یونیماگ؛ تاریخچه بنزی که به شما نه نمی گوید!
اسب بخار/ یونیماگ از آن دسته محصولات بسیار خاص در دنیای خودروست که این خاص بودنش مختص تعداد محدود نبوده و به خاطر کلاس و سگمنتش است. در ادامه تاریخچه این بنز همه جا برو را خواهیم دید.
در تاریخ خودروسازی دنیا در هر دورهای خودرو یا خودروهای خاصی طراحی و تولید شده که طرفداران بسیاری پیدا کردهاند. محصولاتی که از تمام جهات، از قیمت و آپشن گرفته تا سبک طراحی از باقی خودروهای رایج سطح متفاوت تر و بالاتری دارند.
بنز یونیماگ یکی از همین دست خودروهای خاص و افسانهای است که به سبب نوع طراحی و قابلیت های فراوانش تبدیل به یک خودروی بسیار خاص و البته پرطرفدار شد. خودرویی که به دلیل سبک طراحیاش کاربری های مختلفی داشته و یکی از توانمندترین و پر قابلیت ترین خودروهای آفرودی دنیا محسوب می شود.
یونیماگ در ایران هم حضور داشته اما بخاطر واردات خیلی کم و تعداد بسیار محبوب این خاص بودنش در کشورمان بیش از پیش به چشم می خورد. در ادامه نگاهی به تاریخچه این خودروی جذاب آلمانی خواهیم انداخت که بخاطر کارایی های فراوانش در بحث امداد و کمک رسانی هم توسط دولت های مختلف به کار گرفته شده است.
سبک طراحی سیستم تعلیق و فنربندی مرسدس بنز یونیماگ به گونهای است که در انواع و اقسام سطوح ناهموار این خودروی آلمانی به هیچ وجه چرخ هایش از زمین جدا نخواهد شد. این نشان از انعطاف پذیری بالای سیستم تعلیق این محصول آلمانی خاص است که سبب می شود تا در مسیرهای بیراهه و صعب العبور به هیچ عنوان به مشکل خاصی برخورد نکند.
نسل اول یونیماگ (۱۹۴۷)
یونیماگ پس از جنگ جهانی دوم به صورت رسمی پروژهاش استارت خورد تا یک خودروی همه کاره بوجود آید. اواسط دهه ۴۰ میلادی آلفرد فردریک که در گروه دایملر بنز وظیفه طراحی محصولات را بر عهده داشت طرحی جدید و خاص را ابتدا برای کار در زمینه کشاورزی ارائه داد. البته که ابتدا یونیماگ توسط شرکت Boehringer تولید می شد و دایملر نظارت بر آن را عهده دار بود.
آلمان در آن سال ها از داشتن صنایع مختلف محروم بود چرا که دیگر ابرقدرت های جهان دوست نداشتند آلمان را دوباره در قامت شروع کننده جنگی دیگر ببینند. به همین علت یونیماگ ابتدا برای کاربری های کشاورزی تولید شد. بر روی این محصول ابتدا یک موتور بنزینی قرار گرفت اما چندی بعد مرسدس بنز موتور دیزلی OM363 را جایگزین آن کرد.
یونیماگ نسل اول از نظر طراحی ظاهری کاملا شبیه به یک کامیونت کوچکی بود که لاستیک های بزرگش آن را تبدیل به کامیونتی آفرودی کرده بودند ضمن اینکه کابین و اتاق نسل اول یونیماگ به صورت فابریک بدون سقف بود. نمای جلوی آن هم شبیه به کامیون های بنز در آن سالها بود.
نسل دوم یونیماگ (۱۹۵۱)
یونیماگ در سال ۱۹۵۱ وارد دومین نسل خود شد تا این بار با قدرتی بیشتر وارد بازار شود. در آن سالها دیگر آلمان محدودیت برای توسعه صنعت خود نداشت و به همین خاطر نسل دوم یونیماگ با پیشرفت های قابل توجهی روبرو شد.
یونیماگ نسل دو از نظر طراحی ظاهری حالا بسیار بهتر از نسل قبلی خود شده بود و اتاق آن هم به صورت مسقف طراحی شد. این نسل رسما از شرکت قبلی وارد دایملر بنز شد تا رسما با پیشوند بنز به کار خود ادامه دهد.
یونیماگ نسل دوم که به عنوان سری ۴۰۱ و ۴۰۲ شناخته می شد با همان پیشرانه دیزلی بنز تولید شد. با توجه به اینکه این نسل یونیماگ با کاربری هایی غیر از کشاورزی از جمله نظامی و امدادی تولید شد این پیشرانه توانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد.
نسل سوم یونیماگ (۱۹۵۵)
یونیماگ پس از هشت سال و تجربه دو نسل سرانجام تنها چهار سال پس از نسل دو در یک پوست اندازی بزرگ در سال ۱۹۵۵ میلادی وارد نسل سوم خود شد. این نسل یونیماگ مهمترین نسل آن از ابتدای کار تا به حال بوده چرا که آنقدر مهندسی بالایی داشت که تا ۲۵ سال تنها با اعمال چند فیس لیفت، مرسدس بنز آن را تولید و روانه بازار کرد.
