نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

مقایسه دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX؛ رقابت حساس شاسی بلندهای اسپرت!

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX؛ رقابت حساس شاسی بلندهای اسپرت!

آخرین خودرو/ دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX دو کراس اوور با طراحی نسبتا جوان پسندانه هستند که به صورت مونتاژی در بازار ایران عرضه می شود.
 
کلاس خودرویی شاسی بلندهای اسپرت و کوپه مانند، با ب ام و X6 آغاز شد و به دلیل استقبال از آن رفته رفته به سایر خودروسازان نیز سرایت کرد. دیگنیتی و فونیکس FX هر دو خودروهایی هستند که به نوعی آغاز کننده سبک کراس اوورهای کوپه و پرقدرت در بازار ایران به شمار می‌ایند. هرچند که که فونیکس و دیگنیتی از لحاظ ابعاد بدنه با یکدیگر تفاوت دارند اما از لحاظ قیمت، مشخصات فنی، و حالت کوپه مانند و اسپرت بدنه اشتراکاتی دارند که سبب می شود مشتریان در انتخاب این دو خودرو نسبت به یکدیگر دچار تردید شوند. در این نوشتار با مقایسه دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX سعی داریم نقاط مثبت و منفی آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم و در نهایت به یک جمع بندی کلی در مورد این دو خودرو برسیم.
 
درباره دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX
دیگنیتی در ابتدای ورود به بازار خودرویی ایران، به واسطه طراحی متفاوت خود نسبت به دیگر شاسی بلندهای بازار مورد توجه بسیاری قرار گرفت. اما انتقاد اصلی و اساسی نسبت به دیگنیتی استفاده از پیشرانه با قدرت تولیدی نسبتا پایین به همراه استفاده از گیربکس CVT بود که بر خلاف ذات اسپرت این خودرو بودند و باعث شده بود تا توان حرکتی و لذت رانندگی را کاهش قابل توجهی دهند. اما بهمن موتور با شناسایی این نقطه ضعف تصمیم گرفت نسخه جدید دیگنیتی با نام پرستیژ را عرضه کند و  شرایط بازار را تغییر دهد. موتور پرتوان ۲۲۰ اسب بخاری در کنار گیربکس AT باعث شد که دیگنیتی پرستیژ به یک انتخاب جذاب برای مشتریان تبدیل شود.

در طرف دیگر هم نماینده مدیران خودرو وجود دارد که توانست با نیازسنجی صحیح و هدف قرار دادن بخشی از بازار که در آن کمبود وجود داشت با ارائه فونیکس FX نظر تعداد زیادی از مشتریان را به خود جلب کند و شاهد فروش خوبی از ابتدای عرضه این محصول باشد. فونیکس FX به عنوان یک کراس اوور اسپرت به واسطه طراحی متفاوت و قوای فنی مناسب به سرعت جای خود را بین مشتریان پیدا کرد و شرایط قابل قبولی در بازار بدست آورد.

ویدیوی معرفی دیگنیتی پرستیژ

مقایسه طراحی بدنه
طراحی بدنه یکی از اجزای بسیار مهم در هویت خودرو و همچنین یک عامل تعیین کننده در میزان فروش خودرو است. هر دو خودروی دیگنیتی و فونیکس FX در این بخش جسورانه عمل کرده اند. هر دو خودرو به نوعی در دسته کراس اوورهای اسپرت و کوپه مانند قرار می‌گیرند با این تفاوت که در اندازه بدنه با یکدیگر فرق دارند و دیگنیتی خودرویی بزرگتر محسوب می‌شود. همین تفاوت ابعادی باعث شده تا فرم کوپه مانند دیگنیتی بیشتر از رقیب خود به چشم بیاید. در طراحی دیگنیتی المان‌های زیادی از طراحی‌های امروزی به چشم می‌خورد اما به سبب معرفی این محصول در سال ۲۰۱۸ حجم استفاده شده از این المان‌ها به اندازه فونیکس FX نمی‌باشد.

طراحی پویای دیگنیتی از جلوپنجره این خودرو که حالتی کهکشانی و سه بعدی دارد شروع شده و با گذر از کاپوت آن که به وسیله خطوط استخوانی حالتی اسپرت به خود گرفته است ادامه می‌یابد. با رسیدن به نمای جانبی بزرگترین تفاوت دیگنیتی پرستیژ با رقبای خود به خوبی آشکار می‌شود. فرم خوابیده ستون C خودرو به خوبی با خطوط ایجاد شده روی درب ها هماهنگ شده و حالت جمع شونده زیبایی در قسمت انتهایی خودرو به خود گرفته اند. رینگ های ۲۰ اینچی استفاده شده در نمونه پرستیژ نیز تاثیر بسزایی در افزایش زیبایی نمای جانبی خودرو داشته اند. با رسیدن به قسمت عقب دیگنیتی پرستیژ همچنان شاهد خوش سلیقگی طراحان هستیم و این بخش در هماهنگی خوبی با سایر اجزای خودرو طراحی شده است. استفاده از چراغ های عقب به هم پیوسته با گرافیک مناسب و اگزوزهای ۴گانه در ترکیب با درب صندوق کشیده آن بیش از پیش حس کوپه بودن را به بیننده منتقل می کنند. نکته مثبتی که در طراحی بیرونی دیگنیتی وجود دارد این است که از خودروی خاصی کپی برداری نشده و هویت مخصوص به خود را دارد.

