شانس ۵ درصدی برای برنده شدن در لاتاری وارداتی ها
آخرین خودرو/ به تازگی اطلاعات جدیدی از دور اخیر عرضه خودروهای وارداتی منتشر شده و شانس برنده شدن در این طرح حالا قابل محاسبه است.
طرح اخیر عرضه خودروهای وارداتی با حضور حداکثری شرکت های مختلف واردکننده رقم خورد و خودروهای مختلف از برندهای مختلف در این طرح به عرضه رسیدند. نکته قابل توجه و مهم در مورد طرح اخیر این بود که خودروهای غیر چینی و جذاب زیادی از برندهای معتبر در این طرح عرضه شدند و همین باعث شد تا متقاضیان زیادی برای این عرضه ثبت نام اولیه را انجام دهند. در این دور از عرضه هم همانند عرضه های اخیر شرط بلوکه سازی ۵۰۰ میلیون تومان برقرار بود و بر اساس اطلاعات جدید به دست آمده از سامانه یکپارچه فروش، حدود ۱۵۲ هزار نفر در طرح اخیر عرضه خودروهای وارداتی شرکت کرده اند. این در حالی است که میزان عرضه محدود به حدود ۸ هزار دستگاه می شود و این یعنی شانس برنده شدن بسیار پایین است.
بر اساس عدد میزان عرضه و تعداد ثبت نام، شانس هر فرد بطور متوسط برای برنده شدن در عرضه خودروهای وارداتی حدود ۵ درصد است. البته این عدد میانگین است و طبیعتا می تواند این شانس برای خودروهای چینی بالاتر باشد. اما برای غیر چینی هایی نظیر مزدا ۳، اسپورتیج، مزدا CX-30، فولکس واگن تیراک و … این عدد به مراتب پایین تر خواهد بود. این شانس پایین برنده شدن پایین، طرح های عرضه وارداتی ها را بیشتر شبیه به لاتاری می کند که البته در سال های اخیر مسئولین وزارت صمت عادت کرده اند که آن را با نام اولویت دهی صدا بزنند!
چرا ریز تعداد عرضه مشخص نمی شود؟
عدم اعلام ریز تعداد عرضه خودروهای وارداتی نکته ای است که ما بارها در عرضه های اخیر به آن نقد داشته ایم و مسئولین دوباره همین روند را تکرار کرده اند. این برای چندمین بار است که مشتری نمی داند که از هر خودرو چه تعداد عرضه خواهیم داشت و همین باعث می شود انتخاب چشم بسته ای را برای متقاضیان داشته باشیم. برای مثال اگر مشتری بداند فلان وارداتی غیر چینی عرضه ای در محدوده ۲۰۰ دستگاه را دارد، قطعا به دلیل شانس پایین سراغ آن نمی رود و گزینه دیگری را انتخاب می کند. اما متاسفانه همچنان همان روند تکراری را در واردات شاهد هستیم و ضرر این عدم اطلاع رسانی هم تنها به مشتری می رسد.