بررسی موتورسیکلت برقی بریتانیایی Maeving RM1S مدل ۲۰۲۴
آخرین خودرو/ اگر آینده الکتریکی موتورسیکلتها به معنای پذیرش گذشته باشد، Maeving در اولین تلاش خود فرمول موفقیت را به درستی به کار گرفته است. این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده موتورسیکلت برقی در بریتانیا، با مدل کلاسیک RM1 خود، توجهات بسیاری را جلب کرده است. طراحی سنتی و تکنولوژی مدرن و هماهنگ شده آن، طرفداران زیادی بهویژه در میان موتورسواران تازهکار که برای اولین بار به جادهها میروند، جذب کرده است. مدل جدید RM1S، در پاسخ به درخواستها برای نسخهای سریعتر و قدرتمندتر عرضه شده است. باتریهای بزرگتر و موتور قویتر این مدل، اکنون امکان دستیابی به سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت و برد ۱۳۰ کیلومتر را فراهم میکنند.
طراحی
اگرچه عملکرد محدود خارج از شهر یکی از نقاط ضعف RM1 اصلی بود، اما طراحی آن تقریباً بدون نقص به نظر میرسید و تیم طراحی در مدل ارتقا یافته RM1S به درستی تغییرات زیادی اعمال نکرده است. این مدل همچنان از چارچوب فولادی کرومولی، چرخهای ۱۹ اینچی، دو شاخ های تلسکوپی ساده در جلو، کمک فنرهای دوگانه در عقب و یک موتور هاب ساده استفاده میکند.
در حالی که RM1 گزینه تک باتری یا دو باتری داشت، مدل S به صورت استاندارد از دو باتری استفاده میکند. این باتریها در مکانی قرار گرفتهاند که در موتورسیکلتهای معمولی جایگاه موتور است و «مخزن بنزین» به فضای ذخیرهای کاربردی تبدیل شده است. باتریها به راحتی قابل جدا شدن هستند و میتوان آنها را در هر جایی که یک پریز برق معمولی وجود دارد شارژ کرد، چه در خانه، چه در دفتر کار یا حتی در حین رفتوآمد. مدلی که در اینجا بررسی شده شامل گزینههای انتخابی خاصی مانند طراحی مخزن «Gilbert»، گلگیرهای کربنی، کمک فنرهای ارتقا یافته و موارد دیگر است. جذابیت Maeving در ترکیب متعادل طراحی کلاسیک و سادگی آن نهفته است.
وضعیت نشستن
اگرچه ارتفاع صندلی ۷۸۵ میلیمتری ممکن است روی کاغذ زیاد به نظر نرسد، طراحی باریک فریم آن به طرز قابل توجهی دسترسیپذیر است و برای موتورسواران با اندازههای مختلف مناسب است. این طراحی نه تنها جمع و جور است بلکه باعث نمیشود که موتورسواران بلندقد به نظر برسند که در حال راندن یک دوچرخه کوچک هستند. موقعیت نشستن صاف، فرمانهای نسبتاً باریک و وزنی که با موتورسیکلتهای ۱۲۵ سیسی بنزینی قابل مقایسه است، اعتمادبهنفس موتورسوار را افزایش داده و کنترل آن را چه در زمان رانندگی و چه هنگام پارک کردن در فضاهای محدود مانند حیاطها یا پارکینگهای موتورسیکلت بسیار آسان میکند.
کاربردپذیری
خبری از صندلی سرنشین نیست. اما با توجه به اینکه بسیاری از مخاطبان هدف این مدل موتورسواران تازه کاری هستند که با پلاک L اجازه حمل سرنشین را ندارند، این موضوع چندان اهمیتی ندارد. افزون بر این، افزودن صندلی سرنشین، طراحی ساده و خالص آن را تحت تأثیر قرار میدهد. در آزمایش این موتورسیکلت در لندن، فرصت تست حداکثر سرعت RM1S در جادههای سریعتر (و حتی بزرگراهها) فراهم نشد. با این حال، انتظار میرود در چنین شرایطی، به دلیل عدم وجود حفاظت در برابر باد، تجربهای نسبتاً در معرض دید و بدون محافظت باشد. اما این موضوع تعجببرانگیز نیست. نکته مهمتر فضای ذخیره ۱۰ لیتری در «مخزن بنزین» است که برای نگهداری وسایل ضروری روزانه مانند قفل و شاید یک پوشش بارانی کافی است. نکته دیگر این است که با جدا کردن باتریها میتوان آن را از منبع تغذیه قطع کرد و به نوعی، امنیت آن را تضمین کرد.
عملکرد و ترمزها
قدرت موتورسیکلتهای برقی باید در متن و شرایط خاص خود سنجیده شود. قدرت ۹.۵ اسب بخار RM1S، که نسبت به قدرت ۴ اسب بخار مدل RM1 افزایش یافته است، در نگاه اول ممکن است ناامیدکننده به نظر برسد. اما نکته مهم این است که گشتاور این مدل به ۲۵۰ نیوتن متر میرسد، که حدود ۲۰ برابر بیشتر از یک موتورسیکلت یا اسکوتر ۱۲۵ سیسی بنزینی است!
