ایونیک 9 شاسی بلند جدید هیوندای کپی از آب در آمد!
عصر ایران/ ایونیک ۹ شاسی بلند جدید هیوندای است که این روزها خبرهای مربوط به آن پرمخاطب است. طراحی متفاوت این محصول کرهای مهمترین شاخصه آن محسوب میشود. فاکتوری که هیوندای بدان افتخار میکند، اما از دو روز پیش تصویری در فضای مجازی منتشر شده که طراحی ایونیک ۹ را به چالش میکشد و از شباهت کامل نمای پشت آن به ولوو وی ۷۰ مدل ۲۰۰۲ سخن میگوید.
مقایسه نمای عقب هیوندای ایونیک ۹ و ولوو وی ۷۰ مدل ۲۰۰۲
هیوندای ایونیک 9
هیوندای پس از موفقیت کیا ئی وی ۹ به عنوان اولین شاسی بلند ۳ ردیف صندلی در بازار آمریکا، سراغ ارائه یک محصول مشابه با برند هیوندای رفته تا شاید بتواند موفقیت مشابه کیا را تکرار کند.
هیوندای ایونیک ۹ براساس پلتفرم الکتریکی ئی-جی ام پی شکل گرفته که امکان پیمایش بالای ۴۸۰ کیلومتر را در تمامی تریمها فراهم میکند. انرژی مورد نیاز ایونیک ۹ از بسته باتری ۱۱۰.۳ کیووات ساعت تامین میشود.
در تریم پایه نسخه لانگ رنج از تک موتور الکتریکی در ارتباط با محور عقب استفاده میشود البته تریم لانگ رنج مجهز به سامانه تمام چرخ محرک یعنی دو موتور الکتریکی و همچنین تریم پرفورمنس با دو موتور الکتریکی نیز در کاتالوگ فروش ایونیک ۹ قرار دارند.
تریم لانگ رنج یا پیمایش طولانی تک موتور برابر با ۲۱۵ اسب بخار خروجی و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. تریم لانگ رنج دو موتوره برابر با ۳۱۰ اسب بخار خروجی و ۶۰۳ نیوتن متر گشتاور دارد. تریم پرفورمنس دو موتوره برابر با ۴۳۰ اسب بخار خروجی و ۶۹۸ نیوتن متر گشتاور دارد.
سریعترین تریم ایونیک ۹ طی ۴.۹ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت میرسد. بیشینه سرعت نیز برابر با ۲۰۰ کیلومتر برساعت است.
هیوندای هنوز به میزان برد حرکتی تریمهای دو موتوره ایونیک ۹ اشارهای نکرده است. با استفاده از شارژر ۳۵۰ کیلووات دی سی میتوان ظرفیت باتری را طی ۲۴ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد آن رساند.
بیشینه شاخص یدک کشی هیوندای ایونیک ۹ برابر با ۲۲۶۸ کیلوگرم محاسبه شده است.
فضای کابین برای پذیرش ۶ یا ۷ سرنشین (با توجه به تریم) به خوبی توسعه یافته است. سرنشین ردیف دوم اکنون میتواند از فناوری جدید تویوتا با نام صندلیهای ریلکس استفاده کند، زیرا مجهز به ماساژ داینامیک تاچ شده اند.
همچنین صندلیهای ردیف اول و دوم قابلیت تغییر حالت به افقی کامل دارند. علاوه بر این میتوان از آپشن چرخش کامل صندلیهای ردیف دوم استفاده کرد تا با سرنشین ردیف سوم حالت گفتگو شکل بگیرد البته برای استفاده از این قابلیت باید خودرو در وضعیت بدون حرکت و ساکن باشد.
در توسعه جزئیات این کابین به محیط زیست نیز توجه شده است. از این رو برای پوشش صندلیها و پنلهای داخلی از چرم با منابع پایدار، پارچه پلی اتیلن ترفتالات و حتی پشم استفاده شده است.
برای کنسول مرکزی از دو نمایشگر ۱۲ اینچی استفاده شده است. سیستم صوتی با ۸ اسپیکر در حالت پایه و سیستم صوتی بوز با ۱۴ اسپیکر در حالت آپشن از دیگر ویژگیهای کابین هستند.
طراحی انتقادی هیوندای در ایونیک ۹ نیز ادامه یافته، البته این رویکرد طرفداران خاص خود را نیز دارد. رویکردی که هیوندای آن را آینده نگر میداند شاخص ضریب درگ ۰.۲۵۹ Cd را ایجاد کرده است. برای چراغهای اصلی نیز از ساختار ۸ بیتی استفاده شده که شبیه به فیلمهای آینده نگر دهه ۹۰ میلادی است و البته همچنان جذاب است.
حذف آینههای متعارف جانبی و استفاده از نوع دیجیتال آن به عنوان آپشن درنظر گرفته شده است.
از دیگر رویکردهای محیطی زیستی در تولید هیوندای ایونیک ۹ باید به ترکیب رنگ جدید که در ترکیب آن از ضایعات لاستیکهای بازیافتی استفاده شده، اشاره کنیم. مشتریان اکنون میتوانند از میان ۱۶ رنگ مختلف، گزینه مورد نظر خود برای ایونیک ۹ را انتخاب کنند.
قیمت ایونیک ۹ مشخص نشده، اما پیش بینی میشود قیمت پایه از ۵۵ هزار دلار آغاز و با توجه به تریم آپشن تا ۸۰ هزار دلار بالا رود.
هیوندای ایونیک ۹