نسل سوم بنز یونیماگ که با کد اتاق ۴۰۴ شناخته می شود از نظر طراحی ظاهری نسبت به نسل قبل کمی آیرودینامیک تر شده بود اما همچنان همان چراغ های دایرهای و جلوپنجره کشیده با نشان بنز در این نسل ادامه یافته بود. البته که اتاق هم مقاوم تر از قبل شده و پوزه خودرو نیز کشیده تر شده بود.
در بخش فنی هم همچنان از پیشرانه های دیزلی بنز و دایملر بر روی این نسل یونیماگ استفاده شد تا توان آن همچنان بی نظیر و عالی باقی بماند. سرانجام تولید این نسل با وجود بودن نسل چهارم یونیماگ در سال ۱۹۸۰ به پایان رسید و راه برای عرضه نسخه های متفاوت تر باز شد.
نسل چهارم یونیماگ (۱۹۶۳)
یونیماگ نسل چهار در سال ۱۹۶۳ میلادی با وجود تولید نسل سوم آن، به بازارهای جهانی معرفی شد. این نسل که با کد اتاق ۴۰۶ و ۴۱۶ شناخته می شود برای اولین بار در بخش فنی تفاوت های مهمی با نسل های پیشین خود پیدا کرده بود و چهره آن هم به مراتب مدرن تر از قبل شده بود.
نسل چهارم این بنز خارق العاده از نظر طراحی ظاهری کمی گردتر و بدور از خطوط و زوایای تند و تیز طراحی شده و چهره روان تری به خود گرفته بود. ضمن اینکه داخل این نسل هم بهبودهای مختلفی از ارگونومی داشبورد و کابین گرفته تا کیفیت مونتاژ و البته امکانات پیدا کرده بود.
چهارمین عضو تبار یونیماگ حالا برای اولین بار زیر کاپوت خود یک پیشرانه شش سیلندر را داشت که به مراتب از پیشرانه های دیزلی قبلی قدرت و گشتاور بیشتری را دارا بود. همچنین کد ۴۱۶ نسخهای کشیده تر از یونیماگ معمولی بود که با استقبال بسیار خوبی در بازار روبرو شد.
نسل پنجم یونیماگ (۱۹۷۲)
شاید تعجب کنید از اینکه پنجمین نسل یونیماگ چیزی غیر از یک خودرو یا کامیونت همه کاره باشد، اما این طور است. بنز در تصمیمی عجیب پنجمین نسل خاندان یونیماگ را با یک تراکتور رونمایی کرد تا دوباره پس از چند سال شاهد آن باشیم که یونیماگ به اصل کار خودش که کشاورزی بود بازگشت!
تراکتور یونیماگ که با نام MB Trac شناخته می شود در سال ۱۹۷۲ به عنوان یک تراکتور خاص با شاسی مستقل و البته سیستم چهارچرخ محرک 4WD معرفی شد. محصولی که به خاطر همین ویژگی های مهم همچنان به محبوبیت خاندان یونیماگ افزود و در بسیاری از کشورهای دنیا هم صادر شد.
نسل ششم یونیماگ (۱۹۷۴)
ششمین نسل یونیماگ که با کد اتاق های ۴۲۵ و ۴۳۵ شناخته می شود در سال ۱۹۷۴ میلادی رونمایی شد. این محصول نسبت به دو نسل پیشین خود در واقع تنها یک فیس لیفت را در بخش ظاهری تجربه کرده بود و چهرهای به مراتب بهتر و بروزتر پیدا کرده بود. در بخش داخلی هم همچنان داشبورد و تریم داخلی کمی تغییر پیدا کرده بودند.
یونیماگ نسل شش در بخش فنی هم با همان پیشرانه جدید دو نسل پیش خود یعنی یک موتور شش سیلندر دیزلی خطی وارد بازار شد اما در بخش شاسی و سیستم تعلیق کمی بروز رسانی های فنی بر روی آن اعمال شد. این تغییرات باعث شدند تا این نسل خودروی همه فن حریف آلمانی قابلیت حمل بار بیشتری داشته باشد.
نسل هفتم یونیماگ (۱۹۸۵)
سرانجام در نیمه های دهه ۸۰ میلادی دوباره یونیماگ در سرنوشت خود دچار یک پوست اندازی دیگر شد. این نسا که با دو کد اتاق ۴۰۷ و ۴۲۷ شناخته می شود از نظر طراحی ظاهری حالا تفاوت های فاحشی با قبل پیدا کرده و چراغ های اصلی به صورت دوتایی روی سپر طراحی شدند. فرم کلی اتاق هم متفاوت شد و کمی خودروی مورد نظر آیرودینامیک تر از قبل شده بود.