در طرف دیگر اما فونیکس FX وجود دارد. خودرویی با طراحی جدید‌تر که با استفاده از خطوط تیز و شکسته  چهره‌ای خشن‌تر نسبت به دیگنیتی به خود گرفته است. در نمای جلویی نمای مدرن و امروزی فونیکس کاملا خود نمایی می‌کند. چراغ‌های ال ای دی روشنایی در روز به قسمت بالایی منتقل شده اند و چراغ‌های اصلی به زیبایی در سپر جانمایی شده‌اند. استفاده از این ترفند سبب می‌شود ضمن امکان پخش نور بهتر، اصول آیرودینامیکی و ایمنی عابرپیاده رعایت شوند. هرچند که ممکن است این سبک از طراحی باب میل طیف وسیعی از افراد نباشد. در نمای جانبی خطوط نرم و حجیم از قسمت جلویی خودرو شروع شده و با رسیدن به قسمت انتهای خودرو تبدیل به خطوطی قوی و تیز می‌شوند و حس پویایی را به خوبی به بیننده القا می‌کنند. رینگ‌های ۱۸ اینچی مشکی و قرمز هم تناسب خوبی با پیکره کلی خودرو دارند.

طراحان چری در قسمت عقب خودرو هم سنگ تمام گذاشته اند و در این قسمت هم شاهد جزپیات زیادی در طراحی خواهید بود. ستون عقب خودرو با شیب تندی به سمت پایین متمایل شده و به واسطه حالت شیشه مانند و غیرفلزی خود باعث هرچه اسپرت‌تر شدن و یکپارچگی در طراحی شده است. طرح چراغ‌های عقب حالت به هم پیوسته دارند اما برخلاف بسیاری از خودروهای امروزی به صورت یکپارچه روشن نمی‌شوند و قسمت وسط آن‌ها فاقد چراغ است و از این حیث نوعی تمایز با رقبای هم سن و سال خود دارد. تحدب و تقعر درب صندوق فونیکسFX جالب توجه است و فرم عقب خودرو را از حالت سادگی کاملا خارج کرده است. ضمنا قرار گیری چراغ‌های عقب بر روی این سطوح غیرصاف باعث شده تا شاهد طرح و گرافیک مناسبی از چراغ‌ها باشیم.

به طورکلی در بحث طراحی خارجی هر دو خودروی دیگنیتی پرستیژ و فونیکسFX جذابیت و گیرایی بالایی دارند با این تفاوت که دیگنیتی کاملا کوپه مانند و با ابعادی بزرگتر است و فونیکس حالتی اسپرت و تهاجمی دارد.

مقایسه مشخصات فنی دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX
بررسی مشخصات فنی یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین پارامترها برای خریداران و علاقه‌مندان به دنیای خودرو می‌باشد. مشخصات فنی مناسب این قابلیت را دارد تا خودرویی با طراحی نامناسب را به موفقیت برساند و به طورکلی باعث می‌شود دیگر نقص‌ها کمتر به چشم بیایند. و در مواردی نیز عکس این قضیه صادق است. یعنی خودرویی با طراحی و سطح کیفی مناسب به دلیل نداشتن مشخصات فنی مناسب به موفقیت نخواهد نرسید. همین موضوع عینا برای دیگنیتی پرایم اتفاق افتاد و خودرویی که طراحی آن سر و صدای زیادی به پا کرده بود و در بحث کیفیت نیز کمبودی نسبت به رقبا نداشت به دلیل استفاده از پیشرانه نامناسب آنچنان که باید مورد استقبال بازار قرار نگرفت تا اینکه مدل پرستیژ عرضه شد. دیگنیتی پرستیژ از پیشرانه‌ای ۲ لیتری مجهز به توربوشارژر استفاده می‌کند که توان تولیدی ۲۲۸ اسب بخار در دورموتور۵۵۰۰ و گشتاور ۳۵۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰ دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته AT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و جثه ۱۸۰۰ کیلوگرمی آن را طی مدت ۱۰.۵ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. حداکثر سرعت دیگنیتی پرستیژ ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. سیستم تعلیق دیگنیتی پرستیژ در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چنداتصالی یا مولتی لینک می‌باشد. استفاده از این نوع سیستم تعلیق سبب خواهد شد خودرو ضمن برخورداری از سواری نرم‌تر هندلینگ بهتری هم داشته باشد و سرنشینان اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند.

