تویوتا سوپرا ؛ تاریخچه و سری های افسانهی ژاپنی
آخرین خودرو/ تویوتا سوپرا یکی از جذاب ترین خودرو های ژاپنی است که اکثر علاقه مندان به حوزه خودرو با آن آشنایی دارند. در این مطلب به تاریخچه آن می پردازیم.
تویوتا سوپرا یکی از شناختهشدهترین خودروهای اسپرت جهان است که در طول دههها توانسته جایگاهی افسانهای در دنیای خودرو به دست آورد. از اولین نسل آن در دهه ۷۰ میلادی تا مدلهای مدرن امروزی، سوپرا همواره نمادی از سرعت، دقت، و طراحی بینظیر بوده است. در این مطلب به بررسی تاریخچه، هدف از ساخت، ویژگیهای خاص نسلها و داستانهای جذاب پیرامون این خودرو افسانهای میپردازیم.
معرفی TOYOTA Supra
تویوتا، بهعنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان، همواره به تولید خودروهایی باکیفیت و مقرونبهصرفه مشهور بوده است. اما در دهه ۷۰ میلادی، این شرکت تصمیم گرفت وارد بازار خودروهای اسپرت شود تا رقبای مطرحی مثل نیسان Z و مزدا RX را به چالش بکشد. هدف اصلی از ساخت سوپرا ایجاد یک خودروی اسپرت با کارایی بالا و طراحی جذاب بود که در عین حال بتواند در بازار جهانی موفقیت چشمگیری کسب کند.
نام “سوپرا” از کلمه لاتین “Supra” به معنی «فراتر» گرفته شده است، که نمادی از برتری این خودرو در سرعت، طراحی و عملکرد است. در مراحل طراحی و تولید این خودرو، مهندسانی همچون ایچیرو فوجیموتو و تتسویا تادا نقش کلیدی ایفا کردند. داستان تولید سوپرا نه تنها به تلاش این مهندسان برمیگردد، بلکه به تمایل تویوتا برای نمایش قدرت خود در ساخت خودروهای اسپرت و عملکرد محور نیز اشاره دارد.
سریهای تویوتا سوپرا
نسل اول (A40/A50) 1978-1981 :
اولین نسل تویوتا سوپرا در سال ۱۹۷۸ به بازار معرفی شد و در ابتدا با نام Celica Supra شناخته میشد، زیرا این مدل در اصل نسخه پیشرفتهای از تویوتا سلکا بود. هدف از طراحی این نسل، رقابت با خودروهای اسپرت مطرحی همچون نیسان Z و مزدا RX-7 بود.
این مدل از طراحی کشیدهتر و لوکستر نسبت به سلکا بهره میبرد و زیر کاپوت آن یک موتور شش سیلندر خطی قرار داشت که نسبت به پیشرانههای چهار سیلندر سلکا قدرت بیشتری ارائه میداد. موتور ۲.۶ لیتری 4M-E توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار را داشت. این نسل همچنین با گیربکس های دستی و اتوماتیک عرضه می شد.
از لحاظ تکنولوژی، این نسل با سیستم تعلیق مستقل در محور عقب و امکاناتی نظیر کروز کنترل و تهویه مطبوع خودکار یکی از پیشرفتهترین خودروهای زمان خود محسوب میشد. فروش این مدل رضایتبخش بود و باعث شد تویوتا برنامههای بلندمدتی برای توسعه سری سوپرا طراحی کند.
نسل دوم (A60) 1981-1986 :
نسل دوم تویوتا سوپرا در سال ۱۹۸۱ معرفی شد و برای اولین بار از نظر طراحی، هویتی مستقلتر از سلکا پیدا کرد. این مدل با چراغهای جلوی پاپآپ که ترند آن روز ها بود، خطوط تیزتر و فضای داخلی مدرنتر، ظاهری جذاب و جوانپسند داشت.
مهمترین تغییر این نسل، موتورهای قویتر بود. نسخه استاندارد این خودرو با موتور ۲.۸ لیتری 5M-GE عرضه میشد که توانایی تولید ۱۴۵ اسب بخار قدرت داشت. نسخه توربوشارژ این موتور نیز برای بازارهای خاص عرضه شد.
نسل دوم سوپرا از فناوریهای پیشرفتهای مانند دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) و سیستم تعلیق تطبیقی برخوردار بود. این نسل همچنین در مسابقات مختلفی مانند IMSA GTO و Group A،شرکت کرد و توانست جایگاهی خاص در میان عاشقان خودرو به دست آورد.
نسل سوم (A70) 1986-1993 :
در سال ۱۹۸۶، تویوتا تصمیم گرفت سوپرا را به عنوان یک مدل مستقل از سلکا جدا کند. نسل سوم سوپرا بهطور کامل بازطراحی شد و با ویژگیهای مدرنتر و موتورهای قویتر وارد بازار شد.
این نسل با موتورهای متنوعی عرضه شد، اما محبوبترین آنها موتور ۳.۰ لیتری 7M-GTE توربوشارژ بود که توانایی تولید ۲۳۲ اسب بخار قدرت را داشت. همچنین، نسخهای از این خودرو با سیستم تمام چرخ متحرک (4WD) و فرمانپذیری چهارچرخ نیز در ژاپن عرضه شد.
