد داشت.
آینده لینک اند کو
با تغییر و تحولات موجود باید منتظر ماند و دید که آینده هر دو برند زیکر و لینک اند کو به چه سمتی خواهد رفت. آیا لینک اند کو تحت مالکیت زیکر خواهد توانست هویت خود را حفظ کند؟ آیا مدلهای جدید این برند با همان طراحی خاص قبل وارد بازار خواهند شد؟
در جدول زیر میتوانید جزئیات معامله و تغییرات رخ داده در مالکیت لینک اند کو را مشاهده نمایید.