در بخش فنی هم با توجه به اینکه نسل قبلی از شاسی و تعلیق قدرتمندتری نسبت به قبل برخوردار بود، مرسدس بنز دست به این قسمت ها و همچنین موتور و گیربکس نبرد تا این محصولش همچنان برای آفرود بیش از پیش آماده و سرحال باشد.
نسل هشتم یونیماگ (۱۹۹۲)
مرسدس بنز از ایجاد تغییرات ظاهری بر روی یونیماگ راضی به نظر می رسید اما آن را کافی نمی دانست. بنابراین دست به کار شد تا در نسل هشتم این بچه غول آلمانی همچنان ظاهرش را بروزتر کند و نتیجه هم بسیار عالی شد. پوره کشیده تر با زاویه بیشتر از قبل به همراه چراغ هایی همچنان با اینکه روی سپر بوده اما فرم بهتری پیدا کردند.
هشتمین نسل بنز یونیماگ معروف در بخش فنی همچنان بدون هیچ تغییر بزرگی به کار خود ادامه داد. همان موتور شش سیلندر دیزلی فوق العاده کارآمد بنز که البته با انجام برخی تغییرات قدرتش افزایش پیدا کرده بود به همراه شاسی های تقویت شده قبل همگی یونیماگ جدید را همراهی می کردند.
نسل نهم یونیماگ (۱۹۹۶)
نهمین نسل یونیماگ هم در واقع یک اتفاق عجیب دیگری بود که پس از نسل پنجم رخ می داد. یونیماگ فوق العاده سبک و کوچکی که در واقع برای خدمات در سطح شهر و خصوصا معایر تنگ طراحی شده و چهرهای بسیار ساده و واقعا رشت را داشت.
این نسل واقعا یک زنگ استراحت برای این خودرو محسوب می شد! چرا که در این فرزند جدید خانواده هیچ قابلیت آفرودی وجود نداشت و ارتفاع خودرو هم بسیار پایین تر از استاندارد بود. تنها موتور شش سیلندر بر روی این از گذشته به ارث رسیده بود تا در هنگام خدمت در شهر با مشکل قدرتی مواجه نشود.
نسل دهم یونیماگ (۲۰۰۰)
پس از رنگ استراحتی که یونیماگ در نسل نهم خود تجربه کرد با ورود به قرن جدید میلادی مرسدس بنز هم تصمیم گرفت تا فرزند محبوبش را زیر تیغ جراحی برده و با ایجاد تغییرات سنگین ظاهری آن را در قالب نسل دهم رونمایی کند. در این نسل حالا شیشه جلو بزرگتر شده و پوزه خودرو هم کوتاهتر و با زاویه بیشتری طراحی شده اما خبری از خطوط تند و تیز نیست.
در بخش فنی هم شاسی یونیماگ دچار تغییرات بسیاری شد و دوباره مهندسین بنز شاسی قدرتمندتر با قابلیت های بیشتری را برای این محصول خلق کردند. در کنار این، تعلیق خودرو هم دستخوش تغییرات متعدد شد تا قابلیت آفرود یونیماگ بیشتر شده تا این خودرو همچنان به هیچ مسیر سختی نه نگوید!
یازدهمین نسل یونیماگ (۲۰۱۵)
پانزده سال حضور داشتن نسل دهم یونیماگ بر روی خط تولید بنز اصلا عدد کمی نبوده و نشان از کارایی های زیاد این خودرو و محبوبیت بالایش داشت. اتفاقی که مرسدس با اطلاع از آن نسل جدید را در سال ۲۰۱۵ رونمایی کرد تا شاهد مدرن ترین و خوش چهره ترین یونیماگ در کل تاریخ آن باشیم.
حالا فرم جلوپنجره بسیار جذاب تر از قبل شده بود و چراغ ها هم به صورت دایره های ریز روی سپر تعبیه شده بودند. در بخش فنی هم تنها تغییر بزرگ این نسل مجهز شدن پیشرانه شش سیلندر دیزلی آن به استاندارد آلایندگی یورو ۵ بود تا یونیماگ را کم آلاینده تر از قبل کند. اما همچنان یونیماگ بنز مسیرهای آفرودی را در می نوردید.
نسل دوازدهم یونیماگ (۲۰۲۰)
پنج سال پس از شاهکار مدرن بنز بر روی یونیماگ این خودروی همه فن حریف آلمانی دوباره در بخش طراحی آپدیت شد تا به عنوان آخرین نسل یونیماگ (تا به حال) همچنان دل طرفدارانش را برباید. این خودروی آلمانی در بخش ظاهری هم جلو پنجره بروزتری دارد و هم طول و عرض کاپوت هم بیشتر از قبل شده است.
دوازدهمین نسل یونیماگ در بخش فنی همچنان از همان پیشرانه شش سیلندر خطی دیزلی بنز بهره می برد که حالا تغییرات زیادی با قبل پیدا کرده و علاوه بر قدرت بالاتر مصرف کمتری هم دارد. در بخش شاسی و تعلیق هم همچنان یونیماگ جدید به اصول اولیه خود پایبند بوده و شما در اکثر مسیرهای صعب العبور همراهی خواهد کرد.