نسل سوم سوپرا به دلیل امکانات پیشرفتهای مانند سیستم تعلیق تطبیقی TEMS، ترمزهای ضد قفل (ABS) و طراحی آیرودینامیک خود بسیار مورد توجه قرار گرفت. این مدل در بازار آمریکا به محبوبیت بالایی دست یافت و فروش جهانی آن بیش از ۲۴۰ هزار دستگاه بود.
نسل چهارم (A80) 1993-2002 :
نسل چهارم سوپرا که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد، به شاهکار تویوتا در دنیای خودرو تبدیل شد. طراحی این نسل بسیار آیرودینامیک بود و وزن آن با استفاده از مواد سبکتر مانند آلومینیوم کاهش یافته بود.
قلب تپنده این خودرو، موتور معروف 2JZ-GTE بود؛ یک موتور ۳.۰ لیتری خطی شش سیلندر توربوشارژ که توانایی تولید ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۷ نیوتنمتر گشتاور را داشت. این موتور به یکی از محبوبترین پیشرانهها در دنیای خودروهای تقویتشده تبدیل شد و همچنان بهعنوان یک افسانه در صنعت خودرو شناخته میشود.
واکنش بازار به نسل چهارم بسیار مثبت بود، اما قوانین سختگیرانه زیستمحیطی و کاهش تقاضا برای خودروهای اسپرت در اوایل دهه ۲۰۰۰ باعث شد تولید این نسل در سال ۲۰۰۲ متوقف شود، بسیاری از ما با این خودرو در بازی Need For Speed خاطره داریم.
نسل پنجم (A90) 2019-تاکنون :
پس از وقفهای ۱۷ ساله، تویوتا در سال ۲۰۱۹ با معرفی نسل پنجم سوپرا به بازار خودروهای اسپرت بازگشت. این نسل با همکاری شرکت بیامو توسعه یافت و از پلتفرم و پیشرانه مشترکی با بیامو Z4 بهره میبرد.
موتور اصلی این نسل یک پیشرانه ۳.۰ لیتری خطی شش سیلندر توربوشارژ بود که توانایی تولید ۳۸۲ اسب بخار قدرت را داشت. همچنین یک نسخه ۲.۰ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با توان ۲۵۵ اسب بخار نیز عرضه شد.
از نظر طراحی، نسل پنجم با حفظ عناصری از مدلهای کلاسیک سوپرا، ظاهری مدرن و جذاب دارد. سیستم تعلیق پیشرفته، فرمان الکترونیکی و امکاناتی همچون صفحه نمایش دیجیتال و سیستم صوتی پیشرفته از ویژگیهای این مدل هستند.
این نسل برخلاف نسل های قبلی سوپرا بین ژاپنی بازان به محبوبیت سوپرا های دیگر نرسید.
خاصترین تویوتا سوپراها
سوپرای پل واکر (فیلم سریع و خشن)
یکی از شناختهشدهترین سوپراها، خودروی نارنجیرنگی است که در فیلم “سریع و خشن” توسط پل واکر رانده شد. این خودرو با ارتقاءهای فنی و طراحی داخلی منحصربهفرد به نمادی از فرهنگ خودروهای تقویتشده تبدیل شد.
سوپرای تقویتشده توسط HKS
یک سوپرای نسل چهارم که توسط شرکت HKS تقویت شد، توانست رکوردهای جدیدی در مسابقات درگ ثبت کند. این خودرو با توانایی تولید بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار، نشاندهنده قابلیت بالای این مدل برای ارتقاء بود.
سوپرا A70 نسخه لیمیتد ادیشن
این نسخه خاص از نسل سوم سوپرا به مناسبت بیستمین سالگرد تویوتا عرضه شد. طراحی داخلی لوکس، رنگبندی منحصربهفرد، و تولید محدود باعث شد که این مدل به یکی از خاصترین سوپراها تبدیل شود.
سه جمله معروف درباره تویوتا سوپرا
«سوپرا ترکیبی از عملکرد، هنر و تکنولوژی است که برای همیشه در ذهن عاشقان خودرو ماندگار خواهد بود.»
«سوپرا نماد فرهنگ خودروهای اسپرت ژاپنی است؛ بیهمتا، قدرتمند و جاودانه.»
«هیچگاه نمیتوان سرعت و دقت سوپرا را نادیده گرفت؛ این خودرو برای شکست دادن زمان ساخته شده است.»
تویوتا سوپرا بیش از یک خودرو است؛ این نماد قدرت، هنر، و فناوری است که توانسته به یکی از محبوبترین خودروهای اسپرت جهان تبدیل شود. از داستان تولد آن تا نسلهای مدرن امروزی، سوپرا نشان داده که چرا همیشه در صدر خودروهای اسپرت جا دارد. با تاریخچهای غنی و میراثی برجسته، سوپرا همچنان الهامبخش علاقهمندان به خودرو در سراسر جهان است.