مقایسه بین دیگنیتی و فونیکس زمانی جذاب‌تر می‌شود که به مشخصات فنی فونیکس FX برسیم. فونیکس به وسیله یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوTGDI می‌تواند توانی معادل با ۱۹۷ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر در دورموتور ۱۷۵۰ تولید کند. فونیکس با استفاده از یک جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه این توان تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. صفر تا صد فونیکس FX 7.8 ثانیه عنوان شده که با توجه به وزن ۱۴۰۰ کیلوگرمی آن قابل توجه است. حداکثر سرعت این خودرو هم ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. سیستم تعلیق این خودرو هم مانند دیگنیتی است و در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از سیستم مولتی لینک استفاده شده است.

اگرچه توان تولیدی و حجم موتور FX نسبت به دیگنیتی کمتر است اما وزن پایین و سیستم انتقال قدرت مناسب باعث شده تا توانایی حرکت این خودرو نسبت به دیگنیتی برتر باشد.

خودرودیگنیتی پرستیژفونیکس FX
موتور۴ سیلندر-۱۶ سوپاپ-توربوشارژر۴سیلندر-۱۶سوپاپ-توربوشارژر
حجم موتور۲لیتر۱.۶لیتر
توان خروجی۲۲۸ اسب بخار-۳۵۵نیوتن‌متر۱۹۷اسب بخار-۲۹۰نیوتن‌متر
گیربکس۶سرعته خودکار۷سرعته دوکلاچه
انتقال قدرتجلوجلو
شتاب۰-۱۰۰۱۰.۵ثانیه۷.۸ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۸.۳لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر۶.۹لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
بیشترین سرعت۱۸۰کیلومتربرساعت۲۰۶کیلومتربرساعت
وزن۱۸۰۰کیلوگرم۱۴۴۴کیلوگرم
حجم باک۷۰لیتر۵۰لیتر
ابعاد بدنه۴۶۸۵-۱۸۶۵-۱۶۴۵۱۵۸۸-۱۸۳۰-۴۴۰۰
فاصله محوری۲۸۳۰۲۶۳۰
حجم صندوق۷۸۰لیتر۳۵۰لیتر

مقایسه طراحی داخلی و فضای کابین
برای مقایسه فضای داخلی دیگنیتی و فونیکس FX به ترتیب سابقه پیش می‌رویم و کار خود را با بررسی فضای داخلی دیگنیتی آغاز می‌کنیم.

با ورود به فضای داخلی دیگنیتی در نگاه اول استفاده از مواد نسبتا با کیفیت نسبت به رقبای خود جلب توجه میکند که باعث ایجاد حس خوشایند در مشتری خواهد شد. استفاده از متریال سافت تاچ در رودری‌ها و داشبورد و همچنین استفاده از پلاستیک پیانویی در کنسول میانی حسی نسبتا لوکس را منتقل می‌کنند. در بحث طراحی نیز همانند فضای بیرونی در فضای داخل نیز این خودرو تا حدودی یادآور محصولات آلمانی است. طرح غربیلک فرمان و طراحی پشت آمپر این خودرو بیشترین تاثیر را در این مورد دارند. همانطور که بالاتر عنوان شد دیگنیتی در سال ۲۰۱۸ به بازار معرفی شده و طبیعی است که مانند خودروهای امروزی به ماینتور‌های چندگانه و متصل به هم مجهز نباشد. زبان طراحی در فضای داخلی دیگنیتی کمی قدیمی به نظر می‌رسد اما همچنان زیبا است و علاقه‌مندان خود را دارد.

اما به سراغ فضای داخلی فونیکس برویم. جایی که از همان لحظه اول کیفیت متریال استفاده شده مشتریان را دلسرد خواهد کرد. استفاده از پلاستیک خشک و با کیفیت معمولی در جای جای کابین تناسبی با رقم پرداختی برای این خودرو ندارد و بهتر بود از مواد با کیفیت بالاتری برای استفاده در کابین این خودرو استفاده می‌شد. اما جدای از کیفیت مواد به کار رفته، طراحی داشبورد و فضای داخلی در عین سادگی جذابیت خوبی دارد و استفاده از خطوط شکسته و شیب دار در قسمت بالایی کنسول میانی باعث هماهنگی این فضا با فرم کلی و خطوط شکسته بدنه شده است. مطابق با اکثر خودروهای امروزی، فونیکس FX هم از نمایشگرهای یکپارچه استفاده می‌کند و تقریبا تمامی آپشن‌ها و ویژگی‌های این خودرو در دو مانیتور ۱۰.۲ اینچی گنجانده شده اند. استفاده از اهرم تعویض دنده الکترونیکی، فرمان دی کات، صندلی های جلو یک پارچه و کلیدهای تهویه لمسی از دیگر مشخصه‌های کابین فونیکس FX هستند.