خوشبختانه کنترل گاز به گونهای طراحی شده که میتوان از حالت توقف کامل، گاز را به طور کامل باز کرد بدون اینکه موتورسوار تعادل خود را از دست بدهد. تجربه ما از رانندگی در خیابانها نشان داد که این موتورسیکلت تقریباً همیشه سریعترین وسیله نقلیه در چراغهای راهنمایی است، به لطف پاسخدهی فوری آن. ترمزها نیز از نوع دیسکی متصل در جلو و عقب هستند و برای جلوگیری از پرتاب شدن موتورسوار در زمان استفاده ناگهانی از ترمز جلو، وزن بیشتری به ترمز عقب اختصاص داده شده است. از آنجا که این موتورسیکلت کلاچ ندارد، کسانی که از دوچرخهها و موتورسیکلتهای برقی به آن منتقل میشوند، به راحتی میتوانند به ترمز عقب که روی اهرم سمت چپ قرار دارد، عادت کنند.
سواری و هندلینگ
با وزن ۱۵ کیلوگرم برای هر باتری، خوشبختانه حالا هر دو باتری در قسمت پایینتر دوچرخه قرار دارند، در حالی که قبلاً باتری دوم اختیاری RM1 در بخش «مخزن» قرار میگرفت. موتور سنگین توپی برای سیستم تعلیق عقب نرم نیز ایدهآل نیست، چرا که وزن بدون تعلیق آن در قسمت عقب دوچرخه آویزان است. اما برای نوع استفاده و سرعتهایی که Maeving قادر به ارائه آن است، این موضوع قابل قبول است. دوچرخه آزمایشی ما از سیستم تعلیق عقب ارتقا یافته K-Tech بهره میبرد که گفته شد دارای فنرهای سفتتر برای بهبود کنترل است.
در حالی که سیستم تعلیق جلویی ساده است، بخش عقب موتورسیکلت روی خیابانهای پر از چاله بیش از حد خشک و سخت به نظر نمیرسد. کل موتورسیکلت حسی شگفتآور از سبکی و مانور پذیری ایجاد میکرد و کاملاً برای بهرهبرداری از تحویل قدرت آنی تنظیم شده است. مهمتر از همه، سواری با آن بسیار لذتبخش است؛ تنها مشکل رانندگی بی صدای الکتریکی است که مردم صدای خندههای شما از لذت سواری را خواهند شنید، آن هم زمانی که با سرعت از کنارشان عبور میکنید.
قابلیت اطمینان و دوام فنی
سادگی مکانیکی از نقاط قوت Maeving محسوب میشود، چرا که دوچرخه الکتریکی به وضوح قطعات متحرک کمتری نسبت به دوچرخههای با موتور احتراقی دارد و دیگر نیازی به گیربکس، کلاچ یا اجزای موتور نیست. با این حال عمر محدود باتریها میتواند پاشنه آشیل هر وسیله نقلیه الکتریکی در شرایط فعلی باشد.
تجهیزات و امکانات
پکیج باتری اضافی استاندارد، هزینه اولیه را افزایش میدهد اما محدوده حرکتی بیشتری به شما میدهد. حالت رانندگی «اکو» که یکی از سه حالت قابل انتخاب از روی فرمان است، با کاهش واکنش دریچه گاز، این محدوده حرکتی را بهینه میکند.
یکی از جذابیتهای Maeving سادگی آن است، به همین دلیل زرق و برق زیادی ندارد، اما برخی امکانات کاربردی مثل شارژر تلفن در محفظه ذخیره «باک» دارد. گزینههای سفارشی محدود به مواردی مانند گلگیرهای فیبر کربن و سیستمهای تعلیق K-Tech RSU هستند که روی این دوچرخه نصب شدهاند. یک کیف رول تاپ قابل نصب و یک ردیاب متصل به اپلیکیشن تلفن همراه از دیگر مواردی است که ممکن است در نظر بگیرید.
جمعبندی
حتی اگر Maeving شبیه به یک توده آهنپاره به نظر برسد، باز هم میتواند به عنوان یک وسیله نقلیه ارزان، تمیز و در دسترس برای رفتوآمد شهری مورد توجه قرار گیرد. این که خود دوچرخه به عنوان یک شیء زیبا و جذاب محسوب میشود، جذابیت آن را دوچندان میکند، در حالی که قدرت و سرعت اضافی مدل S افقهای جدیدی برای این دوچرخه باز میکند. احیای الکتریکی میراث موتورسیکلتسازی بریتانیا همان چیزی است که به آن جذابیت بیشتری میبخشد؛ توانایی گرامیداشت گذشته در کنار نگاه به آینده با سبکی چشمگیر در این محصول انجام شده است.