در بحث فضای داخلی و جادار بودن کابین نیز برتری مطلق با دیگنیتی است و این خودرو با توجه به فاصله محوری خوب و فضاسازی مناسب، علیرغم فرم کوپه مانند خودرو فضای کاملا قابل قبولی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد و برخلاف فونیکسFX برای استفاده خانوادگی هم مناسب می باشد.

مقایسه تجهیزات و امکانات دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX
معمولا زمانی که صحبت از خودروی چینی می‌شود انتظار استفاده از طیف وسیع آپشن‌ها با توجه به کلاس قیمتی خودرو را داریم. در بحث تجهیزات و امکانات فونیکسFX نسبت به رقبای خود سنگ تمام گذاشته و یک نمونه فول آپشن محسوب می‌شود اما در مقابل دیگنیتی پرستیژ در بحث امکانات رفاهی در سطحی معمولی قرار دارد و عدم وجود برخی از آپشن‌های اساسی که در خودروهای ارزان‌تر هم وجود دارند سبب تعجب شما خواهد شد. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به لیست تجهیزات و امکانات رفاهی دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX:

خودرودیگنیتی پرستیژفونیکس FX
ترمزپارک برقی با اتوهلددارددارد
کنترل پایداریدارددارد
گرمکن صندلی جلودارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
جلوآمپر دیجیتالدارددارد
دوربین ثبت وقایعدارددارد
سنسور باراندارددارد
سنسور نوردارددارد
صندلی‌های برقی جلودارددارد
دوربین۳۶۰درجهدارددارد
ورود بدون کلید/استارت دکمه ایدارددارد
کروزکنترلدارددارد(تطبیقی)
سانروفدارد(همراه با آنتی ترپ)دارد
درب صندوق برقیدارددارد
شارژر وایرلسدارددارد
سیستم صوتی حرفه‌ای پایونیرداردندارد
کنترل حرکت در سراشیبیداردندارد
ترمز اتوماتیکندارددارد
رادار خط خوانندارددارد
رادار نقطه کورندارددارد
اخطار تصادفندارددارد
سردکن صندلی‌های جلوندارددارد
تهویه اتوماتیک دوکانالهندارددارد
نوربالای اتوماتیکندارددارد
سیستم رانندگی نیمه خودرانندارددارد
روشن کردن خودرو از روی ریموتندارددارد
پاکسازی هوای کابینندارددارد

نتیجه گیری: دیگنیتی پرستیژ ارزشمندتر است یا فونیکس FX
با توجه به مطالب عنوان شده، انتخاب هرکدام از این دو خودرو کاملا بستگی به نیاز و انتظارهای شما دارد. در یک سو دیگنیتی پرستیژ قرار دارد که با ظاهری گیرا و همچنین کیفیت مناسب و فضای داخلی بزرگ، مناسب برای خانواده‌ها و جوانان می‌باشد که با یک قوای فنی مناسب و سواری خوب ترکیب شده است. در سوی دیگر اما فونیکسFX قرار دارد. خودرویی با طراحی جدیدتر، آپشن‌های بیشتر و شتاب بالاتر. بزرگترین نقطه ضعف فونیکس در مقابل دیگنیتی هم به فضای داخلی این خودرو مربوط می‌شود که از متریال با کیفیت پایین‌تر استفاده کرده و به جهت ابعاد کوچکتر بدنه فضایی محدود در اختیار سرنشینان قرار خواهد داد.

نظر شما چیست؟ در شرایط بازار فعلی انتخاب خودرویی جدیدتر و با سطح آپشن‌های بیشتر را ملاک قرار می‌دهید یا خودرویی با سواری راحت‌تر اما سطح پایین آپشن در مقابل رقم پرداختی؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

00:00/00:00

مقایسه دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX؛ رقابت حساس شاسی بلندهای اسپرت!

مقایسه دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX؛ رقابت حساس شاسی بلندهای اسپرت!
00:00
00:00
مقایسه دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX؛ رقابت حساس شاسی بلندهای اسپرت!
1 / 1
مقایسه دیگنیتی پرستیژ و فونیکس FX؛ رقابت حساس شاسی بلندهای اسپرت!
00:00
00:00
0 MB